Gå til innhold

Sunn livsstil - en vane?

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg holdt vekten stabil i påsken, gikk ikke opp som jeg hadde fryktet. Både i forkant og når jeg tenkte over hva jeg hadde spist/hvor mye jeg hadde trent. Det er første gang jeg ikke har gått opp i vekt i løpet av påsken.

Dette har vært en tøff uke. Egentlig ikke i forhold til kosthold, men psykisk. Har begynt å føle meg mer deprimert igjen. Med mange negative tanker, særlig når jeg er alene. Noe jeg normalt ville taklet med overspising. (Det nærmeste jeg kom var å kjøpe en pakke druer og spise halvparten i løpet av en time.) Overspising har heller ikke vært noe stort savn. Selvfølgelig kom tanken: "jeg må finne noe å spise", men rett etter kom jeg på "jeg har jo sluttet med det". Og det var det. Deilig.

Min vane tro må jeg jo passe på å ikke bli for optimistisk. Dette har bare vært en litt vanskelig uke, jeg vet at jeg mange ganger sliter mye mer enn jeg har gjort denne uka. Og da vil det selvfølgelig kreve mer å holde meg til de nye vanene. Måten jeg taklet det på denne uka var veed hjelp av trening og å være sosial (da fikk ikke de negative tankene like stort spillerom, men når jeg blir alvorlig deprimert orker jeg ikke være sosial.)Men det er uansett et skritt i riktig retning, og det "beviser" for meg selv at jeg faktisk er på rett vei, og at det nytter. Og kanskje dette til og med er en læringsprosess? Så når det virkelig røyner på har jeg "trent" på å takle det på andre måter enn spising?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble utrolig glad over å lese dette innlegget, husker innlegget du hadde før påske også - så godt å høre hvilken god måte du taklet utfordringene som møtte deg!

""Men det er uansett et skritt i riktig retning, og det "beviser" for meg selv at jeg faktisk er på rett vei, og at det nytter. Og kanskje dette til og med er en læringsprosess? Så når det virkelig røyner på har jeg "trent" på å takle det på andre måter enn spising?""

Ja, dette klinger veldig riktig i mine ører. Du har trent på å takle vanskelige situasjoner uten å spise, og du har fått det til i påska og er på riktig vei!

Som med all trening vil man av og til ikke få til det man prøver, men det er derfor man trener, fordi man ikke er utlært enda.

Så om du ikke hver gang får til det du trener på, så er det viktigste å likevel ikke gi opp målet man trener for. Set-backs som man kommer tilbake fra blir man sterk av. Om du f.eks om tre uker likevel søker spising som en utvei av noe vanskelig - husk da at du har vist nå i påska at du har det i deg å takle det annerledes, det er bare en liten lekseprøve du strøk på - men neste tentamen klarer du med glans..!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du imponerer stadig.

Nå er du inne i den vanskelige stabiliseringsfasen, og du har greid det helt fint.

Det er svært oppmuntrende å lese det du skriver. Lykke til videre :-)

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Du imponerer stadig.

Nå er du inne i den vanskelige stabiliseringsfasen, og du har greid det helt fint.

Hva mener du med stabiliseringsfasen? Jeg har lyst lyst til å fortsette å gå ned i vekt.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Ble utrolig glad over å lese dette innlegget, husker innlegget du hadde før påske også - så godt å høre hvilken god måte du taklet utfordringene som møtte deg!

""Men det er uansett et skritt i riktig retning, og det "beviser" for meg selv at jeg faktisk er på rett vei, og at det nytter. Og kanskje dette til og med er en læringsprosess? Så når det virkelig røyner på har jeg "trent" på å takle det på andre måter enn spising?""

Ja, dette klinger veldig riktig i mine ører. Du har trent på å takle vanskelige situasjoner uten å spise, og du har fått det til i påska og er på riktig vei!

Som med all trening vil man av og til ikke få til det man prøver, men det er derfor man trener, fordi man ikke er utlært enda.

