Gå til innhold

Reagerer på sukker?

Anbefalte innlegg

Gjest SaraQmari
Skrevet

Hei! Jeg er ei 18 år gammel jente som skriver og spør for kjæresten min. Fordi han rett og slett ikke vil gå til doktoren og undersøke seg. Jeg syntes det er noe som er merkelig ved at han ikke tåler matvarer som inneholder sukker. Han sier han har sjekket seg for diabetes før, og at det ikke ga noen resultater. Men da han spiser litt større mengder med f.eks smågodt, is osv, blir han veldig dårlig i magen og kroppen. Han prøver å ha godte-stopp fordi han sier at når det går lang tid mellom hver gang han spiser godteri tåler han bedre større mengder, men om han spiser flere ganger i uken, blir hver gang værre, og det blir ikke bedre før han har vært på WC. Jeg driver selv med utdannelsen helsefagarbeider, og tenker bare på diabetes når jeg hører det. Har du noen ide om hva det kan være, uten å gjøre undersøkelse? På forhånd takk, Sara :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres merkelig ut, men en diabetiker vil bli like påvirket av poteter, gulrøtter, brød, osv. som av sukker.

Drikker han mye (tenker ikke på alkohol, men vann, brus, osv.)?

Med vennlig hilsen

Gjest Saraqmari
Skrevet

Det høres merkelig ut, men en diabetiker vil bli like påvirket av poteter, gulrøtter, brød, osv. som av sukker.

Drikker han mye (tenker ikke på alkohol, men vann, brus, osv.)?

Med vennlig hilsen

Han drikker nesten aldri brus, men mye vann. Kan det være at han reagerer på E stoffer? Han sier at moren også har reagert mye på samme måte, så hun måtte slutte med mye sukkerholdige matvarer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Han drikker nesten aldri brus, men mye vann. Kan det være at han reagerer på E stoffer? Han sier at moren også har reagert mye på samme måte, så hun måtte slutte med mye sukkerholdige matvarer.

Med vennlig hilsen

Det er ikke noe spesielt med sukkerholdige matvarer. Sukker brytes ned til glukose i kroppen, akkurat som poteter, brød, og annet.

Hvis han drikker mye vann, bør han absolutt testes for diabetes type II, enten ved å ta en prøve (fastende) om morgenen, eller (helst) ta en glukosebelastningsprøve. Det er smertefritt.

Ubehandlet diabetes er veldig alvorlig (man blir blind, mister tær, og nyrer). Med behandling så lever man normalt. Det er absolutt verdt å få behandling hvis han har diabetes, eller i hvert fall finne ut hva det er som plager ham.

Med vennlig hilsen

Gjest Saraqmari
Skrevet

Det er ikke noe spesielt med sukkerholdige matvarer. Sukker brytes ned til glukose i kroppen, akkurat som poteter, brød, og annet.

Hvis han drikker mye vann, bør han absolutt testes for diabetes type II, enten ved å ta en prøve (fastende) om morgenen, eller (helst) ta en glukosebelastningsprøve. Det er smertefritt.

Ubehandlet diabetes er veldig alvorlig (man blir blind, mister tær, og nyrer). Med behandling så lever man normalt. Det er absolutt verdt å få behandling hvis han har diabetes, eller i hvert fall finne ut hva det er som plager ham.

Med vennlig hilsen

Takk for svar!

Jeg syntes egentlig det virker rart at det skal være type to når han kun reagerer på store mengder smågodt og ikke andre ting som poteter osv. Reaksjonen han får er plager som: dårlig mage og hodeverk. Men det er vel verdt en test uansett.:)

Igjen - takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...