Gå til innhold

Kriterier?

Gjest søsternhennes

Anbefalte innlegg

Gjest søsternhennes
Skrevet

Når kan en lege sette ned foten å sende en pasient til tvangsforing på psykiatrisk?

Vedkommende er undervektig og oppfører seg nærmest som en apatisk zombie.

Videoannonse
Annonse
Gjest trist jente
Skrevet

http://nhi.no/sykdommer/psyke/tvungent-psykisk-helsevern/endringer-i-psykisk-helsevernloven-22521.html

''Tvangsernæring ved alvorlige spiseforstyrrelser

Loven åpner også for bruk av tvang og tvangsernæring ved alvorlige spiseforstyrrelser. I lovtekstens punkt §4.4b kan vi lese følgende: "Som ledd i behandling av pasient med alvorlig spiseforstyrrelse kan det gis ernæring uten eget samtykke såfremt dette fremstår som et strengt nødvendig behandlingsalternativ". Dette medfører også at det i §3.5 blir åpnet for unntak om at tvungen behandling må skje under opphold i en institusjon som er godkjent for tvangsbruk. For tvangsernæring må gjennomføres på et vanlig sykehus.

''

link til psykisk helsevernloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-062.html#4-4

Gjest søsternhennes
Skrevet

http://nhi.no/sykdommer/psyke/tvungent-psykisk-helsevern/endringer-i-psykisk-helsevernloven-22521.html

''Tvangsernæring ved alvorlige spiseforstyrrelser

Loven åpner også for bruk av tvang og tvangsernæring ved alvorlige spiseforstyrrelser. I lovtekstens punkt §4.4b kan vi lese følgende: "Som ledd i behandling av pasient med alvorlig spiseforstyrrelse kan det gis ernæring uten eget samtykke såfremt dette fremstår som et strengt nødvendig behandlingsalternativ". Dette medfører også at det i §3.5 blir åpnet for unntak om at tvungen behandling må skje under opphold i en institusjon som er godkjent for tvangsbruk. For tvangsernæring må gjennomføres på et vanlig sykehus.

''

link til psykisk helsevernloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-062.html#4-4

Hun er nå klart til fare for seg selv og sin egen helse, og bedre blir den ikke i framtiden. Men det virker som det må et hjertestans til før noen reagerer.

Har sendt flere bekymringsmeldinger, men fått tilbakemelding om at hun måtte ville ta imot hjelp selv....

Skal jeg bare sitte å se på at hun forsvinner? Er det ikke annet jeg kkan gjøre? For fire-fem år siden var dette en jente i full jobb, hadde en lovendes karriere foran seg. Nå sitter hun stort sett ikke annnet enn å løpe gatelangs eller glo på tv.

Gjest trist jente
Skrevet

Forstår fortvilelsen din. Synes det er rart at hun ikke oppfyller kriteriene for tvang dersom hun er så dårlig som du beskriver. Samtidig så vet jeg at kriteriene for tvangsernæring er veldig strenge.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å være der for henne. Ikke fokusere for mye på vekten. Det kan virke mot sin hensikt, hun får bekreftelse på at hun klarer å gå ned i vekt. Spiseforstyrrelsen er et symptom på at hun ikke har det bra. Hun har ikke noe annet språk å vise det på. Vær åpen med henne at du er bekymret, men fokuser heller på at du ikke tror hun har det bra og at du veldig gjerne vil være der for henne.

Samtidig ville jeg fortsatt å kontakte lege/behandlere, Si at det er alvorlig og at noen må ta ansvar før det går altfor galt.

Gjest trist jente
Skrevet

Hun er nå klart til fare for seg selv og sin egen helse, og bedre blir den ikke i framtiden. Men det virker som det må et hjertestans til før noen reagerer.

Har sendt flere bekymringsmeldinger, men fått tilbakemelding om at hun måtte ville ta imot hjelp selv....

Skal jeg bare sitte å se på at hun forsvinner? Er det ikke annet jeg kkan gjøre? For fire-fem år siden var dette en jente i full jobb, hadde en lovendes karriere foran seg. Nå sitter hun stort sett ikke annnet enn å løpe gatelangs eller glo på tv.

