Gå til innhold

Når man lurer på om man har tatt med eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Furadantin
Skrevet

i dag tidlig fant jeg ut at jeg ikke hadde mere medisiner i dosetten min, og måtte legge inn alt på nytt. jeg husker faktisk ikke om jeg tok medisinen jeg skulle ta før jeg la inn med for hele uka. Hadde jeg tatt med etterpå så hadde jeg sett at jeg hadde gjort det.

Så for en time siden følte jeg meg skikkelig svimmel, og jeg følte rykninger i hodet, så begynte jeg plutselig å grine over noe trist jeg så på tv. Pleier ikke å reagerer sånn, men jeg trapper ned på medisiner. Så jeg tok den efexoren 75 mg som jeg tror jeg glemte i dag morgen. er ikke sikker.

Hvis dere er usikre på om dere har tatt den, lar dere være å ta den da? Eller risikerer dere å ta dobbelt opp?

Videoannonse
Annonse
Gjest annet nick
Skrevet

Det kommer jo an på medisinen, det pleier å stå i pakningsvedlegget (evt i felleskatalogen eller pasienthåndboka) om man skal ta en "ekstra" hvis man ikke er sikker på om man har tatt eller ikke; noen ganger står det at man ikke skal, fordi eventuelle bivirkninger ved en mulig dobbel dose er verre enn at man ikke har fått i seg medisinen, noen ganger er det omvendt.

Skrevet

Å gå glipp av antidepressiva 1 dag er langt fra farlig. Den tristheten du kjente var nok tilfeldig. "Støt" i hodet er nok reelt, men en mild plage.

Gjest Furadantin
Skrevet

Bra du har dosett :-)

ja men problemet oppstår når jeg skal legge i nye doser for uken. Da hender det ofte at jeg tar den dosen jeg skal ta, rett ut av pakningen, så fyller jeg på for resten av uka. Etterpå husker jeg da ikke om, jeg ikke hadde tatt dagens dose, eller om jeg hadde gjort det gjorde det før jeg fylte opp dosetten. Får begynne å innarbeide meg nye vaner.)

Skrevet

ja men problemet oppstår når jeg skal legge i nye doser for uken. Da hender det ofte at jeg tar den dosen jeg skal ta, rett ut av pakningen, så fyller jeg på for resten av uka. Etterpå husker jeg da ikke om, jeg ikke hadde tatt dagens dose, eller om jeg hadde gjort det gjorde det før jeg fylte opp dosetten. Får begynne å innarbeide meg nye vaner.)

Så lag deg en fast rutine på at du først fyller dosetten så tar du medisinene.

Evt. kan du fylle dosetten umiddelbart etter at du har tatt siste dose.

En tredje løsning er to dosestter.

Uansett er faste rutiner tingen. Særlig om morgenen trenger man dokumentasjon på hva man gjør...

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...