Gå til innhold

Hvem blir mobbere, hvem blir mobbeoffere?

Anbefalte innlegg

Gjest kahloli
Skrevet

Hva gjør foreldre galt/riktig?

Hvorfor blir noen barn mobbere?

Har de det ikke godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som har foreldre som åpent krangler lærer ikke respekt for andre.

Gjest kahloli
Skrevet

Barn som har foreldre som åpent krangler lærer ikke respekt for andre.

Det tror jeg ikke.

Mine foreldre har feks alltid kranglet, men ingen av søskene er blitt mobbere.

Kanskje foreldrene mobber selv? Ler og snakker stygt om andre så barna hører det?

Gjest frustrerende å ikke ha løsningen
Skrevet

Utrolig interessant spm, som jeg senest i dag diskuterte med gode kollegaer (jobber i videregående) Det vi ble enige om, er at det ikke finnes noe fastlagt mal for hvem som blir mobbere, hvem som mobbes, og hva som foreldre gjør "riktig" eller "galt"....

Men jeg får vondt i magen ved tanken på alle barna (og voskne) som lider

Gjest vet en mye om
Skrevet

Utrolig interessant spm, som jeg senest i dag diskuterte med gode kollegaer (jobber i videregående) Det vi ble enige om, er at det ikke finnes noe fastlagt mal for hvem som blir mobbere, hvem som mobbes, og hva som foreldre gjør "riktig" eller "galt"....

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/foreldreveiledning/mobbing-blant-barn-og-unge/3.html?id=275350

Man vet mye om hvem som mobbes, og også hvilken oppdragelse som kan føre til at barn blir slik. I tillegg til disposisjoner. En vet også mye om hva en kan gjøre for at barn utvikler seg til individer som ikke så lett lar seg mobbe.

En vet også mye om mobberen, selv om det kan være mer uklart hva som skal til for å bli slik.

Gjest kahloli
Skrevet

Ja, ikke? Skulle gjerne likt å hatt svaret.

Har snakket med noen "gamle mobbere" som har veldig dårlig samvittighet for hva de gjorde da de var små. Men er de ikke modne nok følelsesmessig eller hva..?

Husker moren til en i klassen under meg stormet ut av rommet under et møtet oppløst i tårer da de tok opp temaet (hennes sønn ble mobbet). Men barna bare lo av det i etterkant.

Og jeg vet ikke hvor mye foreldrene snakket med barna sine om det heller.

Rart.

Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/foreldreveiledning/mobbing-blant-barn-og-unge/3.html?id=275350

Man vet mye om hvem som mobbes, og også hvilken oppdragelse som kan føre til at barn blir slik. I tillegg til disposisjoner. En vet også mye om hva en kan gjøre for at barn utvikler seg til individer som ikke så lett lar seg mobbe.

En vet også mye om mobberen, selv om det kan være mer uklart hva som skal til for å bli slik.

Jeg savnet en hel del der om sosial kodeks og ukultur.

Noen ganger deltar hele klassen i større eller mindre grad i utfrysning og mobbing av en eller noen få. Det er liksom slik det skal være. Fjernet man elevene som ble mobbet fra klasse og "erstattet" dem med noen andre, ville man fremdeles ha ca det samme antallet elever som ble mobbet.

Fjernet man sjefsmobberne, ville resultatet bli omtrent det samme da også.

Da holder ikke sterotypene lengre. Man har rett og slett en skoleklasse med elendig sosialt miljø. Akkurat som en arbeidsplass kan fungere elendig sosialt over år selv om man over tid har byttet ut alle som jobber der.

Etter mitt syn bør slike skoleklasser, så sant det er mulig, deles opp og elevene spres så godt det lar seg gjøre. Helst over flere skoler.

mvh

Gjest vet en mye om
Skrevet

Jeg savnet en hel del der om sosial kodeks og ukultur.

Noen ganger deltar hele klassen i større eller mindre grad i utfrysning og mobbing av en eller noen få. Det er liksom slik det skal være. Fjernet man elevene som ble mobbet fra klasse og "erstattet" dem med noen andre, ville man fremdeles ha ca det samme antallet elever som ble mobbet.

Fjernet man sjefsmobberne, ville resultatet bli omtrent det samme da også.

Da holder ikke sterotypene lengre. Man har rett og slett en skoleklasse med elendig sosialt miljø. Akkurat som en arbeidsplass kan fungere elendig sosialt over år selv om man over tid har byttet ut alle som jobber der.

Etter mitt syn bør slike skoleklasser, så sant det er mulig, deles opp og elevene spres så godt det lar seg gjøre. Helst over flere skoler.

mvh

Ja, det kan jeg være enig i, selv om jeg synes de kommer litt inn på det under gruppemekanismer. Der er sikkert andre linker som tar opp dette. Det er jo en relativt kort tekst, og det er mye å si rundt dette temaet.

Men jeg synes likevel at en bør ha grunnkunnskapen i orden angående mobbere og mobbeoffer. Det bør ikke være et fullstendig mysterium. Og er det det, bør en ta tak i det og lese seg litt opp. Men det vil alltid være tilfeller hvor ting fraviker fra mønsteret, nettopp ved at det utvikler seg en ukultur som ikke lett løser seg opp. Det er ubehagelig og skremmende på menneskehetens vegne at det kan være slik. Og en bør ha det i bakhodet når en jobber med barn og unge, så en ikke lar seg forblinde.

