Gå til innhold

Fastlåst situasjon

Gjest fortvilet lillesøster

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet lillesøster
Skrevet

Hei. Familien min er i en fortvilet og fastlåst situasjon, og jeg håper du kan gi oss noen råd. Min eldre søster på 28 år bor hjemme hos foreldrene våre. Hun har et stort alkoholproblem, er på trygd og har lite sosialt nettverk. Selv sier hun at han drikker for å mestre angst, noe som helt sikkert kan stemme. Hun har fra sent i tenårene hatt et periodevis stort alkoholforbruk, alvoret i dette har nok ikke gått opp for familien før de senere åra. Hun har delvis mottatt noe behandling for angst og depresjon, og står fast på en type SSRI, som hun har brukt i over ti år. De siste to årene har problemene økt enormt. Hun har perioder der hun drikker i uker. Det hender hun blir svært voldelig når hun er beruset, og har flere ganger truet foreldrene våre både fysisk og psykisk. Hun har et par ganger blitt arrestert ifbm vold i fylla, og løslatt dagen etter uten noen form for oppfølging, da hun selv takker nei til dette.Det er stort sett kun når hun drikker at hun vil ta i mot hjelp i form av evt innleggelse/psykiater. Men for at det skal bli aktuelt med innleggelse nytter det ikke å møte på legevakten med over 2 i promille, erfaringsmessig blir hun sendt hjem og bedt om å bli edru. Dette klarer hun ikke/er ikke motivert for på egen hånd, og etterhvert som promillen synker forsvinner motivasjonen om å søke hjelp og en eventuell innleggelse.Hun har fått endel medikamenter mot abstinenser ifbm avrusning, og tar disse, men begynner likevel å drikke igjen. Det aktuelle er at denne situasjonen nå har pågått sammenhengende i snart to uker. Foreldrene våre, som er eldre mennesker, er rett og slett helt knust. De frykter for sin egen sikkerhet hjemme, låser vekk alle verdisaker, låser dører, og unngår at kun en av dem er hjemme alene med henne. Når søsteren min drikker, viser hun en hensynsløshet som skremmer og overrasker alle. Hun har truet foreldrene både verbalt og fysisk i situasjoner som har vært svært alvorlige, skremmende og truende. Hun kommer aldri frivillig til å flytte ut. Hun har en stor angst for å klare seg uten dem, og bare det å være alene noen døgn kan utløse en ny drikkeperiode. Foreldrene våre klarer ikke å kaste henne ut, både fordi hun rett og slett er for sterk for dem, og ikke nøler med å bruke krefter på dem, samtidig som de frykter for livet hennes hvis hun skal overlates til seg selv.Hun har mer eller mindre direkte uttrykt tanker om å ta livet av seg ved noen anledninger, når hun har vært beruset. Hvor kan vi få hjelp? Ventetiden på nærmeste avrusningsklinikk er 4 uker. Legevakten sender henne hjem igjen med beskjed om å returnere edru dagen etter, noe som er helt totalt urealistisk slik som situasjonen er nå. Det gjelder dessuten kun de gangene hun går med på å konsultere lege. Det er også grunn til å tvile på hvor ærlig hun er om problemene sine i møtet med helsevesenet, noe som ytterligere vanskeliggjør situasjonen. Kan foreldrene mine, gamle og syke, ringe etter ambulanse for henne, og vil ambulansen ta henne med? Hvor lenge kan man drikke før det blir akutt behandlingstrengende - hvis det blir det? Kan vi eller legen begjære henne tvangsinnlagt? Hva i all verden kan vi gjøre, for å komme ut av denne situasjonen? Jeg kommer ikke på en eneste ting som vi ikke har prøvd. Selv er jeg bosatt med jobb og familie på annen kant av landet, og kan ikke gjøre stort annet enn å ta i mot bekymringer pr telefon. Foreldrene mine har støttet, motivert, trodd på, oppmuntret, trøstet, grått, truet, kjeftet og hjulpet henne gjennom dette gang på gang - men nå klarer de ikke mer. Vær så snill, råd oss, hjelp oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å la henne bo hjemme hos mor og far, syr en puter under armene hennes...

Jeg har en narkoman søster, og i det siste året hun var på kjøret hadde hele familien brutt absolutt all kontakt med henne.

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen vei utenom at hun må ut av barndomshjemmet. Både for å verne foreldrene dine og for at hun skal bli tvunget til å ta noen valg.

Tror du foreldrene dine er villige til å få henne ut av huset, koste hva det koste vil?

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en mistenker at en alvorlig sinnslidelse (kanksje hun er bipolar?) ligger til grunn for det hele, kan hun innlegges på tvang i inntil 10 dager etter §3-2 i PHVL.

Hvis hun er i ferd med å drikke seg til døde, kan hun innlegges i rusinstitusjon med tvang. Terskelen for dette er imidlertid svært høy, og resultatene elendige.

Da gjenstår det vanskelige, men helt avgjørende for alle rusmisbrukere - hun må ville det selv - i edru tilstand og over tid og selv om det koster et enormt slit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...