Gå til innhold

Hvor alvorlig er dette?

Gjest steinrøysanedibakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men du verden, jeg skjønner trådstarter..... Selv kunne jeg godt tenkt meg å filleristet slike unger. Mobbe en funksjonshemmet? Hvor dypt går det an å synke???

Det er virkelig vondt når barnet ditt blir mobbet og holdt utenfor. Disse mobberne har godt av å smake sin egen medisin og jeg tror muligens at en slik melding fra en voksen kan gi en liten støkk.

Det er ingen her som "forsvarer" å mobbe funksjonshemmede.

Poenget er at hvis det hadde hjulpet å snde "SMS med adjektiv" til en 10-åring som mobber, så hadde jo mobbing vært avskaffet for lengst!

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• trollemor;o)

13

• PieLill

7

• Unni23

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det setter enliten støkk i mobberen vil jeg tro. Mobberen har bare godt av det.

Mobberen lærer i hvert fall nye og bedre måter å mobbe på.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tss, de saftige glosene kan mobberen fra før. Dette er bare pisspreik Sør!

Så hvis voksne bruker dem, så kan ingen komme etterpå å si at det ikke er OK å bruke dem.

Unger er ikke dumme. Før i tiden ble unger slått med spanskrør, uten at det var mindre mobbing da. Tvert i mot.

Hevn er en dårlig strategi for barneoppdragelse.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Upassende?????????????

Hevn og "affekt" er dårlige strategier for å oppnå nesten noe som helst.

Og hun som sendte SMSen har nok helst oppnådd å få fokus flyttet over på at hun sender slike SMSer, i stedet for å fokusere på hva 10-åringen gjorde.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Det er ingen her som "forsvarer" å mobbe funksjonshemmede.

Poenget er at hvis det hadde hjulpet å snde "SMS med adjektiv" til en 10-åring som mobber, så hadde jo mobbing vært avskaffet for lengst!

Med vennlig hilsen

Jeg tror jo ikke at denne SMS `en virker i seg selv, men jeg jeg skjønner ikke hvorfor vi skal dulle med disse mobberne? hvorfor kan de ikke få smake sin egen medisin?

trollemor;o)
Skrevet

Mobberen lærer i hvert fall nye og bedre måter å mobbe på.

Med vennlig hilsen

DET er pisspreik Sør.

Skrevet

DET er pisspreik Sør.

Du skriver: "DET er pisspreik Sør."

Et godt eksempel på at din strategi ikke virker, men kun at du blir seende dum ut.

Tror du virkelig du overbeviser noen ved å skrive "DET er pisspreik Sør."?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror jo ikke at denne SMS `en virker i seg selv, men jeg jeg skjønner ikke hvorfor vi skal dulle med disse mobberne? hvorfor kan de ikke få smake sin egen medisin?

For poenget er jo nettopp at den "medisinen" er galt!

Det blir dobbelmoral å da si at vi voksne kan gjøre slik med unger, men unger kan ikke gjøre slik med andre unger.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Du skriver: "DET er pisspreik Sør."

Et godt eksempel på at din strategi ikke virker, men kun at du blir seende dum ut.

Tror du virkelig du overbeviser noen ved å skrive "DET er pisspreik Sør."?

Med vennlig hilsen

Jeg skrev en annen plass hvorfor jeg syns det er pisspreik. Barn lærer ikke nye mobbemetoder pga en tekstmelding eller pga en sint voksen. De kan det fra før og trenger kanskje kjenne på kroppen hvordan det føles.

Skrevet

Jeg skrev en annen plass hvorfor jeg syns det er pisspreik. Barn lærer ikke nye mobbemetoder pga en tekstmelding eller pga en sint voksen. De kan det fra før og trenger kanskje kjenne på kroppen hvordan det føles.

Så hvis de ikke lærer det fra en SMS, så lærer de heller ikke å oppføre seg fra en SMS, ikke sant? (Og det var å sende "sinte SMSer" vi snakket om her.)

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Så hvis de ikke lærer det fra en SMS, så lærer de heller ikke å oppføre seg fra en SMS, ikke sant? (Og det var å sende "sinte SMSer" vi snakket om her.)

Med vennlig hilsen

Ok, jeg tenker ikke så mye på denne SMS´en.. Men det er greit, en SMS er ikke det rette virkemidlet. Det jeg er opptatt av er at disse mobberne ikke trenger å dulles med.

Gjest Få høre nå
Skrevet

Hevn og "affekt" er dårlige strategier for å oppnå nesten noe som helst.

