Gå til innhold

Vekst

Gjest Marie Sofie

Anbefalte innlegg

Gjest Marie Sofie
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 18 år, som fyller 19 i løpet av 2010. Da jeg kom i puberteten, i en alder av 14 år, ble jeg fortalt av helsesøsteren at jeg hadde nesten sluttet å vokse. (med bakgrunn i et diagram som viser vekst, vekt og år?) Da jeg var 15 år var til en spesialist som fortalte meg at jeg kunne ta en såkalt hormonsprøyte for å bli høyere, men at det kunne være fare for å få mannlige symptomer som skjeggvekst etc. DEtte var jeg ikke villig til, og spesialisten spådde at jeg ikke ville bli over 155 - 156 cm. Den dag i dag, er jeg rundt 153 - 154. Men min forventet slutthøyde er 164 cm. (Ut i fra denne formelen:(fars høyde - 13 cm) + mors høyde)/2) Er det noen mulighet for at jeg vil nå min slutthøyde? Jeg har fortsatt voksesmærter i føttene, slik jeg alltid har hatt. Hvis du ikke tror jeg vil nå min slutthøyde, er det noe som kan gjøres for å sette i gang vekstprosessen? Hva vil det egentlig si å ta en hormonsprøyte? Håper virkelig på positivt svar. Hilsen fra Marie Sofie.

Videoannonse
Annonse
Gjest lijeka:D
Skrevet

min forventete slutthøyde ifølge den formelen er 168 cm, men jeg er 9 cm lavere, den formelen er bare tull :o)

er fint å være lav, vær glad du er lav :o)

vær stolt av deg selv og den du er! =)

er for sent å ta sprøyte når du er ferdig utvokst tror jeg, men egentlig er det kun jenter med forventet slutthøyde under 150 cm som skal få behandling med veksthormon.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

''Men min forventet slutthøyde er 164 cm. (Ut i fra denne formelen:(fars høyde - 13 cm) + mors høyde)/2) Er det noen mulighet for at jeg vil nå min slutthøyde? ''

Hvor har du denne formelen fra, og hva tilsier at dette skulle stemme? Jeg har aldri hørt at dette skal ha gyldighet.

Gjest peanøtt
Skrevet

Det er helt normalt for jenter å slutte å vokse i 14-årsalderen. Du er litt lav, men ikke unormalt lav, og må nok bare akseptere din høyde. Den formelen din har jeg aldri hørt om og en kan ikke ut fra mors og fars høyde regne ut hvor høyt barnet blir. Barn av de samme to foreldrene får jo ulik høyde. En lege kan ut fra et røntgenbilde av hånden regne ut ca hvor langt et barn blir. Jeg tror at du ut fra din alder har blitt litt for gammel til å få en hormonsprøyte for å øke veksten, men det må du snakke med din lege om. Det er vel mer vanlig at gutter får slike tilskudd, og det må være kjipt hvis du kan få økt hårvekst av det.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

''Men min forventet slutthøyde er 164 cm. (Ut i fra denne formelen:(fars høyde - 13 cm) + mors høyde)/2)''

Dette har jeg aldri hørt før. Og mange søsken har ulik høyde, hvis denne formelen skulle være riktig, skal alle søsken ende opp med lik høyde.

Eks. i en familie er det seks søsken, hvorav 5 var jenter. Jentene har alle forskjellig høyde, den laveste er 160 og høyeste er over 180.

Skrevet

Den formelen din har jeg aldri hørt om før. Og du må nok bare innse at du er ferdig utvokst. Kanskje kan du strekke deg 1-2 cm til men ikke mer. Selv har jeg ei datter på 12. Hun fikk tatt stipulert håndleddrøntgen da hun var ti. Da hadde hun nådd 87 % av forventet høyde som ble målt til ca 1,56. I dag er hun 149,5 cm og jeg tror hun snart stopper opp. Men sånn er det bare, noen er lange, og noen er lavere. Sånn er det bare.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil tro du nok har sluttet å vokse for lengst. De fleste slutter vel å vokse i 14-16-årsalderen, de færreste (i hvertfall jenter) vokser etter 18 år.

Du blir med andre ord ikke veldig høy, men du er heller ikke på noen måte uvanlig lav. I andre land er det vel også en helt vanlig høyde.

Har ingen tro på den formelen du oppgir. Som flere her nevner har jo søsken ofte meget ulik høyde. Selv er jeg 7-8 cm. høyere enn den "forventede slutthøyde" i følge formelen.

Skrevet

Jeg er 11 cm "for høy" i forhold til den formelen, mens den laveste av søstrene mine er "spot on", så særlig treffsikker er den ikke.

Jeg har hørt om lignende formler før, men da var det slik at man ville bli innen et intervall på +/- 7-10 cm fra det tallet man fikk. Hvilket jo er et kjempeintervall, og dermed en ganske unyttig formel istedenfor å si at "du blir mest sannsynlig mellom 155 og 175 cm høy!"

Jeg tror nok også at du nå er ferdigvokst.

Gjest Bipolar i sjela
Skrevet

Har hørt om formelen ja.

Men bare nesten.

fars høyde + mors høyde/2 +/- 7cm(alt etter som om du er gutt eller jente - minus for jente og + for gutt..

Men det du spurte om - trur du er for seint ute når det kommer til hormonsprøyta. Høres ut til at du har en fin høyde sånn som du er nå?!

Håper du vil trives med den høyda du har etterhvert

Skrevet

Formler passer ikke alle mennesker, helt kategoriske formler passer best i matteboka/vitenskapen ;)

Fikk selv høre av helsesøster at jenter vokser i to år etter man fikk mensen. Dette stemte faktisk for meg ;-) Men om man har en eller annen problematikk rundt veksten vet jeg ikke helt hva som gjelder, men jeg tror nok du må regne med å leve med den høyden du har nå. Veksthormoninjektsjoner skal man nok ha tidligere om man vil ha det. Kjenner til et par jenter som har gått på dette. Den ene sluttet pga bivirkninger, den andre merket ikke noe bortsett fra at hun ble høyere.

Vi er et mangfold vi mennesker. Husker jeg hadde verdens søteste lærer da jeg gikk p vgs. Hun var 155, og syntes det var helt greit. Det viktigste er at man kan ha det bra med seg selv.

Skrevet

Noe slikt ble sagt til sønnen min også av helsesøster. Han ville bli omkring 172 mente hun. Jeg lo godt og sist, han er nå 181cm høy og vokser antakelig enda mer. Sånne formler kan man ikke stole på.

Du er ikke unormalt liten heller. :o)

Skrevet

Om det er noen trøst så er du bittelitt høyere enn meg. :o)

Og du - det går helt fint. Mange menn vil gjerne ha en søt, liten kvinne sånn at de kan føle seg ekstra store og beskyttende. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...