Gå til innhold

Sunn livsstil - lett å skli ut

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

I starten spurte jeg om det var greit med disse oppdateringene, på psykiatriforum. Det fikk jeg positiv respons på, både fra nhd og andre brukere. Hvis stemningen er endret og det er mange som plages av det kan jeg slutte å skrive her.

Jeg synes du absolutt skal fortsette med å skrive her!! Stå på :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest bipp..
Skrevet

I starten spurte jeg om det var greit med disse oppdateringene, på psykiatriforum. Det fikk jeg positiv respons på, både fra nhd og andre brukere. Hvis stemningen er endret og det er mange som plages av det kan jeg slutte å skrive her.

Tror innleggene dine kan være nyttige for mange jeg. Det er en god del mennesker som sliter med overvekt i sammenheng med medisiner for psykiatriske lidelser bla. Det er veldig bra å kunne følge noen på veien ned med det det innebærer av opp og nedturer. Håper du fortsetter å skrive:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må ikke slutte å skrive om dette her. Det er meget nyttig for svært mange.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Det er det du er inne i nå som er den virkelig store utfordringen med en ny livsstil.

Først til depresjonen som kommer hver vår. Har du og legen/behandleren din snakket om noe tiltak som kan bøte på dette? Kan du øke dosen på medisin? kan du følges opp med hyppigere samtaler? Er det andre kreative tiltak som kan settes inn?

Jeg synes det er viktig at en kan akseptere at det hele "går i null" i perioder. Dvs at en ikke går ned i vekt, og en blir ikke i bedre form, men en prøver å unngå det motsatte. Dette fordi sgs alle møter tunge perioder i livet enten det er sykdom eller noe annet. Gjennomsnittsperosnen har en slik tung periode to ggr i året.

Hvor lenge pleier en slik depresjonsperiode å vare? Kan du ha som mål å "gå i null" i denne perioden for så å fortsette der du slapp når perioden er over?

Jeg har sammen med behandler satt i gang en del tiltak som erfaringsmessig hjelper ved depresjon. Medisiner er det ikke aktuelt å endre, det er visst best at det er forholdsvis stabilt i stedet for å endres i takt med alle opp- og nedturer. Hvis det blir veldig ille, og jeg begynner å få psykotiske symptomer kan jeg ta antipsykotiske medisiner i tillegg, men jeg regner med at det ikke blir aktuelt denne gangen. (Det pleier ikke bli så ille vår/sommer.) Varigheten er vanskelig å si noe om, det kommer snikende og glir også snikende over, men det kan ofte vare til litt ut på høsten før jeg er helt "depresjonsfri".

Du har et poeng med det å "gå i null", det kan hende det krever nok en periode. Men jeg har ikke så lyst til å sette det som mål. Foreløbig håper jeg at den nye, sunne livsstilen vil hjelpe mot depresjonen også. Jeg vet av erfaring at trening/aktivitet hjelper, og nå trener jeg mer fast og systematisk enn jeg har gjort.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

En hump i veien, og nå er du over den, istedetfor å gjøre den til en laang oppoverbakke. :-)

Ble ekstra glad over at du geniunt gleder deg over softisen i sola - uten å ødelegge det fine øyeblikket med dårlig samvittighet etterpå.

Men få nå lempet disse pølsene og den pizzaen ut av huset! (ikke via magen din) :-) Lag store porsjoner med god, sunn mat, og frys ned i porsjoner sånn at du alltid har noe fornuftig å spise når du er sulten (har du micro så du får tint kjapt?)

Glad du sender oppdateringer.

Klem,

Vektmessig ble det ikke en gang en "hump i veien", bare en litt slaker nedoverbakke. Men jeg er glad jeg tar slike "oppsummeringer" innimellom, så uvanene ikke skal skli umerkelig tilbake.

Pølser og pizza har jeg ikke i huset, det er noe jeg kjøper når matlysten er borte og jeg vet jeg må spise noe. Skal bli flinkere til å ha "ferdigretter" i fryseren igjen.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Det er kjempebra at du har fokus på dette. Slik at du ikke går opp igjen. Selv er jeg bare "kjempemisunnelig" og kan bare drømme om de klærne som skulle passe meg om jeg hadde gått ned 12 kg eller mer :)

Lykke til videre :)

Det kan fort bli en dyr affære å gå så mye ned i vekt, heldigvis (i alle fall for økonomien) har jeg hatt noen "optimistiske" innkjøp liggende fra langt tilbake. Men jeg har jo også benyttet anledningen til å kjøpe litt nytt, med god samvittighet.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Du er flink!

