Gå til innhold

Sunn livsstil - en vanskelig periode

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Vekta går jevnt og trutt nedover, og det er jeg veldig fornøyd med. Har også kjøpt meg noen nye klesplagg som kler den "nye" kroppen min. Og jeg er glad for det, selvfølgelig.

Egentlig har det vært "for lett" å legge om livsstilen til nå, men det er jeg redd det snart er slutt på. Jeg får alltid en depresjon på våren/tidlig på sommeren, og det virker som den allerede er på vei. Depresjon gjør hele livet vanskelig, ingenting virker viktig, det er alt for lett å "gi blaffen". Og det kan jeg ikke gjøre nå, gir jeg blaffen vil jeg falle tilbake til gamle vaner og ligge på sofaen og spise sjokolade. Det vil jeg ikke. Det krever mye mer å komme i gang med ting, selv om jeg vet det hjelper å trene er det å komme meg opp på sykkelen en tung jobb. For å gjøre det lettere har jeg satt opp faste klokkeslett for treningen. Maten er også et problem. Jeg "mister" følelsen av å være sulten/mett, må vel snart begynne å spise "etter klokka".

Jeg vet at tiden fremover kan bli vanskelig, men jeg må prøve å legge noen strategier før depresjonen tar helt over. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre.

Samtidig vet jeg at trening og sunt kosthold virker positivt på depresjon, så jeg håper jo at det ikke blir like ille denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har en bra plan med å spise etter klokka og å sette faste tider for trening. Selv om du tror du ikke gidder trene allikevel til det fastsatte tidspunktet - så gjør det! Bare skift til treningstøy om du pleier det og tren! Selv om du ikke trener så mye og hardt som du ville gjort om du var i storform så tren en stund i alle fall.

Håper du kommer gjennom denne perioden uten å sprekke. Husk at du alltid har oss å "snakke" med! *klem*

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har en bra plan med å spise etter klokka og å sette faste tider for trening. Selv om du tror du ikke gidder trene allikevel til det fastsatte tidspunktet - så gjør det! Bare skift til treningstøy om du pleier det og tren! Selv om du ikke trener så mye og hardt som du ville gjort om du var i storform så tren en stund i alle fall.

Håper du kommer gjennom denne perioden uten å sprekke. Husk at du alltid har oss å "snakke" med! *klem*

Jeg er sikkert hårsår, men problemet med depresjon er ikke at jeg ikke gidder å trene. Problemet er at selv den minste lille ting kan koste ekstreme krefter å få gjennomført.

Jeg setter stor pris på støtten jeg får her.

Gjest husker ikke nick
Skrevet

Forsøk å få minimum en halv time i frisk luft og dagslys hver dag. Gjør ting som gleder deg. Som å lese bøker du liker. Se gode filmer. Vær snill med deg selv. Tenk positive tanker. Tror jeg nevnte hypnose cd for deg i en annen tråd, husker ikke hvilket nick jeg hadde da. Nå har jeg kjøpt meg en selv. Merker at jeg blir i bedre humør av å bruke den, og ja tryggere på meg selv. Så jeg synes absolutt den har sin funksjon. Den er i tillegg utrolig behagelig å høre på, og man blir fullstendig avslappet. Deilig og kan anbefales :)

http://www.hypnosecd.net/super-selvtillit-med-hypnose.html

Skrevet

Jeg er sikkert hårsår, men problemet med depresjon er ikke at jeg ikke gidder å trene. Problemet er at selv den minste lille ting kan koste ekstreme krefter å få gjennomført.

Du har holdt på lenge og vært kjempeflink, så gjelder det å komme seg over de små kneikene... Hvis du virkelig får behov for å fråtse vil jeg anbefale deg å kjøpe en bunt gulrøtter, og ellers mye frukt og grønnsaker :) Håper ikke det kan få deg tilbake til gamle vaner med sjokoladespising. Hvis du er i butikken og sjokoladen frister, så gå bort å kjøp deg gulrøtter i steden for og nekt deg sjokolade. Hver gang. Grønnsakene vil ikke gi deg dårlig samvittighet og du vil fortsatt føle deg sunn.

Gjest antidep
Skrevet

Hvis du virkelig har så hemmende depresjoner om våren ville jeg vurdert antidepressiva. Kjenner flere som har fått et nytt liv når de har fått hjelp med vårdepresjonen sin.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Hvis du virkelig har så hemmende depresjoner om våren ville jeg vurdert antidepressiva. Kjenner flere som har fått et nytt liv når de har fått hjelp med vårdepresjonen sin.

Jeg går på antidepressiva, har gjort det lenge. Men det er ingen vidundermedisin.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Forsøk å få minimum en halv time i frisk luft og dagslys hver dag. Gjør ting som gleder deg. Som å lese bøker du liker. Se gode filmer. Vær snill med deg selv. Tenk positive tanker. Tror jeg nevnte hypnose cd for deg i en annen tråd, husker ikke hvilket nick jeg hadde da. Nå har jeg kjøpt meg en selv. Merker at jeg blir i bedre humør av å bruke den, og ja tryggere på meg selv. Så jeg synes absolutt den har sin funksjon. Den er i tillegg utrolig behagelig å høre på, og man blir fullstendig avslappet. Deilig og kan anbefales :)

http://www.hypnosecd.net/super-selvtillit-med-hypnose.html

Det du nevner står på listen over tiltak når depresjonen kommer krypende, og det er nok med på å bremse utviklingen/gjøre depresjonen mindre alvorlig og kortvarig.

