Gå til innhold

Hvor alvorlig er dette?

Gjest steinrøysanedibakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Upassende?????????????

Det mest upassende var å gi meldingen per SMS. Dernest at barnet karakteriseres i stedet for barnets adferd.

''Manipulerende og frekk (drittunge)."

Manipulerende skjønner sikkert ungen lite av.

Frekk bør spesifiseres med henvisning til type adferd.

Drittunge er et rent skjellsord og lite egnet til å få fram budskapet.

Totalt passer denne måten å kommunisere på dårlig for en voksen og dårlig i situasjonen. = Upassende.

Men jeg hadde ikke giddet å gå av hengslene over at en voksen mistet besinnelsen i denne situasjonen. Forstår godt man kan bli desperat.

Og det finnes faktisk en mulighet for at mobberen tar til vettet i rent sjokk over at en voksen kunne gå såpass langt utenfor det man forventer.

mvh

Videoannonse
Annonse
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• trollemor;o)

13

• PieLill

7

• Unni23

6

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)
Skrevet

Det mest upassende var å gi meldingen per SMS. Dernest at barnet karakteriseres i stedet for barnets adferd.

''Manipulerende og frekk (drittunge)."

Manipulerende skjønner sikkert ungen lite av.

Frekk bør spesifiseres med henvisning til type adferd.

Drittunge er et rent skjellsord og lite egnet til å få fram budskapet.

Totalt passer denne måten å kommunisere på dårlig for en voksen og dårlig i situasjonen. = Upassende.

Men jeg hadde ikke giddet å gå av hengslene over at en voksen mistet besinnelsen i denne situasjonen. Forstår godt man kan bli desperat.

Og det finnes faktisk en mulighet for at mobberen tar til vettet i rent sjokk over at en voksen kunne gå såpass langt utenfor det man forventer.

mvh

Jeg er enig

Skrevet

Joda, men er det frykt du vil basere samfunnet på?

Mobbing er jo å utsette andre for frykt.

Med vennlig hilsen

Sunn frykt gjør ingen skade.

Skrevet

Sunn frykt gjør ingen skade.

Du vet ikke hvilken type frykt en 10-åring vil føle.

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Men lærdommen kan like gjerne være "Oi, der lærte jeg noen nye "saftige adjektiv", og hvis noen klager, så kan jeg bare si at en voksenperson brukte dem om meg, så da må det være OK?"

Med vennlig hilsen

Du undervurderer intelligensen til en 10åring i høy grad her synes jeg,

Mary Poppins
Skrevet

Tss, de saftige glosene kan mobberen fra før. Dette er bare pisspreik Sør!

''Tss, de saftige glosene kan mobberen fra før. Dette er bare pisspreik Sør!''

Helt klart!

Mary Poppins
Skrevet

Folk pleide slå barn med spanskrør. De ble neppe særlig mye lydigere av det.

''Folk pleide slå barn med spanskrør. De ble neppe særlig mye lydigere av det.''

Er det lenge siden du har tatt en tur og sett i et klasserom her i Norge? Ikke kom og fortell meg at lydigheten og disiplinen er den samme som for 50 år siden.

Skrevet

''Folk pleide slå barn med spanskrør. De ble neppe særlig mye lydigere av det.''

Er det lenge siden du har tatt en tur og sett i et klasserom her i Norge? Ikke kom og fortell meg at lydigheten og disiplinen er den samme som for 50 år siden.

Neida, ikke der og da, men utenfor? Når trusselen er borte.

Disiplin ved trussel funker kun så lenge trusselen er tilstede.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du vet ikke hvilken type frykt en 10-åring vil føle.

Med vennlig hilsen

En 10-åring må lære at det er en konsekvens av sine handlinger. Å mobbe andre er en alvorlig handling og 10-åringen må lære at slike handlinger kan innebære konsekvenser.

Skrevet

En 10-åring må lære at det er en konsekvens av sine handlinger. Å mobbe andre er en alvorlig handling og 10-åringen må lære at slike handlinger kan innebære konsekvenser.

Ingen er uenig i det.

Poenget er at de konsekvensee gjerne bør være litt mer konstruktive og intelligente enn sinne, og "gi 10-åringen litt av henns egen medisin". Da er man jo ikke stort bedre selv...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ingen er uenig i det.

Poenget er at de konsekvensee gjerne bør være litt mer konstruktive og intelligente enn sinne, og "gi 10-åringen litt av henns egen medisin". Da er man jo ikke stort bedre selv...

Med vennlig hilsen

Unger i dag blir i alt for stor grad tatt med silkehansker. Hvis en sinna SMS kan innprente frykt for å mobbe i fremtiden så ser jeg ikke noe galt i det.

