Gå til innhold

NHD har du bestemte meninger om.............

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Hvordan skal en få ut sinne`? Skal pasientene dine være enige med deg, eller har de lov å vise følelser?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt er du lov å være uenig med meg. Det er også lov å vise følelser inkl sinne. Det er dog ikke lov å utagere fysik.

hidi, the scorpion
Skrevet

Selvsagt er du lov å være uenig med meg. Det er også lov å vise følelser inkl sinne. Det er dog ikke lov å utagere fysik.

''Selvsagt er du lov å være uenig med meg.''

Heldigvis ellers hadde mange av oss vært fordømt av deg:)

Men slik er det å være menneske, man kan være enig i en sak og totalt uenig i en annen sak, uten at verden faller i grus av den grunn;)

Det vi reagerer på noen ganger, er at dine meninger noen ganger er _for_ bastante, de gir ikke rom for diskusjon, og det er feil...

Gjest ikke enig
Skrevet

''Selvsagt er du lov å være uenig med meg.''

Heldigvis ellers hadde mange av oss vært fordømt av deg:)

Men slik er det å være menneske, man kan være enig i en sak og totalt uenig i en annen sak, uten at verden faller i grus av den grunn;)

Det vi reagerer på noen ganger, er at dine meninger noen ganger er _for_ bastante, de gir ikke rom for diskusjon, og det er feil...

han gir da seg han,og prakker ikke på oss meningene sine????

hidi, the scorpion
Skrevet

han gir da seg han,og prakker ikke på oss meningene sine????

Det er din mening;) Jeg sa min og endel andres mening. Er ikke det tillatt?

Gjest bølger
Skrevet

Kaste et glass i gulvet slik at det knuses. Hvordan ser du på det?

Er det en vanlig reaksjon når sinnet/ frustrasjoner og annet har nådd

sitt høydepunkt, eller er dette et tegn på at noe er veldig galt med personen?

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

og om det er tillatt....

Skrevet

og om det er tillatt....

I timen på mitt kontor er det ikke innenfor det tillatte.

Jeg synes det er uhensiktsmessig og umodent.

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

umodent når det er derfor vi er der????

Skrevet

.for å knuse glass?

Gjest terapi er noe annet
Skrevet

Terapi handler ikke om utagering og å knuse ting i golvet.

Det handler ikke om å få ut alle følelser, men mere å lære å stå i følelser på en mer hensiktsmessig måte. Lære seg bedre mønstre slik at en får et bedre liv.

Gjest efexora
Skrevet

Men om jeg er alene i min egen leilighet og har behov for å få ut frustrasjon, er det da like umodent å knuse et glass eller to? Noen drar jo på jakt også, for å få ut litt gørr.

Gjest bølger
Skrevet

Men i andre situasjoner. Hjemme. Er det ikke mange som reagerer slik

i spesielle situasjoner? Det er nok umodent, men vi er nå mennesker

med noen ganger litt for sterke følelser og reaksjoner som er vanskelig

å få kontroll over.

Gjest terapi er noe annet
Skrevet

å få kontroll over.

Jeg synes det er like hensiktsmessig hjemme. Jeg har ikke tro på slik utagering og tror ikke noe på at det gjør noe positivt for organismen, hverken fysisk eller mentalt. Og om man skulle gjøre det en gang, kan en finne andre måter å takle smerte og frustrasjoner på ved neste korsvei. Det er ikke slik at vi som ikke knuser glass er mindre frustrerte.

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

å få kontroll over.

ja og så reagerer vi likens på kontoret, det kan vi jo ikke hjelpe for når det er det vi er der for å få hjelp til???!

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

.for å knuse glass?

si hva vi gjør når fysisk utagering er det som er problemet vårt da......

Skrevet

ja og så reagerer vi likens på kontoret, det kan vi jo ikke hjelpe for når det er det vi er der for å få hjelp til???!

Jo, du kan i høyeste grad hjelpe for hva du gjør med hendene dine og hva du kaster i veggen og ikke.

Du kan ikke gjemme deg bak psykdom for å unnskylde at du ikke gidder å ta det ansvaret.

mvh

Gjest husker du den gang du kom hit første gang til øya
Skrevet

Jeg har knust en del ting; glass, kopper, asjetter. På gulvet og ut vinduet. For meg var det kommunikasjon, frustrasjon og symbol-handlinger= jeg er knust.

Nå har jeg sluttet med det.

Jeg er ellers et normalt menneske.

Skrevet

Det er ikke en normal reaksjon. Hvis man gjør noe slikt på en psykiatrisk avdeling så blir man i beste fall sendt på rommet... Jeg synes det er spesielt ille dersom man knuser noen andres glass. Da er det jo hærverk!

En normal måte å få ut sinne på er vel heller å gå en rask tur/jogge/løpe/sykle osv. Eller begynne med boksing! :)

Skrevet

''Er det en vanlig reaksjon når sinnet/ frustrasjoner og annet har nådd sitt høydepunkt, eller er dette et tegn på at noe er veldig galt med personen?''

Jeg tenker at det neppe kan sies å være en _vanlig_ reaksjon, men det trenger ikke nødvendig være noe _veldig galt_ med den personen som velger en slik reaksjonsmåte.

Synes også det er stor forskjell på å knuse et glass i året og det å jevnlig utagere på denne måten.

Prinsipielt sett så går det an å stille spørsmål med hvordan vi anser noen former for utagering som ok, mens andre vurderer vi som umodne og destruktive. Enkelte former for utagering er ikke så synlige for andre heller. Som f.eks. bruk av alkohol, det er glidende overganger mellom vanlig sosial bruk av alkohol og destruktiv bruk. Tilsvarende for gjelder vel for overspising.

Hvis knusingen plager dine omgivelser eller deg selv, så kan det være grunn til å prøve å finne andre løsninger. Hvis ingen av dere anser dette som noe problem, så kan du kanskje bare skylde på temperamentet? (eller hårfargen om du har rødt hår....*s*)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...