Gå til innhold

Finnes det "normale" tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest tvangsestetikeren
Skrevet

Jeg kan føle meg uvel om jeg ser at et bilde eller speil henger skjevt på veggen. Jeg klarer heller ikke å se på at en skuff er åpen mens de andre er igjen. Jeg må rette på tepper som det er krøll i, selv om jeg er ute blant folk, og jeg klarer bare ikke ting som er usymmetrisk.

Er jeg bare veldig estetisk anlagt, eller kan det være et snev av tvang her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler det tar opp mye av din tid, eller setter deg i vanskelige situasjoner så er det vel en tvangslidelse.

Gjest Marie Kjeksen
Skrevet

Jeg har det sånn med endel ting og tang. Tror det kommer til å skje noe forferdelig om jeg lar være å gjøre disse tinene. Må også gjøre de flere ganger, helst gå opp i tallet 3,6, eller 9. Har du det sånn også?

Gjest tvangsestetikeren
Skrevet

Jeg har det sånn med endel ting og tang. Tror det kommer til å skje noe forferdelig om jeg lar være å gjøre disse tinene. Må også gjøre de flere ganger, helst gå opp i tallet 3,6, eller 9. Har du det sånn også?

Jeg tenker ikke at det vil skje noe fælt med meg om jeg ikke gjør det, det er bare en indre trang i meg, at bilder som henger skjevt skaper disharmoni hos meg. Hvis jeg er i butikker hvor det er et teppe på gulvet med en bult i, så må jeg rette på den med foten. Vet ikke hva som skjer med meg om jeg ikke gjør det, det er bare en voldsom trang.

Hvis noen ønsket å torturere meg så tror jeg faktisk at jeg hadde blitt torturert nok av å være alene på et rom med en hylle hvor den ene skuffen var litt åpen, et bilde hang litt skjevt på veggen, og teppet lå skjevt. Og jeg var ikke i stand til å gjøre noe. Det ville vært fælt;)

Gjest Marie Kjeksen
Skrevet

Jeg tenker ikke at det vil skje noe fælt med meg om jeg ikke gjør det, det er bare en indre trang i meg, at bilder som henger skjevt skaper disharmoni hos meg. Hvis jeg er i butikker hvor det er et teppe på gulvet med en bult i, så må jeg rette på den med foten. Vet ikke hva som skjer med meg om jeg ikke gjør det, det er bare en voldsom trang.

Hvis noen ønsket å torturere meg så tror jeg faktisk at jeg hadde blitt torturert nok av å være alene på et rom med en hylle hvor den ene skuffen var litt åpen, et bilde hang litt skjevt på veggen, og teppet lå skjevt. Og jeg var ikke i stand til å gjøre noe. Det ville vært fælt;)

Blir du sinna om du ikke får lov til å rette opp ting? Kjenner en som er sånn, kan ikke si om det er tvang eller ikke. Han jeg kjenner er ekstremt nøye ihvertfall.

Jeg tror ikke det skjer noe med meg om jeg ikke utfører ting, heller noe med mine nærmeste. Føler lett skyld om det skjer noe. Tror at jeg ikke har vært nøye nok med tellingen og at hvis jeg hadde vært det så hadde ikke ting skjedd. Ser jo at det er sprøtt, men vanskelig å gjøre noe med. Får sterk angst om jeg utelater å telle i bestemte situasjoner.

Gjest tvangsestetiker
Skrevet

Blir du sinna om du ikke får lov til å rette opp ting? Kjenner en som er sånn, kan ikke si om det er tvang eller ikke. Han jeg kjenner er ekstremt nøye ihvertfall.

Jeg tror ikke det skjer noe med meg om jeg ikke utfører ting, heller noe med mine nærmeste. Føler lett skyld om det skjer noe. Tror at jeg ikke har vært nøye nok med tellingen og at hvis jeg hadde vært det så hadde ikke ting skjedd. Ser jo at det er sprøtt, men vanskelig å gjøre noe med. Får sterk angst om jeg utelater å telle i bestemte situasjoner.

Har ikke kjent på noe sinne, bare at jeg føler en sterk uro om jeg ikke får gjort noe. Jeg gjør som regel noe med en gang, så jeg slipper å tenke så mye på det. Men som sagt om jeg skulle sitte i et møte og hekte meg opp i et bilde som hang litt skjevt kunne jeg lett bli veldig distrahert og miste fokus.

Skrevet

Tvangstanker handler om at at man tror det skal skje en katastrofe dersom man ikke utfører en viss handling.

Og tvangshandlinger handler om at man gjør disse handlingene....igjen og igjen og igjen...for å unngå en katastrofe.

Gjest minimosa
Skrevet

''Tvangspreget personlighetsforstyrrelse

Personer med denne forstyrrelsen er ekstremt opptatte av orden. De er perfeksjonistiske, samvittighetsfulle, stivbeinte, detaljopptatte, kontrollerte. Deres behov for å gjøre alt "riktig" forstyrrer ofte deres produktivitet. De fanges opp av detaljer og mister det store bildet. De setter urimelig høye krav til seg selv og andre, og de er ofte svært kritiske til andre når de ikke lever opp til disse kravene. De unngår å arbeide i team og mener at de andre er for skjødesløse eller inkompetente. De unngår å ta beslutninger fordi de frykter å gjøre feil, og sjelden er de generøse med sin tid og sine penger. De har ofte vansker med å uttrykke følelser.''

Gjest tvangsestetiker
Skrevet

Tvangstanker handler om at at man tror det skal skje en katastrofe dersom man ikke utfører en viss handling.

Og tvangshandlinger handler om at man gjør disse handlingene....igjen og igjen og igjen...for å unngå en katastrofe.