Vet at NHD jobber med de aller sykeste i Trøndelag. Han vet nok helt sikkert kriteriene. Håper han svarer. Men han hadde vel allerede svart dersom han ville det ettersom innlegget er noen dager gammelt, og han har svart andre etter at du skrev innlegget ditt.

RASP (regional avdeling for spiseforstyrrelser) bør også kunne gi deg svar angående kriteriene. Her står det telefonnummer og om tilbudet de har.

http://www.ulleval.no/modules/module_123/news_template_avdeling.asp?iCategoryId=563

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg startet en ny tråd med overskriften tvangsernæring med tanke på deg. Sannsynligvis har du lest det, men jeg klipper det for sikkerhets skyld.

Mitt spørsmål:

''Hvilke kriterier må ligge til grunn for tvangsernæring av pasienter med spiseforstyrrelser?

Jeg har lest loven, men det står ikke så konkret...''

NHD sitt svar:

''En må skille mellom to forhold:

1. En mer akutt tvangsernæring, vanligvis på en somatisk avdeling, i forbindelse med en vektnedgang som kan gi varig helseskade. Her ernærer en vanligvis til en er utenfor fare på kort sikt.

2. Personer med langvarig sykdom der det meste av behandlingstiltak er prøvd uten positiv effekt og hvor vekten er meget lav. Her kan en bestemme seg for en langvarig tvangsinnleggelse i en psykiatrisk avdeling hvor tvangsernæring er hovedbehandlingen. Her ernæres en til BMI ligger stabilt over 19 og pasienten er i stand til å motta "standard" behandling for anorexi på et frivillig grunnlag. Dette gjøres kun noen få steder i landet, og kun på de aller sykeste.

Alt baserer seg på en totalvurdering.

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Gjest søsternhennes
Skrevet

Jeg startet en ny tråd med overskriften tvangsernæring med tanke på deg. Sannsynligvis har du lest det, men jeg klipper det for sikkerhets skyld.

Mitt spørsmål:

''Hvilke kriterier må ligge til grunn for tvangsernæring av pasienter med spiseforstyrrelser?

Jeg har lest loven, men det står ikke så konkret...''

NHD sitt svar:

''En må skille mellom to forhold:

1. En mer akutt tvangsernæring, vanligvis på en somatisk avdeling, i forbindelse med en vektnedgang som kan gi varig helseskade. Her ernærer en vanligvis til en er utenfor fare på kort sikt.

2. Personer med langvarig sykdom der det meste av behandlingstiltak er prøvd uten positiv effekt og hvor vekten er meget lav. Her kan en bestemme seg for en langvarig tvangsinnleggelse i en psykiatrisk avdeling hvor tvangsernæring er hovedbehandlingen. Her ernæres en til BMI ligger stabilt over 19 og pasienten er i stand til å motta "standard" behandling for anorexi på et frivillig grunnlag. Dette gjøres kun noen få steder i landet, og kun på de aller sykeste.

Alt baserer seg på en totalvurdering.

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Så det. Takker :-)

Søsternen min faller nok under det siste alternativet. Men om hun er bland de sykeste i Norge vet jeg ikke. Sukk. Men hadde hun hatt en BMI på 19 kunne jeg slappet av litt.

Savner den gamle søsteren min. Hun som pratet og lo :-(

Gjest trist jente
Skrevet

Så det. Takker :-)

Søsternen min faller nok under det siste alternativet. Men om hun er bland de sykeste i Norge vet jeg ikke. Sukk. Men hadde hun hatt en BMI på 19 kunne jeg slappet av litt.

Savner den gamle søsteren min. Hun som pratet og lo :-(

Synes det er ille at man nærmest må være død før noe blir gjort. Satt på spissen må man bli blandt de sykeste og håpe at hjelp kommer da.

Og det er jo et faktum at jo tidligere man griper inn, jo lettere er veien ut. Jeg synes at Norge har et veldig dårlig tilbud til pasienter med spiseforstyrrelser. I Sverige har de kommet mye lenger. Veldig trist at det ble slutt på at man kostnadsfritt kunne søkes inn, og få behandling i Sverige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...