Gå til innhold

Visdomstann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg var hos tannlegen i går og fikk trukket en visdomstann, i øvre kjeven. Jeg har trukket begge tennene nede tidligere, ene operert ut, og den andre trukket på vanlig måte. Det gikk veldig fint begge gangene. Men i går var jeg til en tannlege jeg fikk anbefalt av en bekjent. Da jeg kom dit fikk jeg bare kort beskjed om å sette meg i stolen. Hun stod klar med bedøvelsen i handen og spurte om jeg var allergisk og hvilken tann det var. Jeg sa ingen allergi og at det var den oppe til høyre. Uten å ta en kikk på tanna, og uten å ta røntgenbilde først, stakk hun bare bedøvelsen i. Hun gikk ut av rommet i 30 sekunder og kom tilbake, og uten et ord dro ut tanna, eller rettere sagt røska den ut. Så begynte hun å pirke ut mange deler av kjevebeinet mitt som hadde løsnet i røsket og selve tannroten var dekt i bein. Jeg spurte om det var farlig, og alt hun sa var nei. Så gikk hun og satt seg på stolen sin med ryggen til. Jeg lå i tannlegestolen i 5 sekunder med masse blod i munnen, så ser hun bare dumt på meg og sier at jeg er faktisk ferdig, og går ut av rommet. Det jeg lurer på er om det er vanlig å ta visdomstenner uten å ta bilde først? Jeg visste heldigvis selv at roten på den tannen satt greit til, pga tidligere tannlege har sagt det, men det visste jo ikke denne! Veldig uprofesjonelt. Og kan det ha vært skadelig å røska den ut på den måten? Den forrige "vanlige" trekkingen av visdomstann tok litt lenger tid, og tannlegen vrikka den litt mer forsiktig ut. Og hva med alt beinet som løsnet? Er det farlig? Jeg blør enda fra hullet, selv om det er et par dager siden snart. Men har ikke spesielt vondt, bare litt ømt, og full følelse i tunge og kinn. Så ingen nærver kan være skadet? Eller kan man ta skade av det i ettertid? Litt bekymret etter flere skrekkhistorier om folk som har blitt lam og ufør av nærveskade etter trekking av visdomstann. Var tross alt i tannlegestolen kanskje i 5 min tilsammen. Beklager langt spørsmål. MVH Malin.

Videoannonse
Annonse
Gjest sahoda
Skrevet

Jeg lurer i bunnen og grunnen på hvorfor noen anbefalte deg en slik tannlege. Utover det tror jeg ikke vedkommende har påført deg noen varig skade, men jeg ville vel unngått denne tannlegen i fremtiden.

Jeg har selv trukket 4 visdomstenner hos 3 ulike tannleger. Kun en gang har det blitt tatt bilde. Noen har lirket og andre har røsket. De trakk visdomstenner før man hadde tilgang til bilder, så du har nok ingen grunn til bekymring. At du fortsatt blør litt er bra, det er viktig for at det skal gro at det er god blodtilstrømning i området.

Gjest tannine
Skrevet

Det tar lengre tid enn 30 sek før bedøvelsen virker, og å gjøre en hel trekkeseanse på mindre enn 5 minutter er lite sannsynlig. Så jeg tror du overdriver litt i historien din.... :-)

Men å ikke ta røntgenbilde først er rart, det er viktig å se hvordan tanna sitter.

Tannleger er håndtverkere, og å finne en man liker og kommuniserer bra med, kan være vanskelig. Nå vet du hvertfall hvor du ikke skal gå neste gang.

Gjest tannine
Skrevet

Jeg lurer i bunnen og grunnen på hvorfor noen anbefalte deg en slik tannlege. Utover det tror jeg ikke vedkommende har påført deg noen varig skade, men jeg ville vel unngått denne tannlegen i fremtiden.

Jeg har selv trukket 4 visdomstenner hos 3 ulike tannleger. Kun en gang har det blitt tatt bilde. Noen har lirket og andre har røsket. De trakk visdomstenner før man hadde tilgang til bilder, så du har nok ingen grunn til bekymring. At du fortsatt blør litt er bra, det er viktig for at det skal gro at det er god blodtilstrømning i området.

"Jeg har selv trukket 4 visdomstenner hos 3 ulike tannleger. Kun en gang har det blitt tatt bilde. "

Kanskje du ble henvist til de andre tannlegene av den som tok bildet? i så fall følger bildene med i henvisningen. :-) Ikke sikkert det er tilfelle med deg, da.

Gjest sahoda
Skrevet

"Jeg har selv trukket 4 visdomstenner hos 3 ulike tannleger. Kun en gang har det blitt tatt bilde. "

Kanskje du ble henvist til de andre tannlegene av den som tok bildet? i så fall følger bildene med i henvisningen. :-) Ikke sikkert det er tilfelle med deg, da.

Aldri blitt henvist. Jeg har hatt ulike tannleger gjennom årene og en ble tatt ved akutte smerter hos tannlegevakt. Ikke noe bilde ble tatt der heller. Kun bedøvelse og borte ble tanna :)

Skrevet

Høres veldig rart ut.

Jeg trakk mine visdomstenner oppe for ca 15 år siden, og tannlegen min brukte god tid. Jeg bruker fremdeles samme tannlege :-)

Han trakk en melketannjeksel på sønnen min i fjor, og han brukte nok 20-30 minutter, tanna satt veldig fast - men det gikk veldig fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...