Gå til innhold

Hvor alvorlig er dette?

Gjest steinrøysanedibakken

Anbefalte innlegg

Gjest steinrøysanedibakken
Skrevet

Skjønner en 10-åring hva manipulerende betyr?

Jeg synes forøvrig ikke at verken manipulerende eller frekk er så veldig saftige... Noe sier meg at du ikke er nordfra. ;o)

Nei, jeg er ikke nordfra... ;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• trollemor;o)

13

• PieLill

7

• Unni23

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Dolores77
Skrevet

Jeg ville heller ringt foreldrene hennes og forklart situasjonen og bedt de ta affære.

Skrevet

Joda, men er det frykt du vil basere samfunnet på?

Mobbing er jo å utsette andre for frykt.

Med vennlig hilsen

''Joda, men er det frykt du vil basere samfunnet på?''

Hvem har sagt at vi skal _basere_ samfunnet på frykt. Men frykt er en nødvendig ingrediens i både et sunt samfunn og et sunt individ. Frykt er livsviktig. Det er den som får oss til å forstå fare og unngå den.

Om barn gjør noe som er veldig galt og ikke har et fnugg av frykt for konsekvenser, er det noe som er avlorlig galt. Det er slike barn som blir ungdommer og voksne som slår noen halvt ihjel fordi de skumpet borti dem. De mangel absolutte grenser.

Barn trenger å vite at det er visse grenser det vil koste dem særdeles dyrt å trå over. De skal ut i en voksenverden der de kan sperres inne i årevis om de trår for langt over.

Om verken fornuften eller empatien hos et barn er tilstrekkelig til å få det til å slutte å mobbe, gjenstår frykt og straff. Jeg er ikke villig til å la mine egne barn bli utsatt for mobbing bare fordi man ikke skal skremme en stakkars infamsk, utspekkulert mobber.

mvh

Skrevet

''Joda, men er det frykt du vil basere samfunnet på?''

Hvem har sagt at vi skal _basere_ samfunnet på frykt. Men frykt er en nødvendig ingrediens i både et sunt samfunn og et sunt individ. Frykt er livsviktig. Det er den som får oss til å forstå fare og unngå den.

Om barn gjør noe som er veldig galt og ikke har et fnugg av frykt for konsekvenser, er det noe som er avlorlig galt. Det er slike barn som blir ungdommer og voksne som slår noen halvt ihjel fordi de skumpet borti dem. De mangel absolutte grenser.

Barn trenger å vite at det er visse grenser det vil koste dem særdeles dyrt å trå over. De skal ut i en voksenverden der de kan sperres inne i årevis om de trår for langt over.

Om verken fornuften eller empatien hos et barn er tilstrekkelig til å få det til å slutte å mobbe, gjenstår frykt og straff. Jeg er ikke villig til å la mine egne barn bli utsatt for mobbing bare fordi man ikke skal skremme en stakkars infamsk, utspekkulert mobber.

mvh

Årsaken til at de fleste av oss ikke mobber, dreper eller raner banker er ikke fordi vi frykter vi blir straffet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror jeg må ut med hva disse "saftige adjektivene" var, siden du henger deg så opp i dem. Når fantasien får løpe løpsk er det ikke grenser for hva en kan forestille seg at jeg sa.

Adjektivene jeg brukte var: "Manipulerende og frekk (drittunge)."

Var det alt.. Litt upassende og klønete, men ingen ting jeg ville besvimt av.

Om mine barn kom å viste meg en slik tekstmelding, ville de måttet gi meg en meget grundig forklaring på hva som fikk en voksen til å bli så sint på dem.

Og den utskjellingen de ville risikert fra meg, ville rammet langt hardere enn din SMS.

mvh

Skrevet

Årsaken til at de fleste av oss ikke mobber, dreper eller raner banker er ikke fordi vi frykter vi blir straffet.

Med vennlig hilsen

Men årsaken til at mange av oss ikke råkjører (litt), snyter så mye på skatten eller jobber svart er at vi frykter staffen.

De fleste av oss trenger normalt ikke trussel om straff for å avstå fra de mest absurde og destruktive handlingene. Men for noen er det kun frykten for å bli tatt med påfølgende straff som holder dem tilbake.

Hvorfor blir det ellers mindre slåssing i sentrum en lørdagsnatt med mer synlig politi?

Et barn som kommer unna med noe så avsindig som å mobbe et handicapet barn, vil ende opp med å mangle grunnleggende grenser. Det vil mange komme til å måtte lide for opp gjennom årene.

Tok jeg tenåringsbarn som jeg hadde ansvaret for i å stjele ville jeg tatt dem til politiet og håpet at de der klarte å skremme vannet av dem. Heller det enn å besøke dem i fengsel om noen år, fordi de ble så bekvemme med at tyveriene aldri fikk konsekvenser.

mvh

Skrevet

Det er jeg enig i, men diskusjonen her er mer om det er det man har oppnådd?