Skrevet

Unger i dag blir i alt for stor grad tatt med silkehansker. Hvis en sinna SMS kan innprente frykt for å mobbe i fremtiden så ser jeg ikke noe galt i det.

"Hvis en sinna SMS" kunne "innprente frykt for å mobbe i fremtiden" så kunne jo all mobbing vært forhindret ved å masse-utsende SMS.

Det kan det ikke, for det virker ikke.

Hvis du vil vite om dette, så finn heller frem de forskjellige anti-mobbe-programmene som skolene har tilgjengelig. Du finner en del info om dem på nett.

Med vennlig hilsen

Gjest bareentanke
Skrevet

Ingen er uenig i det.

Med vennlig hilsen

''Da er man jo ikke stort bedre selv...''

Svært ofte viser det seg at det å snakke "samme språk" faktisk er det eneste som fungerer...

Skrevet

''Da er man jo ikke stort bedre selv...''

Svært ofte viser det seg at det å snakke "samme språk" faktisk er det eneste som fungerer...

Så da er altså ikke poenget at de er feil å sende "adjektiv" til hverandre, men bare en diskusjon om hvem som kan gjøre det?

For hvis voksne gjør det samme når vi mener det er OK, så vil jo unger gjøre det samme når DE mener det er OK.

Med vennlig hilsen

Gjest bareentanke
Skrevet

Så da er altså ikke poenget at de er feil å sende "adjektiv" til hverandre, men bare en diskusjon om hvem som kan gjøre det?

For hvis voksne gjør det samme når vi mener det er OK, så vil jo unger gjøre det samme når DE mener det er OK.

Med vennlig hilsen

Det barnet det her er snakk om finner det allerede greit å mobbe et funksjonshemmet barn, så jeg forstår ikke helt hva du frykter i så henseende.

Skrevet

Det barnet det her er snakk om finner det allerede greit å mobbe et funksjonshemmet barn, så jeg forstår ikke helt hva du frykter i så henseende.

Ja, og poenget er at et slikt "rått parti" er feil, ikke sant?

Sinte voksne mot en 10-åring er også "rått parti".

Det finnes bedre og mer effektive måter enn sinne og "smake sin egen medisin" å få folk til å gjøre det du vil. Før slo de elever med spanskrør når de var sinte - det var ikke mindre mobbing da.

Med vennlig hilsen

Gjest bareentanke
Skrevet

Ja, og poenget er at et slikt "rått parti" er feil, ikke sant?

Sinte voksne mot en 10-åring er også "rått parti".

Det finnes bedre og mer effektive måter enn sinne og "smake sin egen medisin" å få folk til å gjøre det du vil. Før slo de elever med spanskrør når de var sinte - det var ikke mindre mobbing da.

Med vennlig hilsen

''Sinte voksne mot en 10-åring er også "rått parti".''

Det er jeg overhodet ikke enig med deg i når det gjelder dette tilfellet. Her har faktisk den voksne lov til å være sint og vise det. Det er utvist en oppførsel fra dette barnet som burde tilsi at noen faktisk er forbannet og tar det mobbede barnet i forsvar.

Skrevet

''Sinte voksne mot en 10-åring er også "rått parti".''

Det er jeg overhodet ikke enig med deg i når det gjelder dette tilfellet. Her har faktisk den voksne lov til å være sint og vise det. Det er utvist en oppførsel fra dette barnet som burde tilsi at noen faktisk er forbannet og tar det mobbede barnet i forsvar.

Joda, men da er det bedre å bruke andre metoder enn å sende "adjektiv" til ungen på SMS.

Å være sint på ungen er den enkleste reaksjonen. Det har vært brukt i årevis - inklusive med spanskrør når ikke noe annet nytter.

Men mobbingen ble ikke mindre av den grunn.

Når man ser at ting ikke fungerer er det som regel smart å forsøke noe annet.

Med vennlig hilsen

Gjest bareentanke
Skrevet

Joda, men da er det bedre å bruke andre metoder enn å sende "adjektiv" til ungen på SMS.

Å være sint på ungen er den enkleste reaksjonen. Det har vært brukt i årevis - inklusive med spanskrør når ikke noe annet nytter.

Men mobbingen ble ikke mindre av den grunn.

Når man ser at ting ikke fungerer er det som regel smart å forsøke noe annet.

Med vennlig hilsen

Å være sint og vise det er faktisk også noen ganger en både sunn og riktig reaksjon :)

Skrevet

Å være sint og vise det er faktisk også noen ganger en både sunn og riktig reaksjon :)

Men her blander du jo to helt forskellige ting:

1) Hva som er en sunn reaksjon for en voksenperson, særlig en som har oppdaget at sin funksjonshemmede datter er blitt mobbet.

2) Handling og strategi som forhindrer mer mobbing i fremtiden.

De to er ikke identiske.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...