Gå til innhold

NHD: Maxdose på Cipralex 20 mg?

Anbefalte innlegg

Gjest undrerpåmyeidag
Skrevet

Jeg rådførte meg med deg ang ciralexdose for en stund siden. Jeg gikk da på 10 mg og du gav meg svaret at jeg trygt kunne øke til 30 mg. Da jeg skulle fornye resepten min ble jeg spurt om hvem som hadde anbefalt 30 mg da høyeste anbefalte dose var 20 mg. Jeg fikk meg ikke til å svare at jeg hadde spurt meg fore på nettet. Jeg ble uansett anbefalt å trappe ned til 20 mg. Nå lurer jeg på om jeg bare kan gjøre dette direkte uten å få noen kroppslige reaksjoner. Jeg har hatt noen depressive episoder i det siste, samt vært både slapp og tiltaksløs. Kan dette komme av for høy medisindose? Vil dette rette på seg når jeg reduserer dosen?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan gå rett tilbake til 20 mg. Om det er slik at 30 mg er rett dose for deg, vil du bli mer deprimert. Jeg tror det er liten sjanse for at du blir bedre av å trappe ned, men en vat aldri før en har prøvd.

Skrevet

Du kan gå rett tilbake til 20 mg. Om det er slik at 30 mg er rett dose for deg, vil du bli mer deprimert. Jeg tror det er liten sjanse for at du blir bedre av å trappe ned, men en vat aldri før en har prøvd.

Jeg fikk også beskjed om at maksdosen er 20 mg og spesielt siden jeg ikke er så stor, (BMI 18,5) så burde jeg ikke ta mer enn det.

Er det farlig å ta mer enn 20mg over lang tid? Hvorfor har de satt en maksdose om det ikke er farlig?

Mvh

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at maksdosen er 20 mg og spesielt siden jeg ikke er så stor, (BMI 18,5) så burde jeg ikke ta mer enn det.

Er det farlig å ta mer enn 20mg over lang tid? Hvorfor har de satt en maksdose om det ikke er farlig?

Mvh

Ja, det lurer jeg på også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mvh

Det er selvsagt ikke farlig. I så fall ville verken jeg eller andre spesialister anbefalt høyere doser.

Maksdosene i Felleskatalogen fremkommer etter de høyeste dosene som er utprøvd i vitenskapelige forskøk og som firmaet har søkt på og fått godkjent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...