Gå til innhold

NHD/håper du kan svare

Anbefalte innlegg

Gjest Vil veldig gjerne.
Skrevet

Hvem er det som vurderer om en får ta utdannelse når en har vært alvorlig psykisk syk i mange år,og prøvd ulike ting uten å lykkes?

Er det nav,psykiatrien,fastlegen eller bestemmer en det helt selv?

Har virkelig lyst å prøve meg,men vet ikke om jeg klarer. Klarer jeg det ikke vil jeg infinne meg med det,klarer jeg det hadde det blitt en stor seier.

Videoannonse
Annonse
Gjest Skolegutten
Skrevet

Det er da vel ingen som kan nekte deg å ta utdanning? Det er jo helt opp til deg selv. Men de kan jo gi deg råd, men ingen tvinger deg til å følge dem.

Men du bør være sikker på at du klarer det. Som du sier blir det en stor seier om du klarer det, men en kanskje enda større nedtur om du må gi opp.

Gjest Vil veldig gjerne.
Skrevet

Det er da vel ingen som kan nekte deg å ta utdanning? Det er jo helt opp til deg selv. Men de kan jo gi deg råd, men ingen tvinger deg til å følge dem.

Men du bør være sikker på at du klarer det. Som du sier blir det en stor seier om du klarer det, men en kanskje enda større nedtur om du må gi opp.

Vet ikke om noen kan nekte meg,de kan kanskje ikke det. Tenker på psykologen ressonemang,mine fremtidsutsikter var dystre.

Vet ikke om jeg klarer. Hvis jeg ikke klarer blir jeg skuffet,men da kan jeg slå meg til ro med at jeg har prøvd. Da får jeg heller innse min begrensning. Da jeg prøvde sist var jeg svært syk,ser det nå,ingen hadde klart noe i den tilstanden.

Gjest bipp..
Skrevet

Utadannelse kan du jo ta deg, men du tenker kanskje på å få det finansiert av Nav? Da bør du nok spørre dem om hvordan de vurderer din situasjon.

Gjest Vil veldig gjerne.
Skrevet

Utadannelse kan du jo ta deg, men du tenker kanskje på å få det finansiert av Nav? Da bør du nok spørre dem om hvordan de vurderer din situasjon.

Er ufør og har lyst å prøve mens jeg er ufør. Jeg var hjertelig velkommen tilbake sa ei på nav da jeg ble ufør,men har flyttet og har ikke samme saksbehandler. Hun hadde tro på meg. Men det er vel ingen her som har noe svar, *riste på hodet*,må nok hoppe i det og prate med nav.

Skrevet

Jeg tenker anderledes, blir jeg frisk nok går jeg rett i jobb. Jeg sier nei til alle tilbud, og tilretteleggelser. Men det er jo sånn jeg er, og skjønner att de fleste tenker på det anderledes. Har vært ufør i 11 år, og jobbet deltid innimellom. Mest suksessfult var en rolig jobb som jeg hadde i halvannet år ca 25 timer i uka. Ikke en sykedag.

For noen år siden, fikk jeg dog tilbud om utdannelse (attføringsopplegg på uføretrygd) så det går ann det.

Gjest har klart det!
Skrevet

Skal du ha dekket noe av NAV har de selvfølgelig noe å si. Da skal vel legen uttale seg også. For min egen del ble jeg så lei av å vente på at NAV skulle si noe som helst. Min erfaring med NAV er at de tror psykisk syke er dumme og ikke klarer noe som helst. Jeg fikk f.eks et tilbud om å jobbe et sted der personer med down syndrom jobbet Veldig lite motiverende, ettersom jeg alltid har vært skoleflink.

NAV hadde åpenbart ingen tro på meg, så jeg fant et studium jeg ønsket å begynne på, tok en prat med legen min og sendte inn søknad. Det er det smarteste jeg har gjort!

