Gå til innhold

Ufrivillig barnløs

Anbefalte innlegg

Gjest barnløs-41

Hei! Jeg er en kvinne på 41 år som er kommet i mitt livs store dilemma. For tre år siden ble jeg sammen med en mann som er tre år eldre enn meg og har to store barn fra før. Jeg var uerfaren med langvarige forhold, og jeg valgte å åpne meg å gå med fullt alvor inn i dette forholdet, selv om det var usikkert om han ønsket flere barn. Jeg har håpet i det lengste at han skulle skifte mening, men det gjør han ikke. Dette er blitt en stor og vanskelig sorg for meg, lengselen etter barn blir bare større, og jeg har problemer med å få til et tilfredsstillende samliv når dette ligger som en byll mellom oss. Samtidig er jeg glad i ham og ønsker at vi skal ha det fint sammen, men jeg er så redd for at mitt ønske om barn skal gjøre det umulig. Jeg er så gammel, at å finne en annen partner for å få realisert mitt ønske om barn er urealistisk. Jeg har vurdert muligheten for å få et barn alene, men dette er også en svært stor beslutning å ta. Noe som gjør dette ekstra vanskelig er at jeg jo ikke kan snakke om min sorg med ham, fordi det skaper dårlig stemning mellom oss. Har du et råd til hvordan vi kan kommunisere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345917-ufrivillig-barnl%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår meget godt ditt dilemma som tilsynelatende står mellom å beholde din mann eller å forsøke på å få barn. Det må være klart at det må være enighet om å få barn; du kan ikke bli gravid eller forsøke uten hans samtykke. Alternativet er å prøve å få barn ’alene’ som du antyder. Det må kanskje bety at du tar til utlandet for inseminasjon? Her kommer et annet problem, din alder. Det er sterkt redusert mulighet for graviditet i din alder, så det er langt fra sikkert at det vil lykkes, uansett metode. Jeg vet ikke om det har vært brukt prevensjon i de tre år dere har vært sammen? Sannsynligvis har dere brukt prevensjon, i og med at han ikke ønsker barn, så du ikke har testet din fruktbarhet. Det er mulig ved en blodprøve (måling av AMH, anti müllersk hormon) å vurdere din fruktbarhet. Er det liten mulighet fot at du kan bli gravid, har det kanskje ingen hensikt å bringe det på banen i det hele tatt? Hvordan du skal få ham overbevist, vet jeg ikke, og det er jo spørsmålet om man skal forsøke i det hele tatt. Jeg forstår godt at man som 44 åring kvier seg for å starte igjen med småbarn.

Jeg håper at dere kommer til en avklaring og bevarer forholdet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...