Gå til innhold

Sunn livsstil - lett å skli ut

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Forrige uke var vanskelig, var redd jeg var på vei inn i en ny depresjon. (Noe som har skjedd hver vår de siste årene.) I løpet av uka har det heldigvis kommet på plass en del tiltak som jeg vet pleier å hjelpe. *og ser atter lyst på livet*

Av erfaring vet jeg at vanskelige perioder lett går ut over kosthold og trening. Treningen har vært "skånet" denne gangen, har tvert imot økt intensiteten for å få samme utbytte (psykisk) som jeg gjorde i starten.

Kostholdet, derimot, har begynt å skli ut. Ikke veldig, er langt fra det punktet hvor jeg går over til rene spiseorgier. Det er små ting som forandrer seg. Jeg har ikke vært så flink til å gjøre klar grønnsaker om morgenen, og har spist mindre av det. Det har også gjort at jeg har spist mer av annen mat, som er mer kaloririk. Flere ganger har jeg også spist "litt ekstra" fordi det er godt, en gammel vane jeg trodde jeg var kvitt. (I alle fall til hverdags.) Jeg har også slurvet med måltidene, særlig frokosten. Jeg har ikke droppet den helt, men spist en del mindre enn jeg pleier, kanskje bare en banan eller en yoghurt. Hvordan det er kalorimessig i forhold til hva jeg pleier å spise vet jeg ikke, men det metter ikke like godt. Dårlig frokost preger da resten av dagen, og hva jeg spiser. Jeg blir mye mer sulten på ettermiddagen/kvelden og spiser mer og mer usunt enn jeg pleier. I det hele tatt, kostholdet er blitt mer usunt. "En gang i blant" er blitt stadig oftere, jeg har jo ikke kuttet ut pølser og pizza 100%, men spiser det sjelden. Sånn har det vært over hele linjen, fra pålegg på brødskiva eller knekkebrød, til middag og kveldsmat.

Jeg er glad jeg tok denne gjennomgangen allerede nå, før det gikk for langt. Da er det lettere å stramme inn igjen.

Det jeg ikke angrer på er softisen jeg spiste sammen med en venninne for å feire den første ordentlige vårdagen. Det var deilig å sitte i sola og kose seg med softis, den tradisjonelle "vårmarkeringen". (Nå som jeg er voksen burde jeg kanskje gått over til utepils, men jeg liker softis bedre enn øl.)

Videoannonse
Annonse
Gjest har MASSE å slite meg jeg også!
Skrevet

Sukk... Jada du er flink... bla bla bla....

Lurer på om jeg skal skrive innlegg her hver gang jeg mestrer noe eller ikke mestrer noe.

Det får da være måte på til oppmerksomhetsbehov!

Skrevet

Du er flink!

Og som du sier - fint at du ser det nå at det har sklidd litt ut - så justerer du kursen litt igjen i uka som kommer.

Jeg fikk meg en liten vekker her da jeg heiv meg på MP'sin tråd om å gå ned noen kilo før sommeren - og hun skulle gi seg selv ei stjerne for hver dag hun ikke spiste godteri.

Denne uka har jeg lagt mye mer merke til hva jeg putter i meg, og det er utrolig fort å putte inn et par karameller eller en sjokoladebit eller to kakestykker i stedet for ett...

Så det ble ingen stjerner på meg denne uka - men jeg er blitt mer bevisst, og har vært flink til å trene.

Jeg er imponert over hva du har fått til - og nå justerer du bare litt, så er du på rett kurs igjen!

Og fint at du kunne nyte softisen sammen med venninna di! I kveld skal jeg i utdrikningsparty, og da skal jeg kose meg med den maten som er der :-)

Skrevet

Lurer på om jeg skal skrive innlegg her hver gang jeg mestrer noe eller ikke mestrer noe.

Ja hvorfor ikke, du skriver jo slemme innlegg her til andre! Kanskje du trenger en klem!

*sender over koz* ;0)

Gjest sjalu, du da???
Skrevet

dakar lille venn.......