Med vennlig hilsen

Det kan faktisk hende at mobberen får så bakoversveis av at en voksen blir så sint og reagerer så sterkt at de små grå begynner å bevege seg i riktig rettning.

Hvorfor skal man alltid snakke rolig og superbehersket med et barn? Noen ganger gjør barn så forferdelige ting at det absolutt bør gjøre oss sinte og opprørte. Så sinte at vreden hagler rundt oss. Ikke ukontollert og destruktivt, men like full kraftfullt nok til at den vreden er rettet mot finner ut at det ikke var verdt det.

mvh

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men årsaken til at mange av oss ikke råkjører (litt), snyter så mye på skatten eller jobber svart er at vi frykter staffen.

De fleste av oss trenger normalt ikke trussel om straff for å avstå fra de mest absurde og destruktive handlingene. Men for noen er det kun frykten for å bli tatt med påfølgende straff som holder dem tilbake.

Hvorfor blir det ellers mindre slåssing i sentrum en lørdagsnatt med mer synlig politi?

Et barn som kommer unna med noe så avsindig som å mobbe et handicapet barn, vil ende opp med å mangle grunnleggende grenser. Det vil mange komme til å måtte lide for opp gjennom årene.

Tok jeg tenåringsbarn som jeg hadde ansvaret for i å stjele ville jeg tatt dem til politiet og håpet at de der klarte å skremme vannet av dem. Heller det enn å besøke dem i fengsel om noen år, fordi de ble så bekvemme med at tyveriene aldri fikk konsekvenser.

mvh

''Tok jeg tenåringsbarn som jeg hadde ansvaret for i å stjele ville jeg tatt dem til politiet og håpet at de der klarte å skremme vannet av dem. Heller det enn å besøke dem i fengsel om noen år, fordi de ble så bekvemme med at tyveriene aldri fikk konsekvenser''

Slik tenkte jeg også da ei jente rundstjal sønnen min. Det var en minipc, en mobil og en ipod.

Men man kommer ikke langt når hverken politi eller foreldrene vil gjøre noe. Det er ikke første gangen jenta stjeler, så hvordan det går med henne nå, er ikke godt å si. Vi har ingen kontakt med verken henne eller foreldrene lenger.

De prøver å få kontakt igjen merker jeg med å sende vitser på mobilen vår. De tror vel at det kan løses med vitser ;o) Veldig inteligent måte og ordne opp på :-)

Skrevet

Det kan faktisk hende at mobberen får så bakoversveis av at en voksen blir så sint og reagerer så sterkt at de små grå begynner å bevege seg i riktig rettning.

Hvorfor skal man alltid snakke rolig og superbehersket med et barn? Noen ganger gjør barn så forferdelige ting at det absolutt bør gjøre oss sinte og opprørte. Så sinte at vreden hagler rundt oss. Ikke ukontollert og destruktivt, men like full kraftfullt nok til at den vreden er rettet mot finner ut at det ikke var verdt det.

mvh

Folk pleide slå barn med spanskrør. De ble neppe særlig mye lydigere av det.

Skrevet

''Tok jeg tenåringsbarn som jeg hadde ansvaret for i å stjele ville jeg tatt dem til politiet og håpet at de der klarte å skremme vannet av dem. Heller det enn å besøke dem i fengsel om noen år, fordi de ble så bekvemme med at tyveriene aldri fikk konsekvenser''

Slik tenkte jeg også da ei jente rundstjal sønnen min. Det var en minipc, en mobil og en ipod.

Men man kommer ikke langt når hverken politi eller foreldrene vil gjøre noe. Det er ikke første gangen jenta stjeler, så hvordan det går med henne nå, er ikke godt å si. Vi har ingen kontakt med verken henne eller foreldrene lenger.

De prøver å få kontakt igjen merker jeg med å sende vitser på mobilen vår. De tror vel at det kan løses med vitser ;o) Veldig inteligent måte og ordne opp på :-)

''Tok jeg tenåringsbarn som jeg hadde ansvaret for ...''

Litt utydelig dette fra min side. Altså et barn jeg hadde så mye ansvar og autoritet over at jeg selv kunne levert barnet på politistasjonen for en bekymringssamtale.

Man svikter sjeldent sine barn så grovt som når man lager unnskyldninger og bortforklaringer for dem, når man heller burde revet himmelen ned i hodene deres.

Tror jeg hadde reagert omtrent som deg om jeg skulle havnet i en tilsvarende situasjon.

mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg liker ikke å bli slått, så jeg hadde blitt lydigere...

Skrevet

Jo, de ble lydigere av det. Og sikkert forferdelig kuet.

Selv om vi mener at barneoppdragelsen for noen generasjoner siden var alt for brutal, trenger man ikke bli grenseløse og naive.

Og hvor brutalt, skremmende og ødeleggende tror du ikke det er for et barn som opplever grov og råd mobbing å bli møtt av tafatte voksne som mangler den nødvendige handlekraften til å få slutt på jevelskapen.

mvh

Skrevet

Jeg liker ikke å bli slått, så jeg hadde blitt lydigere...

