Gå til innhold

Tynnkledde barn

Anbefalte innlegg

Gjest et lite dilemma
Skrevet

Barna mine har ofte besøk. Det som ofte går igjen er at når de skal ut så vil de gå tynnkledd med bare genser og uten lue. Pleier dere å si at tiåringer som er på besøk må ha mere klær på seg ute når du ser de er så tynnkledd at de lett kan bli forkjølet? Jeg pleier å anbefale mere klær men de vil ikke høre på det. På samme tid kan det jo hende andre foreldre kanskje forventer at jeg skal bestemme om de må ha på seg jakke og lue. Men tiåringer bør vel kanskje også kunne avgjøre slikt selv? Hva mener andre? Skal jeg si til ditt barn at han/hun skal ha jakken på når han eller hun ikke vil ha den på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså - noen ganger er det nødvendig med jakke osv. om morgenen, men egentlig ikke midt på dagen. I slike tilfeller forstår jeg at de vil droppe den.

Jeg hadde vel sagt det samme til gjestene som til mitt eget barn, altså at det er X minusgrader, så det er dumt å gå uten jakke, etc. Men jeg hadde ikke gjort noen kjempesak utav det, (hvis jeg ikke fikk følelsen av at hele greia var en test for å se om junior da også fikk gå altfor tynnkledd).

Digresjon: Man blir ikke forkjølet av å fryse.

Skrevet

Jeg sørger for at unger som er hos oss på overnatting og skal ut og leke dagen etter har på seg nok klær. Har de ikke med seg nok får de låne, dersom vi har noe som passer. Ungene mine er så små og tynne at det ofte ikke er noe som passer til gjesten (jeg rager ikke stort selv heller så som regel kan ikke jeg bidra heller).

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg sørger for at unger som er hos oss på overnatting og skal ut og leke dagen etter har på seg nok klær. Har de ikke med seg nok får de låne, dersom vi har noe som passer. Ungene mine er så små og tynne at det ofte ikke er noe som passer til gjesten (jeg rager ikke stort selv heller så som regel kan ikke jeg bidra heller).

''Jeg sørger for at unger som er hos oss på overnatting og skal ut og leke dagen etter har på seg nok klær''

Hvor gamle er de før du slutter å kle på dem?

Tror ikke jeg ville tredd jakke på en tiåring som sa han kunne gå uten. Hvis han fryser kommer han vel inn igjen og kler på seg, tenker jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Skjønner dilemmaet, men tror nok jeg ville latt en tiåring bestemme selv, om de da ikke skulle på lang tur og ikke kunne komme inn igjen og kle på seg.

Skrevet

''Jeg sørger for at unger som er hos oss på overnatting og skal ut og leke dagen etter har på seg nok klær''

Hvor gamle er de før du slutter å kle på dem?

Tror ikke jeg ville tredd jakke på en tiåring som sa han kunne gå uten. Hvis han fryser kommer han vel inn igjen og kler på seg, tenker jeg.

Det er ikke lenge siden jeg kledde på en 11-åring, men det skyltes at han hadde glemt boblebuksa hjemme. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg kledde på en 11-åring, men det skyltes at han hadde glemt boblebuksa hjemme. :o)

Ok, men det blir jo en helt annen problemstilling.

Skrevet

Jeg _foreslår_ at de skal ha på jakke, men jeg sier ikke at de skal.

Som oftest har de glemt å ta på jakka, slik at det ikke er et bevisst valg.

Skrevet

Det er ganske individuelt hvor fort både store og små fryser eller svetter på seg eksem.

Hvis de ikke åpenbart er for tynnkledde i forhold til værtet hvor lenge de skal være ute og hva de skal gjøre hadde jeg ikke insistert på noe.

Men jeg hadde kanskje sagt, "Skal du ha jakken?" Ofte er det en ren forglemmelse.

Jeg sier stort sett aldri at de kan bli forkjølet av å fryse. Det tror de neppe noe på. Prøver bare å beskrive omtrent hvor kalde de kan bli.

Mangler de utetøy får de låne om jeg har noe som passer.

mvh

Skrevet

Jeg tror jeg ville "tvangspåkledd" et barn på under 8 cirka. Et barn på 10 år kan ta mer ansvar selv og komme inn og kle på seg mer dersom det er kaldt. Det å fryse fordi man ikke har tatt på seg nok klær tror jeg på en måte er litt lærerikt.

Dessuten, dersom man forsøker å tvinge en 10-åring til å kle på seg mer og man ikke lykkes med det blir de fleste såpass trassige at de heller fryser ute enn å komme inn igjen og kle på seg for da har de på en måte tapt. Det er bedre å minne om at det er kaldt ute og at det kan være lurt å ta på mer klær og hvis de ikke vil så kan man si at det er greit, men f.eks. legge frem mer klær i gangen slik at de vet at de kan komme inn igjen hvis de angrer seg.

Skrevet

Hvis det er skikkelig kaldt (midtvinters og snø) sier jeg fra dersom de går ut i alt for lite klær selv om de snart er 10 år.

Dersom det bare er slik at de blir småkjølige av det får de bestemme selv, og ev. komme inn for å kle på seg når de blir ubehagelig kalde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...