Gå til innhold

ME eller noe mer?

Gjest Vanskelig å skjønne....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har fått diagnosen ME. Jeg har forstått at hukommelsen blir svekket når en har denne diagnosen, men kan den også blir veldig "forstyrret? For eksempel kan kan si til meg at vi skal være sammen for alltid, at vi skal reise på ferie sammen, at han trenger meg hele tiden og han synes at kjærester skal reise på ferie sammen, gutteturer er ikke noe han synes om. Neste dag kan han snakke om ferie med en kamerat istede og at han trives best alene..Det er akkurat som han glemmer helt hva han har sagt til meg...

En annen ting er at jeg ser tydelig hvorfor han blir utslitt, han kan begynne å irritere seg over at naboen har rot stående ute på terrassen sin slik at han kan se det fra kjøkkenvinduet sitt. Dette kan han hisse seg ekstremt opp over og bruke en hel dag med energi på å irritere seg over det/prate om det. Slike ting er det hele tiden.

Så kan det være slik at han "gjør seg" ME syk, eller er det noe man får uten at en har skyld i det selv. Isåfall tror jeg ikke at det er ME han har...

Videoannonse
Annonse
Gjest personlighetforstyrrelse
Skrevet

det er nok ikke ME

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er "farlig" å antyde at personer med diagnosen ME kan ha noe ennet eller mer enn ME. Tross dette tror jeg du er inne på noe meget vesentlig.

Hva har du igjen for det?

Skrevet

Det er "farlig" å antyde at personer med diagnosen ME kan ha noe ennet eller mer enn ME. Tross dette tror jeg du er inne på noe meget vesentlig.

Hva har du igjen for det?

Ja, det skjønner jeg. Det er jo en lege som har satt diagnosen, men jeg ser jo tydelig noen av grunnene til hvorfor han er som han er. Jeg har forelskelsen, ikke så veldig mye mer dessverre..

Gjest varsity
Skrevet

Jeg kan ikke se at det du nevner har så mye med ME å gjøre. Jeg har selv ME, men oppfører meg ikke som en dust.

Skrevet

Altså, selv en person med ME har en personlighet - denne kjæresten høres ut til å ha en dustete personlighet. Ingenting av det du ramser opp her forbinder jeg med ME (bortsett fra utmattelsen da)... Men å irritere seg, snakke om det ene den ene dagen og det andre dagen etter, har med personlighet og ikke med ME å gjøre..

Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Det er jo en lege som har satt diagnosen, men jeg ser jo tydelig noen av grunnene til hvorfor han er som han er. Jeg har forelskelsen, ikke så veldig mye mer dessverre..

Det er vel kanskje brannfakkel å si, men jeg har møtt en del med ME gjennom jobb. Og det jeg opplevde som felles med dem var akkurat den beskrivelsen du gav av kjæresten din...

Og jeg tenker at disse tankemønstrene MÅ jo gjøre folk syke! Det var noe av det verste energisluket jeg har vært utsatt for, og jeg har vært noen runder. Spiller ingen rolle hva man gjør og hvor positiv man er. Det blir møtt med samme negativitet og håpløst sinne uansett.

Jeg får vel presisere at jeg ikke tror dette gjelder samtlige, men mange. Før folk hopper på meg...

Du skal tenke litt på hva alt sammen vil gjøre med DEG over tid.

Gjest Vanskelig å skjønne...
Skrevet

Det er vel kanskje brannfakkel å si, men jeg har møtt en del med ME gjennom jobb. Og det jeg opplevde som felles med dem var akkurat den beskrivelsen du gav av kjæresten din...

Og jeg tenker at disse tankemønstrene MÅ jo gjøre folk syke! Det var noe av det verste energisluket jeg har vært utsatt for, og jeg har vært noen runder. Spiller ingen rolle hva man gjør og hvor positiv man er. Det blir møtt med samme negativitet og håpløst sinne uansett.

Jeg får vel presisere at jeg ikke tror dette gjelder samtlige, men mange. Før folk hopper på meg...

