Gå til innhold

Fortrenging av hendelse

Anbefalte innlegg

Gjest Det er vanskelig
Skrevet

Hei.

Jeg opplevde en hendelse da jeg var ca 12 år. Over 30 år siden. Denne har jeg for det meste fortrengt siden da. Kan så vidt skimte noe i øyeblikket da det skjedde. Grunnen til at jeg vet det har skjedd, er at en som var tilstede har fortalt meg dette. Jeg utviklet sterk sosialangst ca tre år senere, og sliter med det fremdeles.

Jeg føler at denne episoden har gjort noe med meg som jeg ikke blir ferdig med. Med det mener jeg hva som skjedde rett etterpå, alle følelsene jeg hadde. Jeg er ganske sikker på at jeg oppførte meg helt normalt overfor omgiveslene rett etterpå og senere, altså fortrengte jeg det med en gang. Når jeg tenker på hva som skjedde, begynner jeg alltid å gråte. Nå har jeg hørt at hvis man fortrenger hendelser, er ikke sinnet i stand til å takle det som skjedde. Dette høres fornuftig ut. Men nå, etter alle disse årene, skulle jeg ha visst hvordan jeg reagerte da det skjedde. Ikke minst overfor den personen som forvoldte det hele, den personen som jeg hadde mest tillit til og som jeg var mest knyttet til.

Spørsmålet mitt er: kan det være uheldig å frembringe ved hypnose det som hendte?

Videoannonse
Annonse
Gjest steinrøysanedibakken
Skrevet

Trist at det mest sannsynlig har hendt deg noe vondt og leit, men kanskje det er mest lurt å bare la det ligge?

Jeg er av den oppfatning at hvis man fortrenger ting, så er det vel en grunn.

Den sosialangsten du utviklet tre år senere kunne godt ha kommet uansett. Det er jo ikke sikkert at dine daværende og nåværende problemer kan knyttes direkte til det du "kanskje" har opplevd og som du har fortrengt.

Bare la det ligge og fortsett å leve livet. Søk gjerne hjelp for ting du sliter med nå, men la det du tror du har fortrengt ligge.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er sannsynligvis ikke uheldig å bringe frem dette vha hypnose. På den annen side er det ingen grunn til å tro at dette alene på noen måte hjelper deg.

Jeg er helt enig med den som skrev at det sannsynligvis er liten/ingen sammenheng mellom denne evt hendelsen og sosial angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...