Gjest Engsta Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hei! Jeg er en dame på 34 år som har hatt problemer med celleforandringer siden tidlig i 20-årene. Dette har vært nøye overvåket hele tiden og for ca.6 år siden fikk jeg utført en laseroperasjon på livmorhalsen. Symptomene på dette har hele tiden vært blødninger under samleie. De siste to årene har disse symptomene vært noe som har kommet tilbake med ulike mellomrom. Jeg har vært til undersøkelse to ganger siste to årene og tatt prøver hos gynekolog fra innsiden av livmorhalsen, uten at det har vært noe å påvise. Jeg har vært til gynekolog et utall ganger de siste 13 årene og må innrømme at det er en prøvelse hver gang, spesielt når de tar prøver fra innsiden av livmorhalsen. Heldigvis har prøvene vært fine de fleste ganger, noe som har vært en lettelse. Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg nettopp har avsluttet et forhold og ikke har mulighet for å oppdage disse blødningene, og også må innrømme at jeg ikke vil ta disse undersøkelsene uten at det er nødvendig. Til informasjon kan jeg ta med at jeg har vært i et syv år langt forhold og har en datter på snart fire. Menstruasjonen er regelmessig. Det jeg har spørsmål om er om det finnes noen andre symptomer på at noe er i "uorden", utenom blødninger under samleie? Vil det i tilfelle være nok med vanlig GU hvert tredje år? (Jeg er litt redd for å utvikle kreft og at det ikke blir oppdage tidlig) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345613-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Blødninger under samleie har egentlig ikke sammenhang med ’celleforandringer’, men kan oppstå etter konisering (operasjonen på livmorhalsen) fordi innsiden av livmorhalsen krenges ut, og den slimhinne er blodrik og lettblødende. Også hos kvinner i fruktbar alder kan det samme skje uten at de har vært operert. Det betgenes som ektopi. Få en henvisning til den avdeling som opererte deg for en vurdering. Det er mulig at en overfladisk laserbehandling (evaporisering) kan hjelpe på problemet. Med hensyn til rutinekontroller er det sannsynligvis tilstrekkelig hver 3.år når du skal ha tatt celleprøve. Etter seks år har du sannsynligvis ikke større risiko for kreft enn andre kvinner. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345613-bl%C3%B8dninger/#findComment-2934281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.