Gå til innhold

Nok ett psykiatridrap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var det ikke snakk om dager, men om timer.

Her gikk politiet på et rutineoppdrag, som de er kvalifisert til å gjøre, en politimann ble drept.

Hadde dere "psykiatere" gjort jobben deres bedre, så ville ikke slike episoder skjedd. Viser egentlig hvor lite dere vet om den menneskelige hjerne....

En politimann blir drept på et oppdrag, er forferdelig tragisk og skulle ikke skjedd, om psykiatrien hadde gjort sin jobb...!

Dette er rett og slett for tåpelig, hidi. Det er idioti.

Videoannonse
Annonse
Gjest ikkenavn
Skrevet

Her gikk politiet på et rutineoppdrag, som de er kvalifisert til å gjøre, en politimann ble drept.

Hadde dere "psykiatere" gjort jobben deres bedre, så ville ikke slike episoder skjedd. Viser egentlig hvor lite dere vet om den menneskelige hjerne....

En politimann blir drept på et oppdrag, er forferdelig tragisk og skulle ikke skjedd, om psykiatrien hadde gjort sin jobb...!

Det er nok ikke så enkelt, serru!

Skrevet

''Han var åpenbart bevæpnet.''

Ja, han var "bevæpnet" på den måten de fleste av oss er. Det finnes flere kniver i mitt hjem som sikkert kunne vært brukt til å drepe.

Det er trist at politiet ikke brukte beskyttelsesutstyr. Usedvanlig trist for den politimannen som ble drept og hans familie, men også trist for han som høyst sannsynlig var preget av alvorlig sykdom - og hans familie.

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.

Poenget er dog at å bruke makt er noe som tilfaller politiet. Jeg tror ikke at noen påstår at politiet i dette tilfellet "overkjørte" helsepersonell, og at politiet insisterte på at "dette gjør vi, uten dere".

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Synes du virker litt naiv her. Tror ikke alle situasjoner er så enkle som du skal ha det til.

Selvsagt er det politiet sin oppgave å ta seg av farlige personer.

Skrevet

''En politimann blir drept på et oppdrag, er forferdelig tragisk og skulle ikke skjedd, om psykiatrien hadde gjort sin jobb...!''

Jeg tenker at vi ikke vet nok om denne saken til med sikkerhet å kunne si noe om hvorvidt psykiatrien eller helsevesenet hadde gjort sin jobb godt nok. Avgjørelsene om når tvangsbehandling skal igangsettes er ikke alltid lette å ta, selv om det i ettertid kan virke opplagt at noe burde ha vært gjort tidligere.

Det kan forøvrig godt hende at du har et godt poeng i forhold til hvorvidt helsevesenet hadde informert politiet godt nok om det de evt. visste om fare for vold. Og kanskje burde politiet selv ha visst å ta bedre forholdsregler - det har stått noe i avisene om at det også tidligere hadde vært politiaksjoner mot mannens bolig. Uansett så vet i allefall jeg for lite til med sikkerhet å vite hva som gikk galt i denne saken, og om det kunne vært forhindret ved at fagfolk hadde gjort en bedre jobb.

hidi, the scorpion
Skrevet

''En politimann blir drept på et oppdrag, er forferdelig tragisk og skulle ikke skjedd, om psykiatrien hadde gjort sin jobb...!''

Jeg tenker at vi ikke vet nok om denne saken til med sikkerhet å kunne si noe om hvorvidt psykiatrien eller helsevesenet hadde gjort sin jobb godt nok. Avgjørelsene om når tvangsbehandling skal igangsettes er ikke alltid lette å ta, selv om det i ettertid kan virke opplagt at noe burde ha vært gjort tidligere.

Det kan forøvrig godt hende at du har et godt poeng i forhold til hvorvidt helsevesenet hadde informert politiet godt nok om det de evt. visste om fare for vold. Og kanskje burde politiet selv ha visst å ta bedre forholdsregler - det har stått noe i avisene om at det også tidligere hadde vært politiaksjoner mot mannens bolig. Uansett så vet i allefall jeg for lite til med sikkerhet å vite hva som gikk galt i denne saken, og om det kunne vært forhindret ved at fagfolk hadde gjort en bedre jobb.

''. Uansett så vet i allefall jeg for lite til med sikkerhet å vite hva som gikk galt i denne saken, og om det kunne vært forhindret ved at fagfolk hadde gjort en bedre jobb.''

Litt enig med deg. Men sykerpleierforbundet, har forutsett slike situasjoner lenge. Hvorfor lytter ikke noen til dem?

Skrevet

''. Uansett så vet i allefall jeg for lite til med sikkerhet å vite hva som gikk galt i denne saken, og om det kunne vært forhindret ved at fagfolk hadde gjort en bedre jobb.''

Litt enig med deg. Men sykerpleierforbundet, har forutsett slike situasjoner lenge. Hvorfor lytter ikke noen til dem?

Kun noen få psykiatriske pasienter må tvangsbehandles, og det er ikke alltid lett å vite når man skal vedta tvangsbehandling. Kun noen av de som skal tvangsinnlegges må hentes av politiet, og kun noen få av de som må hentes er farlige.

Å behandle noen mot deres vilje er etter min oppfatning i en del tilfeller både det mest humane og noe som er helt nødvendig av hensyn til samfunnet. Det kan allikevel være uhyre vanskelig å avgjøre både om og når tvangsbehandling skal iverksettes. Både for lite og for mye tvangsbehandling vil kunne gi tragiske konsekvenser.

For 50 år siden var mange av de med alvorlige sinnslidelser innesperret på psykiatriske sykehus, og i en del tilfeller utsatt for lite human behandling. Gradvis kom man frem til at også mennesker med alvorlige psykiske lidelser skulle integreres i samfunnet, og i dag er det få som underlegges omfattende restriksjoner. Å finne det optimale balansepunkt i forhold til hva som er de gode løsningene for både enkeltindividet og samfunnet, er _alt_ annet enn lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...