Gå til innhold

Hvorfor brukes Cipralex??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange bruker Cipralex.

Men min psykiater og en annen psykiater i slekta mi mener Cipralex er oppskrytt.Psykiateren min bruker Zoloft hvis han velger SSRT, Efexor og tidligere Cymbalta ved dypere deperesjoner. Hvis BP Welbutrin som AD i tillegg til stemningstabiliserende selvsagt.

Er CIpralex første valg alltid hos fastleger?

Også er det feil av min psykiater å bruke benzodiazepiner over lang tid når AD ikke er tilstrekkelig? Han bruker ikke det på meg (uten om til søvn) bare personer som primært sliter med angst og annen behandling ikke fører fram.

Videoannonse
Annonse
Gjest solfryd
Skrevet

Mange leger tor det bare finnes ett medikament for _alle_ slags psykiske lidelser, og det er Cipralex.

Dessverre.

Skrevet

Som alle andre mennesker i samfunnet, blir også psykriatere og leger egnerelt påvirket bevisst eller ubevisst av reklame.

Legestanden blir så klart påvirket av all informasjon de får fra legemiddelfirmaene når et nytt legemiddel blir lansert av disse.

Og legemiddelfirmaene legger ikke på latsiden, når det gjelder å promotere et nytt medikament overfor leger/psykriatere !

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er laget en nasjonal behandlingsveileder for depresjonsbehandling. I denne er SSRI nevnt som førtsevalg. Dokumentasjonen for de mest brukte SSRI er grovt sett like god. For myndighetene er pris en viktig faktor når anbefalinger skal gjøres.

Det er ikke merkelig at dine to psykiatervenner har litt andre preferanser. De som blir henvist til psykiatrien, er nettopp den delen av totalen som har blitt behandlet av fastlege med SSRI og ikke kommet til målet. Derfor er det ikke merkelig at fordelingen av medikamenter er noe anderledes på 2. linje nivå.

Skrevet

Det er laget en nasjonal behandlingsveileder for depresjonsbehandling. I denne er SSRI nevnt som førtsevalg. Dokumentasjonen for de mest brukte SSRI er grovt sett like god. For myndighetene er pris en viktig faktor når anbefalinger skal gjøres.

Det er ikke merkelig at dine to psykiatervenner har litt andre preferanser. De som blir henvist til psykiatrien, er nettopp den delen av totalen som har blitt behandlet av fastlege med SSRI og ikke kommet til målet. Derfor er det ikke merkelig at fordelingen av medikamenter er noe anderledes på 2. linje nivå.

Ok det gir mening. Fastleger har ingen spesialkompetanse og velger derfor ssri. Men NAV`s meninger mener jeg er helt på jordet, som feks å ta cymbalta fra blåresept fordi de mener det er for likt efexor. Er dette kun fordi det ikke var piratkopier ennå. Jeg skulle egentlig begynne på cymbalta, men da var det allerede klart at cymbalta ble fjernet fra blå-resept ordningen.

Det var jo hevdet at Cymbalta ga mindre bivirkninger enn Efexor.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok det gir mening. Fastleger har ingen spesialkompetanse og velger derfor ssri. Men NAV`s meninger mener jeg er helt på jordet, som feks å ta cymbalta fra blåresept fordi de mener det er for likt efexor. Er dette kun fordi det ikke var piratkopier ennå. Jeg skulle egentlig begynne på cymbalta, men da var det allerede klart at cymbalta ble fjernet fra blå-resept ordningen.

Det var jo hevdet at Cymbalta ga mindre bivirkninger enn Efexor.

Ja, det var en beslutning som var helt på jordet. Produsenten tilpasset prisen slik at et døgn på Cymbalta kostet det samme som et på Efexor.

Noen pasienter hadde det bedre på Cymbalta - andre på Efexor. Prisen var den samme.

Her blir det meningsløst å referere til at de er like gode "på gruppenivå".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...