Gå til innhold

Asperger og MS

Gjest garantert dumt spørsmål, men jeg kom til å lure på det

Anbefalte innlegg

Gjest garantert dumt spørsmål, men jeg kom til å lure på det
Skrevet

Har disse diagnosene noe mer til felles enn at det handler om nevrologisk dysfunksjon?

Dattera mi har AS. Faren hennes har MS. Er det større sjanse for å få AS hvis en av foreldrene har MS?

Tenker da på at hvis en har en genetisk disposisjon for dysfunksjon i nervesystemet om kan slå ulikt ut, slik som MS i det ene tilfellet og AS i det andre?

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg aner ikke...

Men ingen spørsmål er vel dumme?

Vi kan ikke vite alt her i verden...

Skrevet

Jeg aner ikke...

Det kan da umulig ha noen sammenheng

Gjest millemill
Skrevet

Kan umulig ha noen sammenheng, Aspergers er vel et medfødt avvik som ikke kan gjøres så mye med, mens MS er en autoimmun sykdom som gir betennelser i nervesystemet, "som å ha psoriasis i nervesystemet" ifølge MS-sykepleier som hadde forelesning om MS på studiet mitt. Og kan hos en del lindres og bremses av medikamenter

Skrevet

Jeg aner ikke...

Ja, dere grubler på mye rart i forhold til sykdommene deres, nesten så jeg foreslår at dere finner på noe annet å gjøre i steden for

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, dere grubler på mye rart i forhold til sykdommene deres, nesten så jeg foreslår at dere finner på noe annet å gjøre i steden for

Javel, men jeg lider ikke av noen av disse sykdommene...

Men mener fremdeles at ingen spørsmål er dumme. Har du noe i mot det?

Skrevet

''Ja, dere grubler på mye rart i forhold til sykdommene deres, nesten så jeg foreslår at dere finner på noe annet å gjøre i steden for''

Jeg har null kunnskap om problemstillingen og hadde derfor ikke tenkt å svare.. Men din kommentar kan jeg ikke dy meg for: Foreslår at du også finner på noe annet å gjøre enn å lese og kommentere innlegg du ikke har interesse for eller kunnskap om!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Spørsmålet er ikke dumt. Det er så vidt jeg vet ikke antydet noen slik sammenheng fra de som kan mest om dette.

Skrevet

Kjenner ikke så godt til MS, men jeg tror ikke en kan sammenligne noe fra autismespekterforstyrrelser med dette. AS er mer hvordan en er skrudd i sammen, med en funksjon som vedvarer, men MS er vel en sykdom som er i variasjon, eller i utvikling ?

Skrevet

Og kanskje er gluten en fellesnevner?

Hvorfor skulle gluten være en fellesnevner?

Gjest MayLynn
Skrevet

Hvorfor skulle gluten være en fellesnevner?

Kanskje gluten er "skyld" i mange sykdommer? Jeg sier "kanskje". (og bildet er i såfall større - men jeg orker ikke å skrive alt her). Det er mye om dette på nettet. Se feks www.npif.no.

Skrevet

Kanskje gluten er "skyld" i mange sykdommer? Jeg sier "kanskje". (og bildet er i såfall større - men jeg orker ikke å skrive alt her). Det er mye om dette på nettet. Se feks www.npif.no.

Jeg har asperger, men tåler gluten helt fint, akkurat som mange andre med asperger/autisme. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor gluten skulle være noen fellesnevner.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg har asperger, men tåler gluten helt fint, akkurat som mange andre med asperger/autisme. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor gluten skulle være noen fellesnevner.

Har du prøvd uten gluten da? Evt tatt en slik urinprøve som det snakkes om på www.npif.no

Har ikke førstehånds kjennskap til asperger selv, men har cøliaki i familien. Har derfor lest mye om gluten og at det er teorier om at gluten kan forårsake mange sykdommer. (Ikke bare gluten som nevnt) Er ingen ekspert på disse teoriene men kom på det da spørsmålet dukket opp her.

Det finnes altså mange måter å ikke tåle gluten på. Ikke bare som ved cøliaki.

Skrevet

Har du prøvd uten gluten da? Evt tatt en slik urinprøve som det snakkes om på www.npif.no

Har ikke førstehånds kjennskap til asperger selv, men har cøliaki i familien. Har derfor lest mye om gluten og at det er teorier om at gluten kan forårsake mange sykdommer. (Ikke bare gluten som nevnt) Er ingen ekspert på disse teoriene men kom på det da spørsmålet dukket opp her.

Det finnes altså mange måter å ikke tåle gluten på. Ikke bare som ved cøliaki.

Du skal ikke tro alt du leser.

Hadde det vært noen sannhet i dette, hadde ikke autisme lenger vært noe "problem".

Skrevet

Hadde det vært noen sannhet i dette, hadde ikke autisme lenger vært noe "problem".

Javel?! En nær slekning av meg har asberger og har fått et nytt liv uten gluten og melk. Det samme gjelder sønn til en venninne, med diagnosen autisme. Begge to har vært med i prosjekt med oppfølging fra sykehus.

Veldig spesielt at du er så avvisende.

Gjest MayLynn
Skrevet

Har du lest på www.npif.no da? Dette er ikke akkurat bare humbug... proteinintoleranse altså. Som AAA sier så er rikshospitalet involvert - ihvertfall en lege som er tilknyttet dit. (Husker ikke navnet - Reichfelt eller noe sånt). Og det har vært forsøk på dette bla i Stavanger.

Skrevet

Javel?! En nær slekning av meg har asberger og har fått et nytt liv uten gluten og melk. Det samme gjelder sønn til en venninne, med diagnosen autisme. Begge to har vært med i prosjekt med oppfølging fra sykehus.

Veldig spesielt at du er så avvisende.

Så de har ikke autisme/asperger lenger nå da?

Skrevet

Har du lest på www.npif.no da? Dette er ikke akkurat bare humbug... proteinintoleranse altså. Som AAA sier så er rikshospitalet involvert - ihvertfall en lege som er tilknyttet dit. (Husker ikke navnet - Reichfelt eller noe sånt). Og det har vært forsøk på dette bla i Stavanger.

Om man fjerner gluten, melkeprotein og laktose fra kostholdet, vil man fortsatt ha autisme.

Skrevet

Så de har ikke autisme/asperger lenger nå da?

De har langt færre autistiske særegenheter. Eller heter det symptomer? Inte vet jag.

Det jeg vet er at h*n med asberger fungerer nå helt greitt i normal skole. Det var h*n ikke i nærheten av før. Det andre barnet har fått språk, det var før språkløst.

Blant annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...