Og hun som sendte SMSen har nok helst oppnådd å få fokus flyttet over på at hun sender slike SMSer, i stedet for å fokusere på hva 10-åringen gjorde.

Med vennlig hilsen

''Hevn og "affekt" er dårlige strategier for å oppnå nesten noe som helst.'' Du sier også at slike strategier ikke egner seg til barneoppdragelse.

Men hypotetisk: Hvis du fikk vite at ditt barn på 10 år over lengre tid hadde mobbet et annet barn. Hvilke strategier ville du ha brukt for å irettesette barnet? Er du helt sikker på at "affekt" ikke ville ha forekommet fra din side?

Hva hadde vært ditt neste steg hvis ungen din ikke ville hørt på fornuft? Ikke ville ha tatt til etterretning det du med mild stemme og gode ord hadde sagt?

Og hva er neste steg etter det?

Og neste etter det igjen?

Tilslutt hadde du vel plantet hele ungen på trappa til barnevernet og sagt at du ikke orker mer... At du ikke klarer... Eller?

Skrevet

Ok, jeg tenker ikke så mye på denne SMS´en.. Men det er greit, en SMS er ikke det rette virkemidlet. Det jeg er opptatt av er at disse mobberne ikke trenger å dulles med.

Vel, som jeg har påpekt flere ganger, så har man forsøkt i årevis IKKE å "dulle" med dem, uten at mobbing ble redusert. Tvertimot fikk man voksne mobbere i tillegg.

Kanskje på tide å tenke nytt?

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hevn og "affekt" er dårlige strategier for å oppnå nesten noe som helst.'' Du sier også at slike strategier ikke egner seg til barneoppdragelse.

Men hypotetisk: Hvis du fikk vite at ditt barn på 10 år over lengre tid hadde mobbet et annet barn. Hvilke strategier ville du ha brukt for å irettesette barnet? Er du helt sikker på at "affekt" ikke ville ha forekommet fra din side?

Hva hadde vært ditt neste steg hvis ungen din ikke ville hørt på fornuft? Ikke ville ha tatt til etterretning det du med mild stemme og gode ord hadde sagt?

Og hva er neste steg etter det?

Og neste etter det igjen?

Tilslutt hadde du vel plantet hele ungen på trappa til barnevernet og sagt at du ikke orker mer... At du ikke klarer... Eller?

Jeg svarte på et spørsmål om hvor "smart" det var å sende slike SMSer.

Jeg har i andre innlegg her skrevet at jeg (utover å kontakte foreldre (men de var visst "utilregnelige" i dette tilfellet) ville tatt kontakt med skolen (som er lovforpliktet til å gjøre noe), og jeg skrev også at man kunne politianmelde.

Selvsagt kunne jeg også snakket med 10-åringen, men som en voksen, og ikke for å gi denne "en smak av egen medisin".

Poenget er at man må spørre seg selv hva man skal gjøre for å oppnå det man ønsker (ingen mobbing), og ikke bare tro at kjefting hjelper mot alt.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Vel, som jeg har påpekt flere ganger, så har man forsøkt i årevis IKKE å "dulle" med dem, uten at mobbing ble redusert. Tvertimot fikk man voksne mobbere i tillegg.

Kanskje på tide å tenke nytt?

Med vennlig hilsen

Jeg har selv opplevd mobbing på kroppen, så det svei. bokstavelig talt. jeg opplevde bare feige voksne som ikke turte å gjøre noe med disse simple mobberne. Mine foreldre prøvde å få lærerne på banen da det foregikk på skolen og på veien hjem fra skolen, men det var jammen ikke mye støtte og hjelp å finne her.

Jeg har ikke så mye vondt å si om lærerne, de var snille med meg, men de var feige. Jeg vet at de snakket med mobberne uten at det hjalp. Disse mobberne var virkelig skremmende og jeg tror at om de hadde blitt tatt på samme måten som jeg ble tatt, om de bare fikk kjenne på kroppen og i hjertet hvordan det var å gå rundt å være redd hvert sekund hele skoledagen,ja da tror jeg muligens de hadde slutta.

Denne tida på barneskolen har satt dype spor i meg og jeg bestemte meg tidlig for at når jeg bir lærer skal jeg stå på offerets side og ikke la mobberene slippe unna.

Gjest Istapp
Skrevet

'' Det jeg er opptatt av er at disse mobberne ikke trenger å dulles med.''

Det er det som ofte er feil tror jeg,de dulles og dulles med. Ingen konsekvenser,så de bare fortsetter! Jeg vet noe som hjalp på mobbere da jeg var liten,trusler! Hvis en storebror f.eks sa "Plager du han igjen,er du ille ute. Og hører du ikke etter,blir det verst for deg,da skjærer jeg av deg ørene".

