Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tåler dere å være i tøffe sosiale miljøer? Det er her helsen min svikter. Det blir vel vanskelig å overleve i arbeidslivet hvis man ikke tåler tøff behandling og å bli kommandert og kanskje til og med kjeftet på hvis de ikke er fornøyd. Blir nervevrak bare av tanken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåler ikke for mye sånnt. En må kanskje trene seg på å ta igjen. Men hvordan gjør en det?

Jeg har byttet en del jobber p.g.a dårlige arbeidsmiljø. Jeg har som regel hatt ledere som bare har gitt meg ros. Jeg orker bare ikke andre ansatte som hele tiden skal lete etter feil hos meg og som blåser opp små bagateller.

Skrevet

En oppegående arbeidsgsgiver roper ikke til ansatte, og vet å si fra om feil på en fin måte...

Jeg hadde aldri funnet meg i å blir kjeftet på og kommandert. Men jeg tar gjerne mot konstruktiv kritikk med glede.

Gjest skomakerens barn
Skrevet

Det beste er vel en mellomting. Et sted hvor en får tydelige og klare tilbakemeldinger dersom en gjør feil er vel det beste. Så lenge tilbakemeldingen er konstruktiv går det som regel greit for meg. Jeg vil mye heller at folk kommer til meg hvis det er noe de synes jeg gjør feil eller kan gjøre bedre, enn at de går via en annen person som skal ta det opp med meg senere. Det er ganske ekkelt. Da vil jeg heller høre tilbakemeldingen der og da for å lære noe av det.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe sånnt. Jeg har jobbet på forskjellige steder, og kollegaer og overordnede har oppført seg ordentlig. Jeg har gjort noen tabber til tider, og da er det greit at de gir meg tilbakemelding på det, sånn at jeg lærer litt til neste gang. Men jeg har aldri opplevd å bli kjeftet på. Senest i dag oppdaget jeg at min kollega og jeg hadde gjort en skikkelig tabbe. Kunde og ledelsen tok det med fatning og vi diskuterte hva vi hadde gjort, hva som var årsaken til at vi gjorde denne tabben, og hva vi kan gjøre for å unngå å gjøre samme feil neste gang.

Så lenge det ikke går ut over liv og helse, så er det ingen vits i å stresse seg opp over en gjør litt feil i blandt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lært meg at en før en svarer på slike og tilsvarende spørsmål må spørre litt mer om hva spørreren legger i begrepene - i dette tilfele kommandert og kjeftet på.

Kommandert - hva legger du i det?

Kjeftet på? Er det å få negativ tilbakemelding, veiledning, instruksjon? Eller er det "Hva i helvete er det du har gjort din idiotiske klovn?"

Skrevet

Hvis det er din erfaring fra arbeidslivet er det trist.

Det er ikke vanlig at sjefen skjeller deg ut foran kollegaer, det er ikke vanlig at sjefer skjeller ut/kjefter på ansatte. Men å gi tilbakemeldinger må man gjøre. Uten konstruktive tilbakemeldinger er det vanskelig å utvikle seg. Det er vanskelig å se seg selv utenifra, og gjennom tilbakemeldinger fra kolleager/sjef kan man bli bevisst på sider man kanskje bør endre på og slik gjøre en bedre jobb. Det er ikke alltid lett å få kritikk, men det har mye med måten det sies på synes jeg. Men uten tilbakemeldinger får man jo ikke sjansen til å utvikle og forbedre seg.

Hva du mener med å bli kommandert forstår jeg ikke helt. Man har jo sine arbeidsoppgaver man må forholde seg til, og sjefen må kunne delegere arbeidsoppgaver. Hvor selvstendig man jobber avhenger av type arbeidsplass.

Skrevet

En oppegående arbeidsgsgiver roper ikke til ansatte, og vet å si fra om feil på en fin måte...

Jeg hadde aldri funnet meg i å blir kjeftet på og kommandert. Men jeg tar gjerne mot konstruktiv kritikk med glede.

