Gå til innhold

Asperger og MS

Gjest garantert dumt spørsmål, men jeg kom til å lure på det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du prøvd uten gluten da? Evt tatt en slik urinprøve som det snakkes om på www.npif.no

Har ikke førstehånds kjennskap til asperger selv, men har cøliaki i familien. Har derfor lest mye om gluten og at det er teorier om at gluten kan forårsake mange sykdommer. (Ikke bare gluten som nevnt) Er ingen ekspert på disse teoriene men kom på det da spørsmålet dukket opp her.

Det finnes altså mange måter å ikke tåle gluten på. Ikke bare som ved cøliaki.

''Evt tatt en slik urinprøve som det snakkes om på www.npif.no

''

Denne prøven sies så vidt meg bekjent, ikke å være pålitelig. Gir svært mange positive utslag - også hos folk som ikke har noen form for intoleranse i forhold til gluten og melk. Men det er bra om det gjøres ny seriøs forskning på dette feltet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har langt færre autistiske særegenheter. Eller heter det symptomer? Inte vet jag.

Det jeg vet er at h*n med asberger fungerer nå helt greitt i normal skole. Det var h*n ikke i nærheten av før. Det andre barnet har fått språk, det var før språkløst.

Blant annet.

Altså har de fortsatt asperger/autisme.

Skrevet

Altså har de fortsatt asperger/autisme.

?

De fungerer vesentlig bedre enn før. Er det ikke det som er viktig da?

Gjest MayLynn
Skrevet

Om man fjerner gluten, melkeprotein og laktose fra kostholdet, vil man fortsatt ha autisme.

Men sannsynligvis en mindre grad av det? Betyr ikke det noe?

Gjest MayLynn
Skrevet

''Evt tatt en slik urinprøve som det snakkes om på www.npif.no

''

Denne prøven sies så vidt meg bekjent, ikke å være pålitelig. Gir svært mange positive utslag - også hos folk som ikke har noen form for intoleranse i forhold til gluten og melk. Men det er bra om det gjøres ny seriøs forskning på dette feltet.

Hvis de har tatt denne prøven så er det antageligvis fordi de har noen problemer antar jeg. Gir prøven utslag så er det jo bare å prøve om dietten virker over en periode på feks ett år? Man vet jo ikke om dietten virker eller om man tåler gluten/melk hvis man ikke har prøvd uten.

• 2 uker senere...
Skrevet

Men sannsynligvis en mindre grad av det? Betyr ikke det noe?

Nei, det betyr ikke noe i denne diskusjonen.

Alle som har en eller annen type matintoleranse (eller allergi), vil selvsagt bli kvitt symptomene hvis de setter inn nødvendige tiltak/tar hensyn til dette, også de med asperger/autisme.

Men hvis noen blir kvitt sin autisme ved å legge om kostholdet, så hadde de ikke autisme i utgangspunktet, men var feildiagnostisert.

Gjest MayLynn
Skrevet

Nei, det betyr ikke noe i denne diskusjonen.

Alle som har en eller annen type matintoleranse (eller allergi), vil selvsagt bli kvitt symptomene hvis de setter inn nødvendige tiltak/tar hensyn til dette, også de med asperger/autisme.

Men hvis noen blir kvitt sin autisme ved å legge om kostholdet, så hadde de ikke autisme i utgangspunktet, men var feildiagnostisert.

??? litt sneversynt kanskje?? Da må det jo finnes flere typer Asperger. Eller tror du de som setter disse diagnosene for ingenting?

Skrevet

??? litt sneversynt kanskje?? Da må det jo finnes flere typer Asperger. Eller tror du de som setter disse diagnosene for ingenting?

''??? litt sneversynt kanskje?? Da må det jo finnes flere typer Asperger. Eller tror du de som setter disse diagnosene for ingenting?''

Dette skjønte jeg lite av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...