Stygt og brutalt,men det hjalp. Hadde noen sagt slikt i dag,hadde nok det fått følger. Sier ikke at det er rett,men det var iallefall noe som hjalp. I dag er det så synd på de stakkars mobberene,de pleies mer de en den som blir mobbet. De må behandles så forsiktig..."pjuk".

Skrevet

Jeg har selv opplevd mobbing på kroppen, så det svei. bokstavelig talt. jeg opplevde bare feige voksne som ikke turte å gjøre noe med disse simple mobberne. Mine foreldre prøvde å få lærerne på banen da det foregikk på skolen og på veien hjem fra skolen, men det var jammen ikke mye støtte og hjelp å finne her.

Jeg har ikke så mye vondt å si om lærerne, de var snille med meg, men de var feige. Jeg vet at de snakket med mobberne uten at det hjalp. Disse mobberne var virkelig skremmende og jeg tror at om de hadde blitt tatt på samme måten som jeg ble tatt, om de bare fikk kjenne på kroppen og i hjertet hvordan det var å gå rundt å være redd hvert sekund hele skoledagen,ja da tror jeg muligens de hadde slutta.

Denne tida på barneskolen har satt dype spor i meg og jeg bestemte meg tidlig for at når jeg bir lærer skal jeg stå på offerets side og ikke la mobberene slippe unna.

''Disse mobberne var virkelig skremmende og jeg tror at om de hadde blitt tatt på samme måten som jeg ble tatt, om de bare fikk kjenne på kroppen og i hjertet hvordan det var å gå rundt å være redd hvert sekund hele skoledagen,ja da tror jeg muligens de hadde slutta. ''

Jeg tror ikke det. Det er selvfølgelig mulig, men jeg tror som oftes evnen til å trekke slike slutninger er til stede hos disse barna. De klarer ikke å se at de forårsaker samme smerte hos andre som de selv blir utsatt for. Og hvis de ser det, vil du bare oppnå at de synes det er helt fortjent og at de igjen hevner seg på barnet. Hadde de hatt den nødvendige empatien, hadde de antagelig ikke mobbet i første omgang.

Det eneste man dermed oppnår er å få dem som fiender og gjøre mulighetene til å trenge gjennom med fornuft enda mindre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men du verden, jeg skjønner trådstarter..... Selv kunne jeg godt tenkt meg å filleristet slike unger. Mobbe en funksjonshemmet? Hvor dypt går det an å synke???

Det er virkelig vondt når barnet ditt blir mobbet og holdt utenfor. Disse mobberne har godt av å smake sin egen medisin og jeg tror muligens at en slik melding fra en voksen kan gi en liten støkk.

Du kan knapt ane hvilke virkemiddel jeg synes det er ok å ta i bruk for å stoppe kriminelle og yngel som er i utviklingsfasen til kriminelle.

Poenget mitt er hvordan en går inn i og starter en konfliktløsing, og hvordan en trapper opp virkemidlene dersom det skulle være nødvendig. Jeg forsto trådstarter som dette var første inngripen i saken. Jeg holder fast ved at jeg synes dette var en meget dårlig måte å gripe saken an på.

trollemor;o)
Skrevet

Du kan knapt ane hvilke virkemiddel jeg synes det er ok å ta i bruk for å stoppe kriminelle og yngel som er i utviklingsfasen til kriminelle.

Poenget mitt er hvordan en går inn i og starter en konfliktløsing, og hvordan en trapper opp virkemidlene dersom det skulle være nødvendig. Jeg forsto trådstarter som dette var første inngripen i saken. Jeg holder fast ved at jeg synes dette var en meget dårlig måte å gripe saken an på.

Jada, en SMS er ikke det rette.

Gjest en klok mamma
Skrevet

Jeg er enig i at en fagperson ikke burde gjort som deg. Men du som mor synes jeg skal ha rett til å reagere. Men jeg ville ikke skrevet tekstemelding. Jeg ville heller ikke brukte nedlatende ord. Men jeg ville vist at jeg var skikkelig sint, f.eks ved å slå i bordet til barnet på skolen. Jeh ville også sett barnet rett i øynene med sint stemme og sagt at slik får det ikke oppføre seg mot ditt barn. Jeg har selv prøvd denne metoden. Veldig effektiv hos oss i såfall. Men som fagperson så ville jeg ikke oppført meg slik. Men som mor er jeg mor og da har jeg rett til å forvsare mitt barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...