Gå til innhold

er Tourette syndrom og OCD det samme?

Anbefalte innlegg

Gjest tourette syndrom
Skrevet

Jeg har sett og lest en del om Tourette syndrom. Jeg har vanskelig for å forstå at denne lidelsen bare er nevrologisk. For meg virker det som tvangstanker som kommer helt ut av kontroll. En person som bare må skrike "feite megge" når det kommer en tykk dame forbi må vel ha et slags oppheng på det? Og hvorfor består mange av ticsene av banning og uakseptable ord som "nigger" og "idiot"?

Håper NHD vil svare på dette.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, OCD og Tourette er ikke det samme. Dog har mange med Tourette også tvangssymptomer.

Det gjøres av og til grenseoppganger ift enkelte diagnoser og tilhørende spesialitet. I Norge har en betsemt at Tourette primært hører hjemme i nevrologien. Svært mange trenger imidlertid tilleggshjelp fra psykiatrien.

Gjest tourette syndrom
Skrevet

Nei, OCD og Tourette er ikke det samme. Dog har mange med Tourette også tvangssymptomer.

Det gjøres av og til grenseoppganger ift enkelte diagnoser og tilhørende spesialitet. I Norge har en betsemt at Tourette primært hører hjemme i nevrologien. Svært mange trenger imidlertid tilleggshjelp fra psykiatrien.

Men kommer disse ticsene uten forvarsel? Er det helt utenfor deres kontroll?

Gjest Istapp
Skrevet

Men kommer disse ticsene uten forvarsel? Er det helt utenfor deres kontroll?

De har ingen kontroll på det.

Gjest tourette syndrom
Skrevet

De har ingen kontroll på det.

hvis de ikke har noen kontroll på det hvorfor har de flere tics når de er ute blant folk, enn når de er alene? Og hvorfor klarer enkelte å undertrykke ticsene sine i spesielle situasjoner? Har hørt om kirurger med TS som har klart å undertrykke ticsene sine når de opererer (heldigvis).

og hvis det er helt utenfor deres kontroll hvofor består mange ac ticsene av banning og ord som vekker oppsikt? For meg virker det som en tvangstanke når de må si høyt "feite megge" når en tjukk dame kommer forbi. Hadde de sagt det samme til en mann også?

Jeg må si at jeg har store problemer med å forstå at dette _ikke_ er en tvangslidelse. Kanskje noen kan overbevise meg?

Gjest Istapp
Skrevet

hvis de ikke har noen kontroll på det hvorfor har de flere tics når de er ute blant folk, enn når de er alene? Og hvorfor klarer enkelte å undertrykke ticsene sine i spesielle situasjoner? Har hørt om kirurger med TS som har klart å undertrykke ticsene sine når de opererer (heldigvis).

og hvis det er helt utenfor deres kontroll hvofor består mange ac ticsene av banning og ord som vekker oppsikt? For meg virker det som en tvangstanke når de må si høyt "feite megge" når en tjukk dame kommer forbi. Hadde de sagt det samme til en mann også?

Jeg må si at jeg har store problemer med å forstå at dette _ikke_ er en tvangslidelse. Kanskje noen kan overbevise meg?

Du har jo fått svar fra NHD da, om at det ikke er en tvangslidelse. De spørsmålene dine kan jeg dessverre ikke svare på..

Gjest imzedimze
Skrevet

Du har jo fått svar fra NHD da, om at det ikke er en tvangslidelse. De spørsmålene dine kan jeg dessverre ikke svare på..

har aldri hørt om noen med tvangslidelse som må skrike ut banneord

Skrevet

TS oppfører seg forskjellig hos forskjellige folk som har det; det er mitt inntrykk. Nå om dagen har jeg en nabo med TS, og dessverre noen våkenetter pga det... Men når hn er ute i offentligheten, så er det akkurat som om hn klarer å omprogrammere seg. Ticsene er der avgjort (bevegelser, litt kremting), men langt mindre utttalt enn når hn er hjemme. Det er tramping i goulvet og skriking, banning... Virker som stormen må løs på en måte.

Jeg hadde også en veldig god veninne for lenge siden som har TS. Hun hadde det annerledes igjen. Motoriske tics - som alltid var der..

Begge to har psykiske problemer i tillegg. Tvang er veldig vanlig, angst er vanlig.

Slik er mitt bekjentskap med TS, som betrakter og venn - ikke profesjonell.

Knut Nærum har faktisk TS!

Gjest tourette syndrom
Skrevet

TS oppfører seg forskjellig hos forskjellige folk som har det; det er mitt inntrykk. Nå om dagen har jeg en nabo med TS, og dessverre noen våkenetter pga det... Men når hn er ute i offentligheten, så er det akkurat som om hn klarer å omprogrammere seg. Ticsene er der avgjort (bevegelser, litt kremting), men langt mindre utttalt enn når hn er hjemme. Det er tramping i goulvet og skriking, banning... Virker som stormen må løs på en måte.

Jeg hadde også en veldig god veninne for lenge siden som har TS. Hun hadde det annerledes igjen. Motoriske tics - som alltid var der..

Begge to har psykiske problemer i tillegg. Tvang er veldig vanlig, angst er vanlig.

''Knut Nærum har faktisk TS!''

hva slags tics er det han har da?

Skrevet

Jeg kan ofte rykke av meg eller få en frysning når tvangstanken kommer.Dette er en manøver for å ta bort tanken, men noe jeg ikke gjør bevist. Men med høy medisinering mot OCD og BP har tvangstankene nesten forsvunnet. Da kan jeg umulig har tourrettes.

Dessuten mener jeg tourettes debuterer veldig tidlig, noe jeg ikke har noe fakta om. Men jeg mener jeg en gang leste det.

Skrevet

Men du vet at en kan ha tics uten å ha TS?

Gjest Istapp
Skrevet

har aldri hørt om noen med tvangslidelse som må skrike ut banneord

Ikke jeg heller,så da har man vel tourettes også.

Gjest imzedimze
Skrevet

jeg kjenner/har kjent til et par med tourettes syndrom og for meg er det uforståelig hvorfor du tolker det som en tvangslidelse.

hvilke kilder har du brukt når du har lest om tourettes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...