Gå til innhold

Hvor alvorlig er dette?

Gjest steinrøysanedibakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev en tekstmelding til ei jente på 10 år som i lengre tid har drevet psykisk terror mot min funksjonshemmede datter.

I den tekstmeldinga stod det ikke mye pent...

Hvor alvorlig er det? Blir det mest sannsynlig bråk og innkalling til møter med diverse instanser og tjo og hei, fordi jeg som voksen skrev en stygg melding til et barn på 10 år?

Hvor sannsynlig er det?

Jeg skrev den i affekt. Jeg blir jo sint når jeg ser hva hun bedriver mot en "klassevenninne". Hun må jo stoppes.

Har sagt ifra til læreren, både om hvordan den jenta mobber og om tekstmeldingen min.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• trollemor;o)

13

• PieLill

7

• Unni23

6

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes i hvert fall det er meget alvorlig og beklagelig når voksne faller ned på eller under barnas nivå.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall det er meget alvorlig og beklagelig når voksne faller ned på eller under barnas nivå.

Ja, jeg er helt enig.

Men mange voksne er lurere enn meg. De passer nemlig opp mobberne og sier ting direkte til dem istedet for å skrive tekstmelding...

Dette kommer jeg meg ikke unna, for beviset er tekstmeldinga. Hvis det skulle bli noe ut av dette da.

Men mener du at man aldri ska irettesette et barn direkte, men alltid gå til barnets foreldre?

Jeg mener da det må kunne gå an å snakke direkte til et barn som oppfører seg dumt. (Men ikke å skrive tekstmelding.)

I dette tilfellet har ikke barnet foreldre som er "tilsnakkelige". Derfor gikk jeg til skolen med det.

Det er ganske alvorlig når et barn mobber et annet, spesielt et funksjonshemmet barn!

Skrevet

Ja, jeg er helt enig.

Men mange voksne er lurere enn meg. De passer nemlig opp mobberne og sier ting direkte til dem istedet for å skrive tekstmelding...

Dette kommer jeg meg ikke unna, for beviset er tekstmeldinga. Hvis det skulle bli noe ut av dette da.

Men mener du at man aldri ska irettesette et barn direkte, men alltid gå til barnets foreldre?

Jeg mener da det må kunne gå an å snakke direkte til et barn som oppfører seg dumt. (Men ikke å skrive tekstmelding.)

I dette tilfellet har ikke barnet foreldre som er "tilsnakkelige". Derfor gikk jeg til skolen med det.

Det er ganske alvorlig når et barn mobber et annet, spesielt et funksjonshemmet barn!

Jeg er helt enig med deg at mobbing er fælt, og særlig i dette tilfellet.

Jeg mener også at du har "rett" til å snakke til de som mobber, hvis du vil det. Poenget var mer at du må holde det dønn saklig, og ikke angripe dem.

Du kan bruke opplæringsloven mot skolen (de er lovforpliktet til å iverksette tiltak for å få slutt på mobbingen), og det beste er en skriftlig klage til dem, hvor du etterlyser en plan for å få slutt på mobbingen.

Er det veldig ille kan du anmelde til politiet. De som mobber er under den kriminelle lavalderen, men politiet kan fremdeles kalle dem inn og "snakke alvorlig" med dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at mobbing er fælt, og særlig i dette tilfellet.

Jeg mener også at du har "rett" til å snakke til de som mobber, hvis du vil det. Poenget var mer at du må holde det dønn saklig, og ikke angripe dem.

Du kan bruke opplæringsloven mot skolen (de er lovforpliktet til å iverksette tiltak for å få slutt på mobbingen), og det beste er en skriftlig klage til dem, hvor du etterlyser en plan for å få slutt på mobbingen.

Er det veldig ille kan du anmelde til politiet. De som mobber er under den kriminelle lavalderen, men politiet kan fremdeles kalle dem inn og "snakke alvorlig" med dem.

Med vennlig hilsen

Og noen ganger, så hjelper det bare ikke uansett Sør. Desverre. Da er det lov å sørge for balanse synes jeg. Selv om det er snakk om barn.

Men man må kanskje oppleve det selv for å skjønne det.

Skrevet

Og noen ganger, så hjelper det bare ikke uansett Sør. Desverre. Da er det lov å sørge for balanse synes jeg. Selv om det er snakk om barn.

Men man må kanskje oppleve det selv for å skjønne det.

Vi har, som voksne, et helt annet ansvar enn barn.

Jeg sier ikke at hun ikke skal gjøre noe (jeg foreslår tiltak både med skole og politi), men å sende en SMS med "saftige adjektiv" er neppe noe som fører frem. Hva lærer 10-åringen av det? At det er slik voksne gjør (og at det derfor er OK)?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg sier ikke at hun ikke skal gjøre noe (jeg foreslår tiltak både med skole og politi), men å sende en SMS med "saftige adjektiv" er neppe noe som fører frem. Hva lærer 10-åringen av det? At det er slik voksne gjør (og at det derfor er OK)?