Jeg hadde en pf og antydninger til bipolar, men ingen diagnose. Nå er jeg så og si frisk og har en høy og krevende stilling, med lønn på ca 600K. Det er jeg utrolig stolt av, ikke minst fordi dette var noe jeg gikk 110% inn for selv, uten noe støtte utenfra. Legen min mente jeg burde prøve, og sa at siden jeg begynte å kjenne meg selv så godt på det tidspunktet, var det ingen ting i veien for at jeg skulle klare det, så lenge jeg sto på. Jeg hadde inntil da aldri fullført en utdanning. Vil du det nok selv og har en -realistisk- tro på at du kan klare det, syns jeg du skal prøve. Det er viktig å være realistisk, ellers kan du fort gå på en "jeg klarer det aldri"-smell.

Gjest Vil veldig gjerne
Skrevet

Skal du ha dekket noe av NAV har de selvfølgelig noe å si. Da skal vel legen uttale seg også. For min egen del ble jeg så lei av å vente på at NAV skulle si noe som helst. Min erfaring med NAV er at de tror psykisk syke er dumme og ikke klarer noe som helst. Jeg fikk f.eks et tilbud om å jobbe et sted der personer med down syndrom jobbet Veldig lite motiverende, ettersom jeg alltid har vært skoleflink.

NAV hadde åpenbart ingen tro på meg, så jeg fant et studium jeg ønsket å begynne på, tok en prat med legen min og sendte inn søknad. Det er det smarteste jeg har gjort!

Jeg hadde en pf og antydninger til bipolar, men ingen diagnose. Nå er jeg så og si frisk og har en høy og krevende stilling, med lønn på ca 600K. Det er jeg utrolig stolt av, ikke minst fordi dette var noe jeg gikk 110% inn for selv, uten noe støtte utenfra. Legen min mente jeg burde prøve, og sa at siden jeg begynte å kjenne meg selv så godt på det tidspunktet, var det ingen ting i veien for at jeg skulle klare det, så lenge jeg sto på. Jeg hadde inntil da aldri fullført en utdanning. Vil du det nok selv og har en -realistisk- tro på at du kan klare det, syns jeg du skal prøve. Det er viktig å være realistisk, ellers kan du fort gå på en "jeg klarer det aldri"-smell.

Gratulerer :-)

Og takk for kloke tanker! En må ha tro på seg selv,det er viktig!

Gjest Vil veldig gjerne
Skrevet

Jeg tenker anderledes, blir jeg frisk nok går jeg rett i jobb. Jeg sier nei til alle tilbud, og tilretteleggelser. Men det er jo sånn jeg er, og skjønner att de fleste tenker på det anderledes. Har vært ufør i 11 år, og jobbet deltid innimellom. Mest suksessfult var en rolig jobb som jeg hadde i halvannet år ca 25 timer i uka. Ikke en sykedag.

For noen år siden, fikk jeg dog tilbud om utdannelse (attføringsopplegg på uføretrygd) så det går ann det.

Takk for den opplysningen,da er det mulig :-)

Jeg tenker at ingenting har fungert for meg tidligere,verken jobb/skole eller livet i det hele tatt.

Gjest Vil veldig gjerne.
Skrevet

En overdrivelse å skrive at ingenting har fungert,det har jo det. Livet er mer enn jobb og skole...

Skrevet

Takk for den opplysningen,da er det mulig :-)

Jeg tenker at ingenting har fungert for meg tidligere,verken jobb/skole eller livet i det hele tatt.

Det er helt klart noe som sikkert lar seg gjøre :) Lykke til!

Gjest vil veldig gjerne.
Skrevet

Det er helt klart noe som sikkert lar seg gjøre :) Lykke til!

Tusen takk :-)

Gjest mimnna
Skrevet

Er ufør og har lyst å prøve mens jeg er ufør. Jeg var hjertelig velkommen tilbake sa ei på nav da jeg ble ufør,men har flyttet og har ikke samme saksbehandler. Hun hadde tro på meg. Men det er vel ingen her som har noe svar, *riste på hodet*,må nok hoppe i det og prate med nav.

hvis du er ufør er det da bare å søke og gå på skolen om du kommer inn, de tar ikke fra deg uføretrygden fordi om du går skole

Gjest trist jente
Skrevet

''Hvem er det som vurderer om en får ta utdannelse når en har vært alvorlig psykisk syk i mange år,og prøvd ulike ting uten å lykkes?