Gjest mari du bedåre
Skrevet

Faktisk helt enig med deg, det får være måte på innlegg...

Gjest tjolahoppsannsa
Skrevet

''Lurer på om jeg skal skrive innlegg her hver gang jeg mestrer noe eller ikke mestrer noe.''

Ja, hvorfor ikke?

Gjest husker ikke mitt forrige nick
Skrevet

Det er kjempebra at du har fokus på dette. Slik at du ikke går opp igjen. Selv er jeg bare "kjempemisunnelig" og kan bare drømme om de klærne som skulle passe meg om jeg hadde gått ned 12 kg eller mer :)

Lykke til videre :)

Skrevet

Ja, det er en kjempegod idé! Det er så mye mer motiverende å lese slike innlegg enn sure oppstøt. Jeg ser fram til å lese om hva du har fått til. :)

Skrevet

Jeg setter pris på å lese innleggene til overvektig/bmi 40+. Hvis ikke du liker å lese de, så er det greit, men vær snill og spar deg for sure kommentarer.

Og til overvektig/bmi 40+: -vi er mange som følger med hvordan det går med deg, og syns det er fint at du oppdaterer oss, både med de gode og de mindre gode erfaringene du går igjennom.

Stå på videre! De dårlige dagene går over! Dette greier du! Du er kjempeflink :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Kjære vene, er det mulig?

Gjest har MASSE å slite med jeg også!
Skrevet

Kjære vene, er det mulig?

Jah! Faktisk!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jah! Faktisk!

Trist at du har så masse å slite med, men du løser dem ikke på denne måten.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

I starten spurte jeg om det var greit med disse oppdateringene, på psykiatriforum. Det fikk jeg positiv respons på, både fra nhd og andre brukere. Hvis stemningen er endret og det er mange som plages av det kan jeg slutte å skrive her.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

I starten spurte jeg om det var greit med disse oppdateringene, på psykiatriforum. Det fikk jeg positiv respons på, både fra nhd og andre brukere. Hvis stemningen er endret og det er mange som plages av det kan jeg slutte å skrive her.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, ikke gjør det. Jeg tror disse innleggende er nyttige for flere :-)

Skrevet

En hump i veien, og nå er du over den, istedetfor å gjøre den til en laang oppoverbakke. :-)

Ble ekstra glad over at du geniunt gleder deg over softisen i sola - uten å ødelegge det fine øyeblikket med dårlig samvittighet etterpå.

Men få nå lempet disse pølsene og den pizzaen ut av huset! (ikke via magen din) :-) Lag store porsjoner med god, sunn mat, og frys ned i porsjoner sånn at du alltid har noe fornuftig å spise når du er sulten (har du micro så du får tint kjapt?)

Glad du sender oppdateringer.

Klem,

Skrevet

Nei! Jeg synes det er kjempekoselig å lese innleggene dine! Fortsett gjerne med det for min del i alle fall. :o)

Skrevet

Dette vil det helt sikkert være delte meninger om, og jeg tror du må vurdere selv hvorvidt det er til hjelp for deg å skrive innleggene eller ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det du er inne i nå som er den virkelig store utfordringen med en ny livsstil.

Først til depresjonen som kommer hver vår. Har du og legen/behandleren din snakket om noe tiltak som kan bøte på dette? Kan du øke dosen på medisin? kan du følges opp med hyppigere samtaler? Er det andre kreative tiltak som kan settes inn?

Jeg synes det er viktig at en kan akseptere at det hele "går i null" i perioder. Dvs at en ikke går ned i vekt, og en blir ikke i bedre form, men en prøver å unngå det motsatte. Dette fordi sgs alle møter tunge perioder i livet enten det er sykdom eller noe annet. Gjennomsnittsperosnen har en slik tung periode to ggr i året.

Hvor lenge pleier en slik depresjonsperiode å vare? Kan du ha som mål å "gå i null" i denne perioden for så å fortsette der du slapp når perioden er over?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...