Gå til innhold

Menstrasjonen uteblitt etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Pompel og pilt

Hei, jeg er en jente på 34 år. Har ett barn på 19 mnd, ammet han til han var ett år. Jeg har enda ikke fått mensen tilbake. Ikke noe antydning til blod en gang. Går ikke på noe prevansjon eller andre medisiner og er ikke gravid. Ikke noe i livet mitt som tilsier at jeg ikke skal få den. Slet i ett år med å bli gravide og når vi først ble det mistet vi 2 ganger i SA (uke 7 og 5) og en ex.u. uke 7. De fjernet de ene egglederen og jeg fikk aldri tilbake mensen for jeg ble gravid 1 mnd etter oprasjonen. Nå ønsker vi å få ett barn til men vet at det kan ta tid som sist, men det er jo helt umulig å planlegge da man ikke har fått mensen og mest sannsynelig ikke har eggløsning. Begynner å bli litt bekymret for hva det kan være. Legen tok blodprøver for 2 uker siden men ikke fått svar på disse så regner med at de var bra. Har fått henvisning til spesialist men det er 2 mnd ventetid. Kan jeg ha blitt steril eller hvorfor får jeg ikke mensen? Den har alltid vært regelmessig tidligere. Tror noen ganger at den er på vei for jeg har litt mensen liknende smerter, men den kommer aldri. Bare nevner sånn tilfelle det er av interesse så har puppene vokst noe, magen er oppblåst, og føler egentlig at jeg har alle symptomer på å være gravid bortsett fra negative tester. Noe jeg kan gjøre for å få den tilbake? Hva tror du det kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346320-menstrasjonen-uteblitt-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når du ikke har menstruasjon, så er du i realiteten steril, for da har du ikke eggløsning, og så blir man ikke gravid. En årsak kan være lav eller høy vekt eller mye trening, men det ser ikke ut til å være tilfelle for deg. Ulike hormonforstyrrelser som lavt stoffskifte eller for høyt nivå av prolaktin kan foreligge. Noen ganger finner man ikke årsak. Det er forholdsvis enkelt å stimulere til eggløsing, enten med tabletter (pergotime) eller sprøyte (gonadotropiner). Valget avhenger av ditt hormonnivå. Ved relativt høyt nivå av østrogen, velger man tabletter, ellers sprøyte.

Viktig at du allerede nå spiser folat. Lykke til med behandlingen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Når du ikke har menstruasjon, så er du i realiteten steril, for da har du ikke eggløsning, og så blir man ikke gravid. En årsak kan være lav eller høy vekt eller mye trening, men det ser ikke ut til å være tilfelle for deg. Ulike hormonforstyrrelser som lavt stoffskifte eller for høyt nivå av prolaktin kan foreligge. Noen ganger finner man ikke årsak. Det er forholdsvis enkelt å stimulere til eggløsing, enten med tabletter (pergotime) eller sprøyte (gonadotropiner). Valget avhenger av ditt hormonnivå. Ved relativt høyt nivå av østrogen, velger man tabletter, ellers sprøyte.

Viktig at du allerede nå spiser folat. Lykke til med behandlingen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Du har testet at du ikke er gravid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...