Gå til innhold

Serumkonsentrasjon og terapeutisk område

Anbefalte innlegg

Gjest faktorer?
Skrevet

Dette er kanskje vanskelig å svare på på generelt grunnlag men jeg spør likevel. Hvilke komponenter er det som spiller inn på hvor stor dose man trenger av ulike medisiner for å være i det terapeutiske området?

Tidligere har serumkonsentrasjonene vært for lave i forhold til hva man har forventet utifra doseringen. Så jeg har brukt ganske høye doser av ulike AD for å komme i det terapeutiske området (som regel maksdosering). Nå har jeg gått over til Wellbutrin, først 150 mg og økte så til 300 mg. Til min leges, og min, store overraskelse viste blodprøvene at jeg hadde en altfor høy serumkonsentrasjon når jeg tok 300 mg, så jeg måtte gå tilbake til 150 mg.

Jeg bruker ingen andre medisiner så det er ikke snakk om interaksjoner. Slik jeg har forstått det så har leverenzymene mye å si for hvordan medisinen brytes ned i kroppen? Men er Wellbutrin så annerledes bygget opp enn andre AD at det skulle ha så stor innvirkning på nedbrytningen?

Har kroppsvekt noe å si? Har hørt medpasienter si det når jeg har vært innlagt, men føler ikke at det heller stemmer helt. Jeg var i flere år veldig, veldig tynn. Måtte ha intravenøs før jeg måtte begynne med sonde, men brukte likevel maksdosering av cipramil for å komme i det terapeutiske området. Dette gjaldt også sovemedisiner. Flere som sa at de ikke forstod hvordan jeg kunne stå oppreist etter å ha fått så mye å sove på, mens jeg lå like søvnløs...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ulike medisiner kan brytes ned over ulike enzymsystemer. Derfor kan du være en "rask nedbryter" av enkelte medisiner (trenge store doser), normal på andre og "sakte nedbryter" på en tredje type medisiner.

Gjest faktorer?
Skrevet

Ulike medisiner kan brytes ned over ulike enzymsystemer. Derfor kan du være en "rask nedbryter" av enkelte medisiner (trenge store doser), normal på andre og "sakte nedbryter" på en tredje type medisiner.

Tusen takk for oppklarende svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...