Gå til innhold

frustrert frue med magevondt

Anbefalte innlegg

Gjest frustrerte meg

Hei. Dame 45 år, 3 barn. Brukt hormonspiral 13 siste åra, sist byttet ut 3 år siden. Henvist til gynokolog pga. blødninger etc. Fikk ikke svar på celleprøven som ble tatt? (ikke clamydia).Symptomer:Tyngdefølelse i magen, ser og føler meg som om jeg er i 4-5 mnd(er slank), trykksmerter, også ned i lysken, av og til stikkinger/smerter over eggstokker? Får i tillegg oftere mageknip som går fort over. Til tider ofte vannlating-veldig tørst, tørr i munnen, går og smådrikker hele tiden. Begynte tidlig i høst med småblødninger ved eggløsning. Gikk over til langvarige mensperioder 12-18 dg, med lite blødning, mest etter toalettbesøk, på slutten brun utflod (4-5 dg) Normal syklus. Veldig trøtt og uopplagt, kan kanskje komme av at det er mye stress på arbeid for tiden. Mistet i tillegg mye hår, bekreftet av frisør. Vekt: gikk opp en del i høst (4 kg), men går ned nå, selv om jeg har god matlyst og spiser det samme. Lett feber - hele tiden - normaltemperatur på 35,8 - ligger nå stabilt på 37,2. Var hos gynokolog i dag, men følte jeg bare fikk "molbosvar". Spurte ikke etter ett symptom. Trykket på magen og har smerter når trykker på høyre siden. Tok innvendig ultralyd, eggstokker og livmor - ok, Kanskje det kunne være spiralen som kroppen prøvde å støte ut??? Fikk ingen forklaring på at det kunne forklare stor mage. Jeg måtte gi beskjed om at jeg måtte få en ny celleprøve... hadde ikke sett på papirene at sist resultat var vage. Skal tilbake om ca.14 dg for å evnt. fjerne spiral, men jeg tviler på om det er den som gir disse plagene. Orker uansett ikke å gå slik som jeg gjør nå, blitt betraktelig verre de siste 6 ukene og jeg tør påstå at jeg tåler en god del smerter! Synes det hadde vært bedre å fått en diagnose enn å leve i uvisshet... Mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346176-frustrert-frue-med-magevondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har mange symptomer som det er vanskelig å samle under ’en hatt’. Tyngdefølelse og langvarige blødninger kunne føre tanken hen på muskelknuter på livmoren, men det ville gynekologen med stor sannsynlighet ha påvist ved sin undersøkelse. Lavt stoffskifte kan gi mange av dine symptomer som langvarige blødninger, tretthet, håravfall. Småblødning er ikke uvanlig med hormonspiral, men jeg tror ikke at den er ved å utstøtes. Det er rapportert håravfall med hormonspiral (det jeg mener å ha hørt). Mageknip og oppblåsthet kan ses ved irritabel tarm som igjen kan fremprovoseres av stress. Underlivssmerter og lett feber kan ses ved den godartede tilstand endometriose (som bare kan påvises ved kigghullsundersøkelse), hormonspiral skulle hjelpe ved denne tilstanden. P-pille (helst uten pause) kan også være gunstig. Celleprøven og evt. forandringer har ingen betydning i denne sammenhang. Som sagt, jeg kan ikke peke nå noen sikker forklaring, men har antydet ulike tilstand. Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...