Med vennlig hilsen

''Hva lærer 10-åringen av det? At det er slik voksne gjør (og at det derfor er OK)?''

Èn ting vet jeg, og det er at den ungen er utlært allerede! Noen ganger er det nødvendig å bruke et språk de selv forstår.

Men selvsagt var det galt av meg. I mitt hode krangler følelser og fornuft nå... Vet ikke hvem som vinner tilslutt. ;-)

Skrevet

''Hva lærer 10-åringen av det? At det er slik voksne gjør (og at det derfor er OK)?''

Èn ting vet jeg, og det er at den ungen er utlært allerede! Noen ganger er det nødvendig å bruke et språk de selv forstår.

Men selvsagt var det galt av meg. I mitt hode krangler følelser og fornuft nå... Vet ikke hvem som vinner tilslutt. ;-)

Situasjonen må ha vært meget alvorlig siden du en fornuftig person sendte mobberen en slik SMS. Jeg dømmer deg ikke. Man går til ekstreme skritt for å beskytte sitt barn.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, hun lærer at det hun gjør mot andre kan slå uhyggelig tilbake på henne selv. I noen grad er disse problemene resultat av at barn er litt for klar over den beskyttelsen de har, i kraft av å være barn. Tro det eller ei. Og da kan det hende at en liten smak av egen medisin er akkurat det som skal til.

En god del faenskap greier barn fint å finne på selv uten å ha "lært det noe sted". De er ikke blanke hvite ark født uten ondskap i seg, og som bare blir gode om man behandler dem perfekt. Lærdommen kan like gjerne bli "jeg kan fint gjøre som jeg vil fordi den verste konsekvensen er tomt prat som ikke betyr noe for meg."

Skrevet

Situasjonen må ha vært meget alvorlig siden du en fornuftig person sendte mobberen en slik SMS. Jeg dømmer deg ikke. Man går til ekstreme skritt for å beskytte sitt barn.

Det er jeg enig i, men diskusjonen her er mer om det er det man har oppnådd?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, hun lærer at det hun gjør mot andre kan slå uhyggelig tilbake på henne selv. I noen grad er disse problemene resultat av at barn er litt for klar over den beskyttelsen de har, i kraft av å være barn. Tro det eller ei. Og da kan det hende at en liten smak av egen medisin er akkurat det som skal til.

En god del faenskap greier barn fint å finne på selv uten å ha "lært det noe sted". De er ikke blanke hvite ark født uten ondskap i seg, og som bare blir gode om man behandler dem perfekt. Lærdommen kan like gjerne bli "jeg kan fint gjøre som jeg vil fordi den verste konsekvensen er tomt prat som ikke betyr noe for meg."

Men lærdommen kan like gjerne være "Oi, der lærte jeg noen nye "saftige adjektiv", og hvis noen klager, så kan jeg bare si at en voksenperson brukte dem om meg, så da må det være OK?"

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men lærdommen kan like gjerne være "Oi, der lærte jeg noen nye "saftige adjektiv", og hvis noen klager, så kan jeg bare si at en voksenperson brukte dem om meg, så da må det være OK?"

Med vennlig hilsen

Eller man kan tenke at ungen lærte at man ikke skal mobbe...

Skrevet

Slapp helt av - 10-åringen tok neppe skade av det, og de har så fine fengsler i Norge du kan sone tiden din i! ;-)

Det går fint. Du har lov å være sint, men for å få mest "effekt" er nok en annen strategi den beste.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eller man kan tenke at ungen lærte at man ikke skal mobbe...

Det tviler jeg på at man lærer ved å få SMSer med "saftige adjektiv" på telefonen. Det må nok undervises litt mer grunnleggende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Så dumme er ikke barn. Rett og slett.

Skrevet

Det tviler jeg på at man lærer ved å få SMSer med "saftige adjektiv" på telefonen. Det må nok undervises litt mer grunnleggende.

Med vennlig hilsen

Frykt kan lære den verste person i å oppføre seg.

Skrevet

Frykt kan lære den verste person i å oppføre seg.

Joda, men er det frykt du vil basere samfunnet på?

Mobbing er jo å utsette andre for frykt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skulle nok ikke gjort det slik, men det er ingen krise. Hvis det imidlertid er det eneste du har utrettet, så har du neppe oppnådd så mye. Her må andre på bane.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Tror jeg må ut med hva disse "saftige adjektivene" var, siden du henger deg så opp i dem. Når fantasien får løpe løpsk er det ikke grenser for hva en kan forestille seg at jeg sa.

Adjektivene jeg brukte var: "Manipulerende og frekk (drittunge)."

Skrevet

Tror jeg må ut med hva disse "saftige adjektivene" var, siden du henger deg så opp i dem. Når fantasien får løpe løpsk er det ikke grenser for hva en kan forestille seg at jeg sa.

Adjektivene jeg brukte var: "Manipulerende og frekk (drittunge)."

Skjønner en 10-åring hva manipulerende betyr?

Jeg synes forøvrig ikke at verken manipulerende eller frekk er så veldig saftige... Noe sier meg at du ikke er nordfra. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...