Gå til innhold

Sover mye

Anbefalte innlegg

Gjest JenEva
Skrevet

Hei, Jeg er en jente på 20 år, og jeg tror jeg sover alt for mye. Jeg er student, men starter tidlig på skolen kun 1 dg i uka, noe som gir meg muligheten til å sove lenge 6 dg i uka. Normalt sover jeg 11-12 t hver natt, og er ellers veldig sliten og har lyst til å sove mer på dagtid. Jeg har prøvd å ha på vekkerklokka for å komme inn i et fast sovemønster (på ca. 8t hver natt), men jeg bare skrur den av igjen og fortsetter å sove. Er jeg syk på noen som helst måte? - Eva

Videoannonse
Annonse
Gjest Istapp
Skrevet

Det er lurt å utelukke kroppslige plager nå man sover mye,man blir trøtt og slapp av f.eks jernmangel. Det ville jeg ha gjort først,og er det ok kan man se etter andre ting.

Gjest Elextra
Skrevet

Er ingen spesialist, men å sove 11-12 timer for et voksent menneske er høyst uvanlig. Det vanlige er vel 7-8 timer (med sprik begge veier).

Må vel være greit å utelukke diverse sykdommer/mangler? Utover det tror jeg at jeg ville bestrebet meg på å stå opp etter 8-9 timer, da vil du jo også få mye mer ut av dagene.

Skrevet

Jeg tror du produsere for mye søvnhormon, melatonin, når du sover så mye som du gjør nå. Og kommer inn i en vond sirkel.

Mitt råd er å sove akkurat 8 timer hver natt en tid fremover uansett hva du føler for, spise sunt og trimme. Du kan ikke bare vente til søvnbehovet blir mindre, men må ta noen ubehagelige og aktive grep. Etter hvert vil det gå seg til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...