Jo, men dette gjelder kollegaer. Ofte bare en, men nok til at jeg synes at det er vanskelig å være der. Jeg takler dårlig kritikk hvis den blir gitt direkte der og da. Føler jeg blir paranoid av kritikk.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe sånnt. Jeg har jobbet på forskjellige steder, og kollegaer og overordnede har oppført seg ordentlig. Jeg har gjort noen tabber til tider, og da er det greit at de gir meg tilbakemelding på det, sånn at jeg lærer litt til neste gang. Men jeg har aldri opplevd å bli kjeftet på. Senest i dag oppdaget jeg at min kollega og jeg hadde gjort en skikkelig tabbe. Kunde og ledelsen tok det med fatning og vi diskuterte hva vi hadde gjort, hva som var årsaken til at vi gjorde denne tabben, og hva vi kan gjøre for å unngå å gjøre samme feil neste gang.

Så lenge det ikke går ut over liv og helse, så er det ingen vits i å stresse seg opp over en gjør litt feil i blandt.

Jeg kan føle at jeg blir frosset ut av noen mennesker. Jeg tror ikke de vet det selv hvordan de virker på folk, men de greier ikke forholde seg til at mennesker er forskjellige og at alle ikke tåler like røff behandling.

Skrevet

Jeg har lært meg at en før en svarer på slike og tilsvarende spørsmål må spørre litt mer om hva spørreren legger i begrepene - i dette tilfele kommandert og kjeftet på.

Kommandert - hva legger du i det?

Kjeftet på? Er det å få negativ tilbakemelding, veiledning, instruksjon? Eller er det "Hva i helvete er det du har gjort din idiotiske klovn?"

Det går på kritikk av meg som person at jeg ikke tar ting fort nok (noe jeg mener de ikke kan forvente ut ifra min bakgrunn og erfaring) og at jeg har ødelagt noe som vil koste dem mange millioner. Jeg var ikke klar over at jeg hadde ødelagt noe.

Skrevet

Jeg kan føle at jeg blir frosset ut av noen mennesker. Jeg tror ikke de vet det selv hvordan de virker på folk, men de greier ikke forholde seg til at mennesker er forskjellige og at alle ikke tåler like røff behandling.

Det kan være som du sier at de ikke vet helt hvordan de skal oppføre seg mot deg, kanskje fordi de er usikker på seg selv, eller at de er usikker på deg. Jeg tror ikke det er vondt ment.

Skrevet

Jo, men dette gjelder kollegaer. Ofte bare en, men nok til at jeg synes at det er vanskelig å være der. Jeg takler dårlig kritikk hvis den blir gitt direkte der og da. Føler jeg blir paranoid av kritikk.

Vet du jeg blir glad for kritikk.... skulle ønske jeg fikk det oftere, for da kan en bli enda flinkere. I det yrke jeg hadde i mange år fikk jeg bare godord og skryt fra alle kanter. Selvfølgelig smigrende. kanskje jeg høres litt kvalm ut nå, men når en er flinkere enn sjefen og sugen på nye utfordringer og kunnskaper lengter enn etter tilbakemeldinger om noe enn kunne ha gjort annerldes eller bedre.

Men det er selvsagt stor forskjell på konstruktiv kritikk, og drittslenging som bare er ondskapsfullt ment. Poenget er om du klarer å skille dette?

Skrevet

Vet du jeg blir glad for kritikk.... skulle ønske jeg fikk det oftere, for da kan en bli enda flinkere. I det yrke jeg hadde i mange år fikk jeg bare godord og skryt fra alle kanter. Selvfølgelig smigrende. kanskje jeg høres litt kvalm ut nå, men når en er flinkere enn sjefen og sugen på nye utfordringer og kunnskaper lengter enn etter tilbakemeldinger om noe enn kunne ha gjort annerldes eller bedre.

Men det er selvsagt stor forskjell på konstruktiv kritikk, og drittslenging som bare er ondskapsfullt ment. Poenget er om du klarer å skille dette?

Problemet er vel sårbarheten. Jeg greier å holde tårene tilbake der og da, men gråter på vei hjem eller får problemer med å omgås vedkommende senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...