Gå til innhold

Nok ett psykiatridrap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke tenk tanken engang!

I denne verden kan det klikke for noen og enhver av oss, ikke bare for psykisk syke...

Vi kan ikke alle settes i fengsel:(

Alltid forferdelig grusomt når noen blir drept, det virker så totalt unødvendig, og det er det jo.

Men vi kan ikke alle ta på oss skylden for noe èn har gjort, vennen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville heller kalt det rusdrap.

Skrevet

Takk, NHD! :)

Jeg synes det blir enda mer stigmatiserende å være psykisk syk når mediene så ofte kaller gjerningsmannen for "psykiatrisk pasient" :(

Skrevet

Ja. Må alle drap av personer som har/hatt psykiske lidelser kategoriseres som psykiatri drap. Snart blir vi vel stemplet som potensielle drapsmenn hvis vi forteller om våre lidelser.

Dette var satt på spissen.

Skrevet

Jeg har ikke sett noe i pressen om at rusmidler har vært hovedproblemet? Derimot sies det at mannen har hatt en schizofrenidiagnose i svært mange år men hadde sluttet å ta medisiner de siste måneder.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10004159

For meg aktualiserer saker som dette nødvendigheten av et nyansert syn på hvorvidt det mest humant å tvangsbehehandle eller å ignorere mennesker med så alvorlig sykdom.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har ikke sett noe i pressen om at rusmidler har vært hovedproblemet? Derimot sies det at mannen har hatt en schizofrenidiagnose i svært mange år men hadde sluttet å ta medisiner de siste måneder.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10004159

For meg aktualiserer saker som dette nødvendigheten av et nyansert syn på hvorvidt det mest humant å tvangsbehehandle eller å ignorere mennesker med så alvorlig sykdom.

Og kanskje ha psykisk nødhjelp klart, som de har i Bergen og en annen plass i landet...

Politiet er definitivt ikke kvalifisert for slike oppdrag.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at schisofrene paranoide som hører stemmer og lever i sin egen verden, og attpåtil ikke vil ta medisin, kan være en reell fare for folk. Det betyr absolutt ikke at man dømmer alle psykiske syke.

Skrevet

Og kanskje ha psykisk nødhjelp klart, som de har i Bergen og en annen plass i landet...

''Politiet er definitivt ikke kvalifisert for slike oppdrag.''

Det er jeg ikke sikker på om stemmer. Her var det vel heller helsetjenesten som muligens sviktet ved å ikke gripe inn tidligere. Jeg har ingen tro på at det er noen automatikk i at helsepersonell ville ha taklet denne situasjonen bedre enn hva politiet gjorde.

Skrevet

Når en står i slike situasjoner, er politiet de klart beste til å håndtere saken.

Har hadde saken kommet alt for langt til at helsevesenet kunne håndtert det.

Det tragiske er at politiet ikke tok tilstrekkelige forholdsregler for å beskytte seg.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Politiet er definitivt ikke kvalifisert for slike oppdrag.''

Det er jeg ikke sikker på om stemmer. Her var det vel heller helsetjenesten som muligens sviktet ved å ikke gripe inn tidligere. Jeg har ingen tro på at det er noen automatikk i at helsepersonell ville ha taklet denne situasjonen bedre enn hva politiet gjorde.

Helt klart at psykiatrisk helsepersonell ville, om vedkommendes sykehistorie var kjent for dem, hadde taklet denne episoden annerledes.

Det burde ikke være en jobb for politiet!

Skrevet

Helt klart at psykiatrisk helsepersonell ville, om vedkommendes sykehistorie var kjent for dem, hadde taklet denne episoden annerledes.

Det burde ikke være en jobb for politiet!

Så lenge det er en bevæpnet person så er det en jobb for politiet.

Helsepersonell skal ikke måtte rykke ut for å avvæpne bevæpnede mennesker.

hidi, the scorpion
Skrevet

Når en står i slike situasjoner, er politiet de klart beste til å håndtere saken.

Har hadde saken kommet alt for langt til at helsevesenet kunne håndtert det.

Det tragiske er at politiet ikke tok tilstrekkelige forholdsregler for å beskytte seg.

''Det tragiske er at politiet ikke tok tilstrekkelige forholdsregler for å beskytte seg.''

Politi er ikke psykiatrikere. De trodde det var et rutineoppdrag, som viste seg å være feil.

At du da som "psykiater", våger å si si at det var politiet som feilet, sier mye om deg som menneske.

For din gruppe mennesker feiler selvfølgelig aldri....:(

Skrevet

''Det tragiske er at politiet ikke tok tilstrekkelige forholdsregler for å beskytte seg.''

Politi er ikke psykiatrikere. De trodde det var et rutineoppdrag, som viste seg å være feil.

At du da som "psykiater", våger å si si at det var politiet som feilet, sier mye om deg som menneske.

For din gruppe mennesker feiler selvfølgelig aldri....:(

NHD sa intet som du insinuerer.

Han påpekte, helt korrekt, at det er politiet som skal ta seg av bevæpnede mennesker (ev. med assistanse fra helsepleiere), og selvsagt ikke helsepersonell som skal gjøre slikt på egenhånd.

hidi, the scorpion
Skrevet

NHD sa intet som du insinuerer.

Han påpekte, helt korrekt, at det er politiet som skal ta seg av bevæpnede mennesker (ev. med assistanse fra helsepleiere), og selvsagt ikke helsepersonell som skal gjøre slikt på egenhånd.

Her var det ikke snakk om bevæpnende menesker i utgangspunktet.

Det var snakk om en høyst ustabil person, om noen bare gadd å snakke med helsepersonell.

Skrevet

Det var snakk om en høyst ustabil person, om noen bare gadd å snakke med helsepersonell.

Når dager med overtalelser ikke fører frem, må en gå til fysisk henting av personen. Når en må bryte seg inn og/eller utøve makt ute i samfunnet, er det politiet som skal gjøre dette.

Skrevet

Han var åpenbart bevæpnet.

Skrevet

Han var åpenbart bevæpnet.

''Han var åpenbart bevæpnet.''

Ja, han var "bevæpnet" på den måten de fleste av oss er. Det finnes flere kniver i mitt hjem som sikkert kunne vært brukt til å drepe.

Det er trist at politiet ikke brukte beskyttelsesutstyr. Usedvanlig trist for den politimannen som ble drept og hans familie, men også trist for han som høyst sannsynlig var preget av alvorlig sykdom - og hans familie.

hidi, the scorpion
Skrevet

Når dager med overtalelser ikke fører frem, må en gå til fysisk henting av personen. Når en må bryte seg inn og/eller utøve makt ute i samfunnet, er det politiet som skal gjøre dette.

Her var det ikke snakk om dager, men om timer.

Her gikk politiet på et rutineoppdrag, som de er kvalifisert til å gjøre, en politimann ble drept.

Hadde dere "psykiatere" gjort jobben deres bedre, så ville ikke slike episoder skjedd. Viser egentlig hvor lite dere vet om den menneskelige hjerne....

En politimann blir drept på et oppdrag, er forferdelig tragisk og skulle ikke skjedd, om psykiatrien hadde gjort sin jobb...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...