Så hvis man ikke tenker at det skjer en katastrofe hvis man ikke gjør handlingen, så har man ikke tvangstanker? Er det ikke nok kriterium å bare føle et ubehag?

Gjest tvangsestetiker
Skrevet

''Tvangspreget personlighetsforstyrrelse

Personer med denne forstyrrelsen er ekstremt opptatte av orden. De er perfeksjonistiske, samvittighetsfulle, stivbeinte, detaljopptatte, kontrollerte. Deres behov for å gjøre alt "riktig" forstyrrer ofte deres produktivitet. De fanges opp av detaljer og mister det store bildet. De setter urimelig høye krav til seg selv og andre, og de er ofte svært kritiske til andre når de ikke lever opp til disse kravene. De unngår å arbeide i team og mener at de andre er for skjødesløse eller inkompetente. De unngår å ta beslutninger fordi de frykter å gjøre feil, og sjelden er de generøse med sin tid og sine penger. De har ofte vansker med å uttrykke følelser.''

Synes vel egentlig ikke at det passer så godt for meg. Jeg er ikke opptatt av symmetri pga jeg tenker at det er "riktig". jeg er heller ikke opptatt av hva andre tenker hvis jeg ser en åpen skuff. Det virker heller som et slags oppheng, jeg blir veldig fort distrahert.

Nei, jeg kan ikke si at jeg kjenner meg så godt igjen i den beskrivelsen. Jeg er forøvrig en ganske rotete person. Har aldri vært ryddig. Men ting som er usymmetrisk og som er skjevt klarer jeg av en eller annen merkelig grunn ikke å leve med.

Skrevet

Så hvis man ikke tenker at det skjer en katastrofe hvis man ikke gjør handlingen, så har man ikke tvangstanker? Er det ikke nok kriterium å bare føle et ubehag?

Hentet fra Ananke.no:

"Tvangshandlinger (kompulsjoner) utføres for å forhindre ubehag eller en fryktet hendelse. Noen har bare en følelse av at de må gjøre ting uten at de vet hvorfor. Disse utføres ofte som bestemte ritualer, i bestemte mønstre, og kan for de som er alvorlig rammet ta enormt med tid. De vanligste tvangshandlingene er vasking/smitteblokkering, sjekking/kontrollering, telle og orden-/symmetriritualer."

Gjest tvangsestetiker
Skrevet

Hentet fra Ananke.no:

"Tvangshandlinger (kompulsjoner) utføres for å forhindre ubehag eller en fryktet hendelse. Noen har bare en følelse av at de må gjøre ting uten at de vet hvorfor. Disse utføres ofte som bestemte ritualer, i bestemte mønstre, og kan for de som er alvorlig rammet ta enormt med tid. De vanligste tvangshandlingene er vasking/smitteblokkering, sjekking/kontrollering, telle og orden-/symmetriritualer."

Nå er jeg litt vanskelig her, men jeg kan heller ikke se at dette er noen ritualer. Det er ikke noe jeg må gjennomgå hver kveld for å få sove. Men hvis jeg plutselig ser en halvåpen skuff, uansett hvor jeg er, så føler jeg et sterkt ubehag og en enorm trang til å dytte inn den skuffen. Jeg klarer ikke helt å koble den ut før jeg har gjort det. Etterpå er det greit.Akkuat nå måtte jeg bort å dytte inn en perm som var i ferd med å skli litt ut av hylla. Det er ubehagelig å se på.

Nei, kanskje jeg bare er litt rar?

Gjest esthetice
Skrevet

Jeg må si jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg lider ikke av tvang, men er definitivt estetiker.

Hele tiden går jeg rundt og tenker former og farger. Kameraten min ler når jeg retter på lysestaker jeg synes ser bedre ut om de står bittelitt annerledes. I butikker hender det at jeg retter på ting som ikke står helt på linje. Andre ganger går jeg rett forbi, for jeg kan jo ikke drive og rette opp hele butikken. Det ville se rart ut og ta veldig lang tid, dessuten gidder jeg ikke. Det får være måte på. :-) Hvis jeg er hos venner, kan jeg godt si fra i en vennlig tone at bildet henger skjevt. Hvis jeg vet at de blir fornærmet eller sure, lar jeg være. Når jeg sitter i sofaen og ser på bordet mitt, leter jeg ofte etter en bedre løsning hva plassering av telysestakene angår. Skapdører som er åpne er noe herk. Det er jo ikke pent! Plutselig finner jeg ut at jeg skal sortere bøkene mine etter farge for det ser penere ut. jeg dytter bøkene ut og inn så de står på linje. Ja da, jeg går rundt og retter på ting, men likevel er det ikke til enhver tid strøkent hos meg. Jeg roter lett i klærne mine, men rydder det med jevne mellomrom. Jeg har definitivt ikke tellekant på trusene mine.

Jeg er mer opptatt av estetikk og symmetri enn mange andre, men det styrer definitivt ikke livet mitt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er klart "et snev av" tvang her. Om du ikke lider alvorlig av det og det ikke går ut over din funksjon, er det ikke en sykdom.

Gjest profile
Skrevet

Det som avgjør om det er tvang eller ikke er vel om du blir engstelig om du lar være å rette på tingene. Vet ikke hva du legger i uvel?

Gjest tvangsestetiker
Skrevet

Det som avgjør om det er tvang eller ikke er vel om du blir engstelig om du lar være å rette på tingene. Vet ikke hva du legger i uvel?

Jeg blir ikke engstelig. Jeg får ikke tanker om at noe galt kommer til å skje. Jeg føler bare en veldig stor trang til å rette på det jeg ser på. Det kan vel mere beskrives som noe som distraherer meg fryktelig og jeg klarer ikke å komme tilbake til det jeg tenkte på, snakket på eller gjorde før jeg får rettet på det .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...