Hypnose er jeg skeptisk til. :- )

Gjest antidep
Skrevet

Jeg går på antidepressiva, har gjort det lenge. Men det er ingen vidundermedisin.

Nei, ikke for alle. Men kan du snakke med din lege om å prøve et annet antidepressiva, som wellbutrin? Eller kanskje kan det hjelpe med en dosejustering når våren nå er kommet.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Du har holdt på lenge og vært kjempeflink, så gjelder det å komme seg over de små kneikene... Hvis du virkelig får behov for å fråtse vil jeg anbefale deg å kjøpe en bunt gulrøtter, og ellers mye frukt og grønnsaker :) Håper ikke det kan få deg tilbake til gamle vaner med sjokoladespising. Hvis du er i butikken og sjokoladen frister, så gå bort å kjøp deg gulrøtter i steden for og nekt deg sjokolade. Hver gang. Grønnsakene vil ikke gi deg dårlig samvittighet og du vil fortsatt føle deg sunn.

Sjokoladen er det blitt ganske selvfølgelig for meg å unngå. Problemet er heller å få dratt meg selv i gang så jeg får trent, og å spise jevnlig, ikke vente til jeg omtrent svimer av for så å hive innpå med det første og beste. Jeg spiser masse gulrøtter allerede, også en del andre grønnsaker og frukt.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Nei, ikke for alle. Men kan du snakke med din lege om å prøve et annet antidepressiva, som wellbutrin? Eller kanskje kan det hjelpe med en dosejustering når våren nå er kommet.

Jeg har prøvd en del forskjellig når det gjelder medisiner, og det er visst best (i alle fall for meg) å gå på en jevn dose gjennom hele året. Har fått behandling for depresjoner mm i noen år, så jeg har prøvd ut litt forskjellig. Er en del tiltak som kan iverksettes, bl.a. en kortvarig innleggelse. Bør kanskje ha en lavere terskel for det enn jeg har hatt tidligere?

Gjest bipp..
Skrevet

Noe som er en vidundermedisin for meg er trening. Hvis du kommer deg i god form kan det være at det hjelper deg også.

Gjest husker ikke nick
Skrevet

Det du nevner står på listen over tiltak når depresjonen kommer krypende, og det er nok med på å bremse utviklingen/gjøre depresjonen mindre alvorlig og kortvarig.

Hypnose er jeg skeptisk til. :- )

Jeg tenker på det som om å si noe positivt til seg selv, like mye som hypnose. Kan ikke se noe farlig i det :)

Gjest depressio
Skrevet

du klarer trening hvis du vil så ikke la en depresjon bli en hvile-pute for deg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Har du noen gang hatt en depresjon? Det virker ikke som du vet hva du snakker om. Man kommer langt med viljestyrke, men det er ikke alltid langt nok.

Depresjon har aldri vært noen "hvilepute" for meg, det er tvert i mot knallhard jobbing for å klare meg best mulig til tross for depresjonen.

Skrevet

Har du noen gang hatt en depresjon? Det virker ikke som du vet hva du snakker om. Man kommer langt med viljestyrke, men det er ikke alltid langt nok.

Depresjon har aldri vært noen "hvilepute" for meg, det er tvert i mot knallhard jobbing for å klare meg best mulig til tross for depresjonen.

Kanskje vedkommende nettopp har hatt en depresjon og dermed kjenner til betydningen av å holde fast ved sine beslutninger.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Kanskje vedkommende nettopp har hatt en depresjon og dermed kjenner til betydningen av å holde fast ved sine beslutninger.

Det er godt mulig. Jeg er nok ekstra hårsår for tiden.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg var nok litt hårsår, som frosken har fått meg til å forstå. Det var ikke meningen å være uforskammet. Trening er noe av det siste jeg gir slipp på i forbindelse med depresjon, for jeg merker at det har god effekt. I det hele tatt bruker jeg mye krefter på å opprettholde sunne rutiner også når jeg er deprimert.

Jeg reagerte nok på at du kalte depresjon en "hvilepute". Det oppleves ikke sånn, jeg bruker vanvittig mye krefter på å opprettholde rutinene under en depresjon. Men jeg skjønner hva du mener, jeg kunne sagt til meg selv "jeg er deprimert, det er klart jeg ikke orker noe".

Som sagt, jeg er nok litt hårsår for tiden. Det var ikke meningen å være uforskammet.

;- )

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg var nok litt hårsår, som frosken har fått meg til å forstå. Det var ikke meningen å være uforskammet. Trening er noe av det siste jeg gir slipp på i forbindelse med depresjon, for jeg merker at det har god effekt. I det hele tatt bruker jeg mye krefter på å opprettholde sunne rutiner også når jeg er deprimert.

Jeg reagerte nok på at du kalte depresjon en "hvilepute". Det oppleves ikke sånn, jeg bruker vanvittig mye krefter på å opprettholde rutinene under en depresjon. Men jeg skjønner hva du mener, jeg kunne sagt til meg selv "jeg er deprimert, det er klart jeg ikke orker noe".

Som sagt, jeg er nok litt hårsår for tiden. Det var ikke meningen å være uforskammet.

;- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...