Gå til innhold

Hvordan opplever dere å ha smittefrykt? OCD

Anbefalte innlegg

Gjest efexora
Skrevet

Jeg har en venninne med OCD som har frykt for smitte. Siden jeg ikke sliter med det selv så har jeg problemer med å forstå det, eller hva som skaper angsten.

Det forundret meg veldig at hun i svineinfluensa-perioden ikke vaksinerte seg da hun var redd for bivirkningene. Jeg ville trodd at frykten for å få sykdommen ville være størst. Hun ble også ganske ute av seg da jeg tok en bit av sukkerspinnet hennes, fordi jeg hadde fortalt at en kollega av meg hadde hatt svineinfluensa. Hun var vel redd hun ville bli smittet tror jeg.

Men hva går frykten ut på? er det bare det å få en influensa? Er det ubehaget ved å være syk? Eller frykten for å dø? Kan noen gjøre meg litt klokere her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All of the above....

'

'Man er redd for å bli syk pga:

Redd for å dø

redd for å smitte folk man er glad i

redd for å være syk

takler ikke å leve med tvil

Gjest efexora
Skrevet

All of the above....

'

'Man er redd for å bli syk pga:

Redd for å dø

redd for å smitte folk man er glad i

redd for å være syk

takler ikke å leve med tvil

Men da virker det jo litt ulogisk at denne personen med smittefrykt ikke har sørget for å bli vaksinert mot svineinfluensa?

Gjest wiggeno
Skrevet

Men da virker det jo litt ulogisk at denne personen med smittefrykt ikke har sørget for å bli vaksinert mot svineinfluensa?

Reddere for bivirkninger av sprøyten enn selve sykdommen. Valget står mellom "pest eller kolera på" en måte.

Skrevet

Reddere for bivirkninger av sprøyten enn selve sykdommen. Valget står mellom "pest eller kolera på" en måte.

Kanskje hun egentlig hadde angst for å bli smittet av noe på venterommet... Eller den lille risikoen for at man kan bli influensaaktig syk av vaksinen. Kanskje redd for ureine nåler? Hvem vet..... Jeg er alltid redd for å pådra meg omgangssyke når jeg oppholder meg på et venterom enten det er hos fastleen eller i verste fall legevakta... Men jeg har ikke ocd, så det er vanskelig å sette seg inn i. Det jeg sier er bare teorier jeg kom opp med.

Gjest wiggeno
Skrevet

Kanskje hun egentlig hadde angst for å bli smittet av noe på venterommet... Eller den lille risikoen for at man kan bli influensaaktig syk av vaksinen. Kanskje redd for ureine nåler? Hvem vet..... Jeg er alltid redd for å pådra meg omgangssyke når jeg oppholder meg på et venterom enten det er hos fastleen eller i verste fall legevakta... Men jeg har ikke ocd, så det er vanskelig å sette seg inn i. Det jeg sier er bare teorier jeg kom opp med.

Hva vedkommende fryktet mest eller minst er umulig å si. Jeg har selv hatt sykdomsangst/dødsangst, så jeg vet også at det er tilnærmet umulig for andre å sette seg inn i hva dette innebærer. Det er også umulig å formidle til andre hvorfor man tenker/frykter slik man gjør. Vi som har levd/lever med dette er selvsagt også ulike. Så selv innen samme sykdom har man ulike ting man frykter.

Skrevet

Hva vedkommende fryktet mest eller minst er umulig å si. Jeg har selv hatt sykdomsangst/dødsangst, så jeg vet også at det er tilnærmet umulig for andre å sette seg inn i hva dette innebærer. Det er også umulig å formidle til andre hvorfor man tenker/frykter slik man gjør. Vi som har levd/lever med dette er selvsagt også ulike. Så selv innen samme sykdom har man ulike ting man frykter.

Folk spør om så rare spm her inne. Hvis du lurer på hvorfor hun er redd for å bli syk så må du spørre henne. Du har vel en viss antakelse om hva hun kan være redd for. Hva er egentlig vitsen med å vite akkurat hva hun er redd for, og det er dessuten ingen som kan svare deg på det her.

Gjest profile
Skrevet

For meg er det definitivt ubehaget ved å være syk. Det jeg er mest redd for er sykdommer som ofte gir langt sykeleie med mye ubegag, ikke nødvendigvis de som det er størst sjanse for å dø av.

I tillegg er det at hverdagen blir kastet om på. Planer som går i vasken, avtaler som må flyttes, mye styr og usikkerheten over hvor lenge det kommer til å vare og når en er frisk igjen. Er jeg frisk nok nå til å gjøre det ene eller det andre, eller burde jeg utsette det ytterligere.

Skrevet

Det kommer jo an på i hvilken grad man stoler på at vaksinen er trygg og at den faktisk beskytter mot sykdommen.

mvh

Gjest wiggeno
Skrevet

Folk spør om så rare spm her inne. Hvis du lurer på hvorfor hun er redd for å bli syk så må du spørre henne. Du har vel en viss antakelse om hva hun kan være redd for. Hva er egentlig vitsen med å vite akkurat hva hun er redd for, og det er dessuten ingen som kan svare deg på det her.

Denne skulle vel til innleggsskriver?

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver, jeg har heller ikke OCD men har det på samme måte. I tilegg liker jeg ikke å måtte gå på offentlige toaletter eller eksponere meg for smitte ved å omgås store folkemengder.

Hvorfor det er sånn har jeg ikke noen forklaring på, kanskje det er en form for tvangstanker?

Gjest efexora
Skrevet

For meg er det definitivt ubehaget ved å være syk. Det jeg er mest redd for er sykdommer som ofte gir langt sykeleie med mye ubegag, ikke nødvendigvis de som det er størst sjanse for å dø av.

I tillegg er det at hverdagen blir kastet om på. Planer som går i vasken, avtaler som må flyttes, mye styr og usikkerheten over hvor lenge det kommer til å vare og når en er frisk igjen. Er jeg frisk nok nå til å gjøre det ene eller det andre, eller burde jeg utsette det ytterligere.

jeg måtte smile litt da du nevnte "planene som gikk i vasken", for det er vel bokstavelig talt slik, når en lider av vaskemani?

Hva har hjulpet for deg, for å få tvangshandlingene/tankene på avstand?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...