Gå til innhold

Hva gjør en med destruktiv tale hos andre?

Anbefalte innlegg

Gjest det handler om grensesetting
Skrevet

Min mor snakker bare negativt om folk. Alle får gjennomgå, både familie og venner. Som regel når vi er sammen øser hun ut av seg sin bitterhet og galle på meg, og det handler stort sett om ting som noen har sagt eller gjort i fortida/for lenge siden!

Jeg blir drittlei av å høre på det gang på gang, men det skjønner hun ikke. Jeg må sitte å høre på og svare gang på gang at jeg er enig i ditt og enig i datt, enda jeg ikke har forutsetninger for å mene noe som helst om saken.

Hvis jeg forsøker meg med å si at det "nok ikke var sånn ment", osv., blir hun dritsur og spydig mot meg.

Det har i det siste vært oppe lignende temaer om mor-datter forhold, hvor en ber om råd til å takle samhandlingen.

Nylig har jeg også gjennompptatt kontakten med ei gammel venninne på Facebook, og det er det samme der. Jeg kjenner igjen måten å være på, og jeg har mest lyst til å kutte kontakten igjen. Der er det baksnakking og skittsnakking hele tida, om familie og venner... Og jeg merker at jeg ikke orker eller gidder å høre på det.

Men hvordan sette grenser?

Videoannonse
Annonse
Gjest kahloli
Skrevet

Dersom du ikke er interessert kan du jo bare svare litt unnvikende og uinteressert. Og visst moren din eller veninna di kommenterer din manglende interesse, kan du forsøke å si det som det er...for da har du sjangsen visst du blir konfrontert med det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...