Skrevet

Ja, det kan jeg være enig i, selv om jeg synes de kommer litt inn på det under gruppemekanismer. Der er sikkert andre linker som tar opp dette. Det er jo en relativt kort tekst, og det er mye å si rundt dette temaet.

Men jeg synes likevel at en bør ha grunnkunnskapen i orden angående mobbere og mobbeoffer. Det bør ikke være et fullstendig mysterium. Og er det det, bør en ta tak i det og lese seg litt opp. Men det vil alltid være tilfeller hvor ting fraviker fra mønsteret, nettopp ved at det utvikler seg en ukultur som ikke lett løser seg opp. Det er ubehagelig og skremmende på menneskehetens vegne at det kan være slik. Og en bør ha det i bakhodet når en jobber med barn og unge, så en ikke lar seg forblinde.

Enig.

Etter min mening burde det fokuseres mer på hvordan mobbemiljø utvikles - og hvordan det motsatte, miljø som ikke tålererer mobbing skapes.

Systematisk mobbing består av mer enn bare aktive og passive mobbere og mobbeoffer.

En hovedgrunn til at skoleklasser utvikler en mobbeukultur er passivitet fra voksnes side. Både i forhold til å slå ned på det negative og å bygge en konstruktiv sosial omgangsform.

mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

Enig.

Etter min mening burde det fokuseres mer på hvordan mobbemiljø utvikles - og hvordan det motsatte, miljø som ikke tålererer mobbing skapes.

Systematisk mobbing består av mer enn bare aktive og passive mobbere og mobbeoffer.

En hovedgrunn til at skoleklasser utvikler en mobbeukultur er passivitet fra voksnes side. Både i forhold til å slå ned på det negative og å bygge en konstruktiv sosial omgangsform.

mvh

''En hovedgrunn til at skoleklasser utvikler en mobbeukultur er passivitet fra voksnes side.''

Absolutt helt enig!

Om alle foreldre var mer nysgjerrige på barnas skoledag, så ville mobbere og ofrene, lettere bli synlige. Barn som ikke deltar aktivt i mobbing, vil gjerne fortelle foreldrene om det som skjer på skolen.

De lider jo også under den dårlige stemningen som mobbing skaper.

Spør barna deres om noen blir mobbet i klassen!

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Jeg tror at en del av prosessen med å bli mobber er å tøffe seg ovenfor andre venner/klassekamerater. Mobbere er gjerne i opposisjon til autoriteter også. De er nok avhengige av makt, og å føle seg overlegen noen. Hvorfor de er så glad i den makten er ikke så lett å si, kanskje de ikke blir bekreftet nok hjemme? Eller er at det er lært atferd fra foreldrene? Det kan jo tenkes at de viser samme atferd eller har liten empati.

Hvem som blir mobbeofre kan være veldig tilfeldig og jeg tror ikke at det finnes _en_ ting man ikke kan bli mobbet for hvis forholdene ligger til rette for det. Men engstelige barn uten mange venner er utsatt. Barn med dårlig selvtillitt og selvfølelse er veldig i faresonen, det hjelper heller ikke om de ikke har noe spesielt talent eller er skolesvake. Men er evnen til selvhevdelse dårlig er oddsene mye større for at barnet blir mobbet.

Gjest mor som forsøker....
Skrevet

Tror ihvertfall ikke at ungene bør "ordne opp selv" slik flere foreldre her jeg bor sier.... Man kommer ikke langt da når man forsøker å ta opp noe. Heldigvis er ikke skolen enig med disse foreldrene...

Greit nok å syns ting er bagateller når det ikke er ets eget barn det til stadig går ut over...

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror ihvertfall ikke at ungene bør "ordne opp selv" slik flere foreldre her jeg bor sier.... Man kommer ikke langt da når man forsøker å ta opp noe. Heldigvis er ikke skolen enig med disse foreldrene...

Greit nok å syns ting er bagateller når det ikke er ets eget barn det til stadig går ut over...

Enig!

Mobbing er ikke noe ungene kan ta seg av alene! Her må alles krefter settes inn.

Skrevet

''En hovedgrunn til at skoleklasser utvikler en mobbeukultur er passivitet fra voksnes side.''

Absolutt helt enig!

Om alle foreldre var mer nysgjerrige på barnas skoledag, så ville mobbere og ofrene, lettere bli synlige. Barn som ikke deltar aktivt i mobbing, vil gjerne fortelle foreldrene om det som skjer på skolen.

De lider jo også under den dårlige stemningen som mobbing skaper.

Spør barna deres om noen blir mobbet i klassen!

Læreren til et av mine barn opplever jeg som veldig lett å kommunisere med. Plukker jeg opp noe fra ungene som kan tyde på alarm, sender jeg en tekstmelding.

Og jeg føler meg helt trygg på at saken verken vil bli blåst ut av proposjoner eller bagatellisert.

De har et veldig godt klassemiljø.

mvh

Skrevet

Jeg stiller meg tvilende til at det er dekkende å dele inn mennesker i kategoriene "mobbere" versus "ikke-mobbere". Svært mange har gjort et eller annet en eller annen gang som de (med eller uten hjelp) i ettertid vil kunne se at de ikke burde ha gjort. De færreste er verken helt uskyldsrene eller mobbere på heltid.

Dessverre har noen større tendenser til å mobbe enn andre .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...