Joda, men hva hadde du gjort når trusselen om å bli slått forsvant, hvis den eneste årsaken til at du var lydig var redselen for bli slått?

Hva hadde stoppet deg da?

Skrevet

Jo, de ble lydigere av det. Og sikkert forferdelig kuet.

Selv om vi mener at barneoppdragelsen for noen generasjoner siden var alt for brutal, trenger man ikke bli grenseløse og naive.

Og hvor brutalt, skremmende og ødeleggende tror du ikke det er for et barn som opplever grov og råd mobbing å bli møtt av tafatte voksne som mangler den nødvendige handlekraften til å få slutt på jevelskapen.

mvh

Her blander du kortene.

Det er ingen her som sier at man skal la mobbingen fortsette, eller ikke skal reagere ovenfor 10-åringen, selv om man ikke sender "SMS med adjektiv" til denne.

Det var neppe mindre mobbing i samfunn hvor unger ble slått med spanskrør (for å sette det på spissen). Tvert i mot.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Jeg synes i hvert fall det er meget alvorlig og beklagelig når voksne faller ned på eller under barnas nivå.

Men du verden, jeg skjønner trådstarter..... Selv kunne jeg godt tenkt meg å filleristet slike unger. Mobbe en funksjonshemmet? Hvor dypt går det an å synke???

Det er virkelig vondt når barnet ditt blir mobbet og holdt utenfor. Disse mobberne har godt av å smake sin egen medisin og jeg tror muligens at en slik melding fra en voksen kan gi en liten støkk.

trollemor;o)
Skrevet

Ja, jeg er helt enig.

Men mange voksne er lurere enn meg. De passer nemlig opp mobberne og sier ting direkte til dem istedet for å skrive tekstmelding...

Dette kommer jeg meg ikke unna, for beviset er tekstmeldinga. Hvis det skulle bli noe ut av dette da.

Men mener du at man aldri ska irettesette et barn direkte, men alltid gå til barnets foreldre?

Jeg mener da det må kunne gå an å snakke direkte til et barn som oppfører seg dumt. (Men ikke å skrive tekstmelding.)

I dette tilfellet har ikke barnet foreldre som er "tilsnakkelige". Derfor gikk jeg til skolen med det.

Det er ganske alvorlig når et barn mobber et annet, spesielt et funksjonshemmet barn!

Jeg skjønner deg veldig godt og jeg mener at unger bare har godt av dette. Oppfører mine barn seg på denne måten så håper jeg at andre voksne griper inn og setter de på plass!!! Oftefår jo ikke vi som foreldre med oss hva som skjer og da er det viktig at det blir tat tak i av andre. I dag skal alle, både mobbere og andre idioter behandles med silkehansker. Men det som hjelper er å bli snakket direkte til av ndre voksne. Det svir litt!!

trollemor;o)
Skrevet

Vi har, som voksne, et helt annet ansvar enn barn.

Jeg sier ikke at hun ikke skal gjøre noe (jeg foreslår tiltak både med skole og politi), men å sende en SMS med "saftige adjektiv" er neppe noe som fører frem. Hva lærer 10-åringen av det? At det er slik voksne gjør (og at det derfor er OK)?

Med vennlig hilsen

Det setter enliten støkk i mobberen vil jeg tro. Mobberen har bare godt av det.

trollemor;o)
Skrevet

Nei, hun lærer at det hun gjør mot andre kan slå uhyggelig tilbake på henne selv. I noen grad er disse problemene resultat av at barn er litt for klar over den beskyttelsen de har, i kraft av å være barn. Tro det eller ei. Og da kan det hende at en liten smak av egen medisin er akkurat det som skal til.

En god del faenskap greier barn fint å finne på selv uten å ha "lært det noe sted". De er ikke blanke hvite ark født uten ondskap i seg, og som bare blir gode om man behandler dem perfekt. Lærdommen kan like gjerne bli "jeg kan fint gjøre som jeg vil fordi den verste konsekvensen er tomt prat som ikke betyr noe for meg."

AMEN!!!!!!!!!!!!! Godt skrevet!

trollemor;o)
Skrevet

Men lærdommen kan like gjerne være "Oi, der lærte jeg noen nye "saftige adjektiv", og hvis noen klager, så kan jeg bare si at en voksenperson brukte dem om meg, så da må det være OK?"

Med vennlig hilsen

Tss, de saftige glosene kan mobberen fra før. Dette er bare pisspreik Sør!

trollemor;o)
Skrevet

Var det alt.. Litt upassende og klønete, men ingen ting jeg ville besvimt av.

Om mine barn kom å viste meg en slik tekstmelding, ville de måttet gi meg en meget grundig forklaring på hva som fikk en voksen til å bli så sint på dem.

Og den utskjellingen de ville risikert fra meg, ville rammet langt hardere enn din SMS.

mvh

Upassende?????????????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...