Og som du sier - fint at du ser det nå at det har sklidd litt ut - så justerer du kursen litt igjen i uka som kommer.

Jeg fikk meg en liten vekker her da jeg heiv meg på MP'sin tråd om å gå ned noen kilo før sommeren - og hun skulle gi seg selv ei stjerne for hver dag hun ikke spiste godteri.

Denne uka har jeg lagt mye mer merke til hva jeg putter i meg, og det er utrolig fort å putte inn et par karameller eller en sjokoladebit eller to kakestykker i stedet for ett...

Så det ble ingen stjerner på meg denne uka - men jeg er blitt mer bevisst, og har vært flink til å trene.

Jeg er imponert over hva du har fått til - og nå justerer du bare litt, så er du på rett kurs igjen!

Og fint at du kunne nyte softisen sammen med venninna di! I kveld skal jeg i utdrikningsparty, og da skal jeg kose meg med den maten som er der :-)

Jeg har prøvd med "stjerne i boka" for hver dag jeg ikke har spist godteri el, det har ikke fungert, har bare fått mer fokus på det "forbudte".

Softisen var det ikke så vanskelig å nyte. Jeg sier stadig til meg selv at dette er en livsstil, ikke en slankekur. Og jeg risikerer å leve 50 år til (nå som jeg er så sunn), og 50 år uten å nyte en softis når våren kommer er utenkelig.

Gjest husker ikke mitt forrige nick
Skrevet

Vektmessig ble det ikke en gang en "hump i veien", bare en litt slaker nedoverbakke. Men jeg er glad jeg tar slike "oppsummeringer" innimellom, så uvanene ikke skal skli umerkelig tilbake.

Pølser og pizza har jeg ikke i huset, det er noe jeg kjøper når matlysten er borte og jeg vet jeg må spise noe. Skal bli flinkere til å ha "ferdigretter" i fryseren igjen.

Har du sjekket ut bloggen til Big man going down? Bare søk på google evt. Han har mange gode tanker og oppskrifter :)

Gjest reinkalv
Skrevet

Sukk... Jada du er flink... bla bla bla....

Lurer på om jeg skal skrive innlegg her hver gang jeg mestrer noe eller ikke mestrer noe.

Det får da være måte på til oppmerksomhetsbehov!

Hei :-)

Jeg liker å høre om motivasjon og mestring av ulike problemer. Det gjør meg imponert å se hvordan noen virkelig tar tak i problemene sine.

Jeg vil gjerne høre om hva du mestrer også. Kanskje har du et eller flere områder som du mestrer også når hverdagen er tøff.

Jeg synes vi skal bruke dette forumet til å støtte hverandre på en positiv måte.

Dette er et selvhjelpsforum med eksperthjelp, ikke en syteklubb.

Skrevet

Jeg har også jobbet med kostomlegging - og gått ned 20 kilo det siste halvåret.

Noe som hjalp meg var å lese følgende hos en av mine favorittbloggere:

" Trikset er å tenke på kostholdsplanen din som en GPS. Når du kjører bil med GPS og kjører feil vei, sier ikke GPS’en: «Ditt jævla brød. Du er helt udugelig. Du er en fiasko. Du kan ingenting. Du er en dritt. Nå kan du like godt kjøre hjem, du finner aldri frem uansett.»

GPS’en sier: «Sving til høyre i neste kryss.» End of story. "

Les resten av blogginnlegget her: http://www.virrvarr.net/blog/2010/01/28/livsstilsendring-det-viktigste/

Lykke til videre :-)

Skrevet

Stå på, du er på veldig rett vei. Så for å kjøre på med enda en metafor - de fleste veier har litt svinger, men de har stort sett én overordnet retning - og din er i riktig sådan. :-)

De aller fleste ryker på en pizza eller pølse av en eller annen grunn, innimellom. Det gjør ingenting når man er så bevisst som du er blitt, som merker det dersom innimellom blir litt oftere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...