Gå til innhold

NHD-psykisk-fysisk utviklingshemmede barn

Anbefalte innlegg

Gjest stakkars små!
Skrevet

hvordan går det med de av barna som ikke får gå på en ordinær skole p.g.a at hensynet til de friske barna kommer først?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ny problemstilling for meg. Alle barn får da skoletilbud i dag ?

Skrevet

Ny problemstilling for meg. Alle barn får da skoletilbud i dag ?

Alle får skoletilbud. Men dersom det vurderes at barnet vil ha større utbytte av spesialskole kan spesialskole bli utfallet. Vet ikke hvem som til syvende og sist avgjør spesialskole eller ikke, men vurderingen går på hva som er best for barnet. Det er ikke av hensyn til de andre elevene på skolen.

Nå vil sikkert noen etterspørre en link til dette. Det har jeg ikke, og kommer ikke til å lete etter dokumentasjon.

Skrevet

Alle får skoletilbud. Men dersom det vurderes at barnet vil ha større utbytte av spesialskole kan spesialskole bli utfallet. Vet ikke hvem som til syvende og sist avgjør spesialskole eller ikke, men vurderingen går på hva som er best for barnet. Det er ikke av hensyn til de andre elevene på skolen.

Nå vil sikkert noen etterspørre en link til dette. Det har jeg ikke, og kommer ikke til å lete etter dokumentasjon.

Det finnes knapt spesialskoler igjen i Norge. Jeg tror du er på bærtur ;-)

Skrevet

Jeg vil tro mange av dem trives mye bedre sammen med likesinnede enn sammen med barn de synes det er vanskelig å forholde seg til.

Det at så mange spesialskoler har blitt nedlagt mener jeg er et tap for svært mange barn som ikke finner seg til rette i den ordninære skolen. Alle barn trenger å møte likesinnede daglig. Man skal finne seg selv og sin identitet, så det er vondt å føle at man er "annerledes".

Gjest kahloli
Skrevet

Værre med dem som er skoletapere/ har vanskelig for å lære, enn utviklingshemmede. De blir nesten dømt til dårlig selvtillit og selvfølelse resten av livet...skolen er til skade for så mange...

Skrevet

Det var en skal på TV for noen år siden fra OS kommune der fortvilte foreldre kjempet _mot_ at deres datter på død og liv skulle integreres i en vanlig skole. Hun hadde etter hvert ingen mulighet til å delta i hva resten av klassen holdt på med og det hele ble menigsløst.

De klagde ikke på resursbruk, eller velviljen til de som hjalp datteren eller fra medelever og deres foreldre. Men rett og slett på den påtvungne integreringsrammen som var kontraproduktiv.

Enden på visa etter hva jeg kjenner til, var at FrP-ordføreren i kommunen skar igjennom og lot offentlige regler, påbud og krav ligge og sørget et bedre fungerende tilbud for denne jenta og andre i samme situasjon. Siden har "integreringsplikten" blitt myket opp på landsbasis tror/håper jeg.

mvh

Skrevet

Det var en skal på TV for noen år siden fra OS kommune der fortvilte foreldre kjempet _mot_ at deres datter på død og liv skulle integreres i en vanlig skole. Hun hadde etter hvert ingen mulighet til å delta i hva resten av klassen holdt på med og det hele ble menigsløst.

De klagde ikke på resursbruk, eller velviljen til de som hjalp datteren eller fra medelever og deres foreldre. Men rett og slett på den påtvungne integreringsrammen som var kontraproduktiv.

Enden på visa etter hva jeg kjenner til, var at FrP-ordføreren i kommunen skar igjennom og lot offentlige regler, påbud og krav ligge og sørget et bedre fungerende tilbud for denne jenta og andre i samme situasjon. Siden har "integreringsplikten" blitt myket opp på landsbasis tror/håper jeg.

mvh

Det var en _sak_ på TV...

Skrevet

Som regel er det av hensyn til barnet selv og dets behov for å være i et miljø der det treffer noen det kan ha et sosialt liv sammen med, at barn får plass på spesialskole. Ofte skjer det etter at foreldrene har kjempet for det i lang tid, fordi barnet uansett må tas ut av den vanlige gruppen nesten hele tiden, og / eller fordi den "tilpassede opplæringen" ikke fungerer.

Det er ikke så mange spesialskoler igjen, men de er svært populære.

Skrevet

mvh

http://www.jentafraoz.no/christina.html

Vet ikke om det er helt ferskt, men det er visst siste oppdatering på siden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min oppfatning er at det er "Enhetsskolen" som er det store problemet både for sterke og svake elever.

Jeg er overbevist om at det hadde blitt en langt bedre skole om en hadde differensiert klassene/skolene etter elevenes kompetanse.

Skrevet

http://www.jentafraoz.no/christina.html

Vet ikke om det er helt ferskt, men det er visst siste oppdatering på siden.

Takk for link.

Siden er nok fra før 2008. Og jeg mener nokså bestemt at både hun og andre i hennes situasjon nå har et bedre tilpasset tilbud.

mvh

Skrevet

Min oppfatning er at det er "Enhetsskolen" som er det store problemet både for sterke og svake elever.

Jeg er overbevist om at det hadde blitt en langt bedre skole om en hadde differensiert klassene/skolene etter elevenes kompetanse.

Det er ganske fantastisk at det går an å tro at man får et godt resultat ved å kjøre alle gjennom den samme kverna i 10-13 år.

Alle skal lære det samme på omtrent samme måte og i samme tempo. Hvilken utopi. Norsk skole skriker etter større mangfold.

mvh

Gjest efexora
Skrevet

Telenor hadde et slagord en gang i tiden " ikke alt passer for alle". Så hvorfor kjøre alle gjennom samme kverna? Kan vi ikke ta som utgangspunkt at alle er forskjellige og heller tenke på hva som kan passe for individet, og ikke hvordan individet skal tilpasse seg skolen?

Jeg er sikker på at jeg ville blitt et flott steinerskolebarn om jeg hadde fått sjansen. Jeg er rimelig kreativ og ville nok trivdes i et slikt miljø hvor jeg måtte regne med kongler og lage collage av silke.

Skrevet

Nei, spesialskoler lever i beste velgående.

Her er en link med oversikt over spesialskoler i Oslo:

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskolen/grunnskoleopplaring/spesialundervisning/spesialskoler/

Du kan søke spesialskoler i Norge for å finne spesialskoler i de ulike byene.

Jeg har jobbet med denne gruppa i en årrekke. Mor til en jeg jobber med var selv lærer og hun ville ikke at sønnen skulle gå i normalskolen. Han ville bli "apekatt" sammen med normale unger.

Han gikk i blant sine egne og har vokst på det. Jeg tror ikke på intergrering lenger. De som trenger spesiell oppfølging må ha spesialister rundt seg som kan det de driver med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...