''

Man bestemmer jo til syvende og sist selv om man vil studere eller ikke. Behandlere kan mene så mye de vil, men har du generell studiekompetanse er det jo bare å søke samordna opptak. Nå går det an å søke via nett og da er fristen 22. april, imorgen - så da har du muligheten enn så lenge :o)

Men dersom du tenker at nav skal finansiere studiene dine så har nok ganske mye å si. Da kan det være greit med attester/erklæringer fra fastlege og terapeut. Lånekassen derimot har nav ingen makt over.

Jeg har selv blitt møtt av nav med "med din sykehistorie så må du forstå at å studere xxx er uaktelt. Vi mener utdannelsen yyy er det riktige for deg og du kan få attføring. Dersom du velger xxx får du ingen stønad fra oss" Jeg valgte xxx, med støtte fra terapeuter og lege.

Gjest nyansering
Skrevet

''Hvem er det som vurderer om en får ta utdannelse når en har vært alvorlig psykisk syk i mange år,og prøvd ulike ting uten å lykkes?

''

Man bestemmer jo til syvende og sist selv om man vil studere eller ikke. Behandlere kan mene så mye de vil, men har du generell studiekompetanse er det jo bare å søke samordna opptak. Nå går det an å søke via nett og da er fristen 22. april, imorgen - så da har du muligheten enn så lenge :o)

Men dersom du tenker at nav skal finansiere studiene dine så har nok ganske mye å si. Da kan det være greit med attester/erklæringer fra fastlege og terapeut. Lånekassen derimot har nav ingen makt over.

Jeg har selv blitt møtt av nav med "med din sykehistorie så må du forstå at å studere xxx er uaktelt. Vi mener utdannelsen yyy er det riktige for deg og du kan få attføring. Dersom du velger xxx får du ingen stønad fra oss" Jeg valgte xxx, med støtte fra terapeuter og lege.

Joda, en kan studere om en vil. Men da må en ut av systemet og søke vanlig studielån. En kan ikke bare gå på uføretrygd og studere det en vil selv uten godkjennelse fra nav.

Gjest vil veldig gjerne
Skrevet

hvis du er ufør er det da bare å søke og gå på skolen om du kommer inn, de tar ikke fra deg uføretrygden fordi om du går skole

Vet ikke hvordan det der er jeg.

Gjest vil veldig gjerne
Skrevet

''

Har fått høre at jeg må være realistisk,se min begrensning,lære meg å leve med det,akseptere...osv osv. Men det er feil,og det er folk som har tro på meg,både høyt og lavt. Det er håp for alle,det gjelder også meg. Nav har nok av papirer på meg,og tidligere var jeg ute får det samme som deg. De skulle bestemme hva jeg skulle gjøre..til en viss grad. Fikk absolutt ikke gjøre det jeg ville.

Gjest trist jente
Skrevet

Joda, en kan studere om en vil. Men da må en ut av systemet og søke vanlig studielån. En kan ikke bare gå på uføretrygd og studere det en vil selv uten godkjennelse fra nav.

''Joda, en kan studere om en vil. Men da må en ut av systemet og søke vanlig studielån. En kan ikke bare gå på uføretrygd og studere det en vil selv uten godkjennelse fra nav.''

''Men dersom du tenker at nav skal finansiere studiene dine så har nok ganske mye å si. Da kan det være greit med attester/erklæringer fra fastlege og terapeut. Lånekassen derimot har nav ingen makt over.

''

Er det ikke akkurat det jeg sier? Skrev litt raskt og ser at i den første setningen: men dersom du tenker at nav skal finansiere studiene dine så har nok HER SKULLE DET STÅTT NAV ganske mye å si.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det bør være en tverrfaglig gruppe som sammen med pasienten vurderer dette.

Den endelige avgjørelse vedr økonoomisk støtte tar NAV.

Gjest runepetrina
Skrevet

Vet ikke hvordan det der er jeg.

er ikke ulovlig å studere på uføretrygf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...