Takk for svar. Der er nok farlig å si men jeg har hørt at ME er en diagnose mange får som egentlig skulle hatt en annen diagnose, kan være det er helt feil.. Men ME er vel ikke en diagnose man påfører seg selv?

Hvis jeg skulle holdt på på samme måte som kjæresten min gjør, hadde jeg også fått et utmattelsessyndrom, det er jeg ganske sikker på. Men det er nok mye som skal være sammensatt for å få en diagnose, slikt har jeg ikke greie på.

Skrevet

Takk for svar. Der er nok farlig å si men jeg har hørt at ME er en diagnose mange får som egentlig skulle hatt en annen diagnose, kan være det er helt feil.. Men ME er vel ikke en diagnose man påfører seg selv?

Hvis jeg skulle holdt på på samme måte som kjæresten min gjør, hadde jeg også fått et utmattelsessyndrom, det er jeg ganske sikker på. Men det er nok mye som skal være sammensatt for å få en diagnose, slikt har jeg ikke greie på.

ME er en alvorlig diagnose, de som har det/får det er alvorlig syke. Og ingen påfører seg selv sykdom! :0) Sånn kan man bare ikke tenke. Ingen vil være syke. Ingen ønsker å ha det slik.

Men hva som er årsaken til sykdommen ME er en varm potet. Og svært mange flagrer i taket når noen mener at sykdommen har rot i psyken. De vil ikke være ved at det kanskje er psykisk og ikke nevrologisk slik for eksempel MS er.

Men det finnes ikke noe helt 100% sikkert bevis for hva ME er for noe, eller hva som skal til for å kurere det. (Det jeg vet da) Og i alle fall blir det for de rundt slik som NHD sa, hva får du ut av det?

En så stor oppgave må du i alle fall være helt sikker på at du faktisk vil ha.

Skrevet

Det er fristende å spørre om du jobber i NAV, men du skal slippe å svare. :-)

Skrevet

Det er fristende å spørre om du jobber i NAV, men du skal slippe å svare. :-)

Nei. ;0) Men jeg har hatt mitt å gjøre med NAV så jeg skjønner hvorfor du spør! Jeg har jobbet med ME pasienter direkte tidligere.

Gjest verinoca
Skrevet

Om han har ME så har han jo personligheten si uavhengig av det.

Noen personer lar seg irritere, men uten ME vil en ikke få fysiske reaksjoner på det. Uten at selve irritasjonen har noe med ME å gjøre.

Dette med at han sier noe én dag noe annet en annen dag.. Det er heller ikke noe du kan tilskrive ME. Noen mennesker er virrende og ubestemmelige, uten at det behøver å ha noe med en diagnose å gjøre.

Gjest verinoca
Skrevet

Det synes jeg var en brannfakkel, ja.

Jeg kjenner personlig flere med ME, ingen av dem er sytete personer som henger seg opp i negativitet.

Utdrag fra den komplette symptomlisten ved ME:

''I tillegg til fysisk anstrengelse, kan tilbakefall også utløses av mental anstrengelse, sensorisk overbelastning og mentalt og ortostatisk stress.''

Stress og psykiske påkjenninger knyttet til stress, er altså faktorer som kan forverre tilstanden. Dessuten, når "alt" er et ork kan det være vanskelig å opprettholde positivitet. Særlig om du har vært i en behandlingssituasjon med ME-pasienter er det nødvendigvis en god del fokus på utfordringene og problemene ved sykdommen.

At de derfor fokuserer på problemene til daglig, som privatpersoner, trenger ikke å være tilfellet. :-)

Skrevet

Jeg har noen gode venner med ME og jeg gjenkjenner ikke din adferdsbeskrivelse i det hele tatt.

En av mine ME-venner opplever jeg faktisk som energiski sin adferd. Bare at energien rekker så sørgelig kort.

For meg låter det mer som en lite trivelig adferd som eventuelt unnskyldes og/eller bortforklares med sykdom.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...