Gå til innhold

Taushetsplikt fastlege - psykiatri

Anbefalte innlegg

Gjest Har tenkt litt på dette
Skrevet

Hvis fastlegen mistenker (eller har fastslått) at det foreligger en alvorlig fysisk sykdom hos en "psykiatrisk" pasient, har da fastlegen lov til å si/nevne noe om dette til kontaktpersoner i psykiatrien (hvis fastlegen mener at det beste for pasienten er å ha kontakt med psykiatrien i et slikt tilfelle), uten at pasienten informeres om evt. kontakt?

Dette ble et forferdelig langt spørsmål, men håper noen skjønner hva det er jeg vil frem til.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil tro at han ikke bare har rett, men plikt til å varsle ansvarlig behandler i psykiatrien dersom denne somatiske lidelsen kan ha betydning for den psykiatriske behandlingen.

God praksis tilsier at en alltid varsler pasienten først.

Skrevet

Jeg vil tro at han ikke bare har rett, men plikt til å varsle ansvarlig behandler i psykiatrien dersom denne somatiske lidelsen kan ha betydning for den psykiatriske behandlingen.

Tusen takk for svar.

Håper det er greit at jeg stiller flere spørsmål.

Gjelder det samme hvis pasienten på samme tidspunkt ikke er i kontakt med psykiatrien og ikke har vært det på en stund? Og hvis pasienten selv ikke bekymrer seg/tar dette med stor ro og ikke føler behov for støtte?

Hvis pasienten evt. føler behov for støtte evt. i sammenheng med undersøkelser/behandling, er det da mulig at noen fra psykiatrien kan være med?

Skrevet

Vil tilføye at dette ikke er en aktuell situasjon for meg, så det er ikke viktig med svar.

Gjest bipp..
Skrevet

Tusen takk for svar.

Håper det er greit at jeg stiller flere spørsmål.

Gjelder det samme hvis pasienten på samme tidspunkt ikke er i kontakt med psykiatrien og ikke har vært det på en stund? Og hvis pasienten selv ikke bekymrer seg/tar dette med stor ro og ikke føler behov for støtte?

Hvis pasienten evt. føler behov for støtte evt. i sammenheng med undersøkelser/behandling, er det da mulig at noen fra psykiatrien kan være med?

Hvis du har avsluttet behandlingen i psykiatrien men jeg du må ha en ny henvisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...