Gå til innhold

Tannkjøttet etter periodontitt


Otia

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått til tannlege etter å ha ventet i svært mange år. Ikke uventet hadde jeg kronisk marginal periodontitt. Tannlegen fjernet mye tannstein rundt fortennene mine, noe jeg selvsagt er glad for, men det ser ikke mye pent ut. Tannkjøttet er svært tilbaketrekt, og tennene mine ser laaaaange ut. Kombinert med en heller uheldig tannplassering fra naturens side vil jeg nesten bare grine hver gang jeg ser på disse tennene.

Så det jeg lurer på er: Nå som vi har satt i gang behandling av periodontitten, rensket opp det grøvste, og skal til ny behandling om 3-4 uker... hva kommer på sikt til å skje med tannkjøttet. Er det noen sjanse for at det kryper oppover igjen, eller er det tapt for alltid?

Om det ikke blir penere tror jeg at jeg ville foretrekt å erstatte disse 4 (eller 6 alt ettersom) tennene med en bro. På grunn av diagnosen sender allerede tannlegen en del av regninga til trygdekontoret. Er det noen sjans for at en eventuell bro også til en viss grad støttes på samme måte?

Spørsmålene mine er vel mest relevante for andre som har vært gjennom samme type behandling, jeg hører gjerne på alle slags erfaringer. Det er mye info på nett, men for meg er det svært verdifullt å høre fra andre som har vært i mitt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du får dekket bro, jeg har også blitt behandlet for periodontitt, men det var før man fikk dekket noe på trygdekontoret så jeg fikk ikke dekket noe, men måtte betale hele behandlingen sjøl.

Men det er to måter å behandle på da. Skjære bort det betente tannkjøttet eller skjære opp tannkjøttet på hver tann og rense og så sy igjen. Det siste gir peneste resultat.

Men hvis du får dekket noe så kunne jeg godt tenke meg å vite det, mitt tannkjøtt er heller ikke noe spesielt god stand etterat jeg har benyttet kommunal tannlege en periode og de ikke har gjort noen ting så jeg tror jeg må gå til en privat tannlege å ordne opp. Egentlig så bør man rense hos tannlegen tre ganger i året og det har jeg ikke klart å få den kommunale tannlegen til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Du må be om mer informasjon neste gang du er der. Det er viktig at du er nøye med renholdet. Helst bruke små børster mellom tennene.

Periodontitt er en betennelse i tennenes støttevev, dvs at beinet som tennene sitter forankret i, trekker seg tilbake, og tennene får gradvis mindre feste. Dermed ser de også lenger ut, og hvis sykdommen ikke holdes i sjakk vil tennene miste så mye feste at de faller ut.

Renholdet er det som gjør at sykdommen holdes noenlunde i sjakk, dvs at du må gå til jevnlig opprensking hos tannlege, tannpleier eller bli henvist til spesialist. Du bør absolutt også slutte å røyke, om du gjør det. Men hos noen fortsetter beinnedbrytningen uansett.

Det vokser dessverre ikke tilbake igjen.

NAVs skriv for tannleger ang refusjon: http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/Tannleger/Tema/805372261.cms

Info om periodontitt: http://www.tannlege-svendsrud.no/tjenester.asp?docid=89

http://www.tannpleier.no/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...