Så om du ikke hver gang får til det du trener på, så er det viktigste å likevel ikke gi opp målet man trener for. Set-backs som man kommer tilbake fra blir man sterk av. Om du f.eks om tre uker likevel søker spising som en utvei av noe vanskelig - husk da at du har vist nå i påska at du har det i deg å takle det annerledes, det er bare en liten lekseprøve du strøk på - men neste tentamen klarer du med glans..!

Takk for støtte og oppmuntring. Det er faktisk til hjelp for meg (i tilfelle du ikke har skjønt det).

Jeg har jo klart meg bra lenge, hvis jeg ser bort fra den kiloen jeg gikk opp uka før påske. (Den forsvant også før påske.) Jeg prøver å fokusere på at jeg faktisk har greid meg fint, ikke på den uka som ikke gikk så bra. (Noe som vel egentlig strider mot menneskenaturen, vi tar på oss all skyld når ting ikke går som vi vil, når det går bra er det bare flaks.) Samtidig prøver jeg å huske hva som skar seg den uka, så jeg ikke gjør det samme en gang til.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Du imponerer stadig.

Du har jo fjernet spørsmålstegnet mitt!

:- )

Gjest Annet nick
Skrevet

Hva mener du med stabiliseringsfasen? Jeg har lyst lyst til å fortsette å gå ned i vekt.

Stabiliseringsfasen i det å endre vaner og tenke annerledes, ikke stabiliseringsfasen i vektnedgangen :-) Du kommer fortsatt til å gå ned i vekt med din nye livsstil! Det gjelder å stabilisere den nye tankegangen så du ikke faller tilbake, og det er nettopp det du har klart i påsken og etterpå :-)

Gjest amandus dokkemann
Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva nhd mener med stabiliseringsfasen, men jeg tenker at det ikke nødvendigvis gjelder vekten, men også det psykiske. Å gå ned så mye i vekt som du har gjort, og har planer om å gjøre, gjør noe med psyken også. Bare se på hvordan du har taklet påsken når det gjelder overspising og det å være sosial i en vanskelig situasjon. Vær godt fornøyd med det! Det er også et stort skritt i målet mot en sunn livsstil.

Jeg vet om de som har gått ned mye i vekt, men fått "sjokk" over hvordan omgivelsene begynner å behandle dem når de har blitt slanke, så de går opp i vekt igjen for å komme tilbake til det vandte.

Gled deg over hvordan du har taklet påsken, at du har lekt på gulvet med barna, at du har latt være å overspise og at vekten også har holdt seg stabil, selv om du har spist mer enn planlagt. Nå er hverdagen her og du får komme i gang med treningen igjen. Sett deg nye mål, men ikke se på påsken som et nederlag. At kroppen din har "tålt" påskespisingen er et godt tegn på at du til daglig har fått kroppen i gang med trening.

Lykke til videre! Du er en kjempeinspirasjon!

Skrevet

Du har vært kjempeflink!!! Når det røyner på, så tenker du bare tilbake på hvor flink du har vært.

Og skulle du overspise, så sier du bare: -Ja, ja. Og så er du ferdig med det. Du kan ikke ugjøre noen ting, men du kan gjøre bedre neste gang :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var et dårlig ord. Jeg tenkete mer på den vanskelige fase etter den første store begeistring :-)

Om du fortsetter slik, vil du garantert fortsette å gå ned i vekt i lang tid fremover :-)

Skrevet

Takk for støtte og oppmuntring. Det er faktisk til hjelp for meg (i tilfelle du ikke har skjønt det).

Jeg har jo klart meg bra lenge, hvis jeg ser bort fra den kiloen jeg gikk opp uka før påske. (Den forsvant også før påske.) Jeg prøver å fokusere på at jeg faktisk har greid meg fint, ikke på den uka som ikke gikk så bra. (Noe som vel egentlig strider mot menneskenaturen, vi tar på oss all skyld når ting ikke går som vi vil, når det går bra er det bare flaks.) Samtidig prøver jeg å huske hva som skar seg den uka, så jeg ikke gjør det samme en gang til.

Høres ut som du er inne på en flott balanse mellom å glemme nok til å være positiv, optimistisk og sterk, men likevel huske nok til å ta lærdom. :-)

Klem,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...