Gå til innhold

Trenger ekspertråd vedrørende lydprobem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har slitt med et problem i mange år nå, det er at jeg er veldig følsom for lyder fra andre mennesker, spessiellt når jeg er hjemme eller et sted jeg skal sove. Det gjelder slike ting som musikk og unger som bråker. Det startet på en påfallende måte for noen år siden. Jeg bodde i et eldre trehus der det var ganske lytt og en av naboene spillte mye høy musikk. Jeg brydde meg ikke noe om det, bodde der i noen år og det gjorde meg ikke noen ting, men så en dag var det akuratt som noe klikket og jeg begynnte å irritere meg over det. Problemet bare vokste, det tok mye energi, jeg gruet meg til å være hjemme og slik. Så meg etterhvert nødt til å flytte selv om jeg ellers trivdes ganske godt der. Problemet fulgte desverre med meg til neste bodsted og har siden vært der enda jeg har flyttet flere ganger i mellomtiden og har vært borti bårkete folk av varierende grad. Det virker tom. som om det har tiltatt selv noen av stedene jeg har bodd har vært bedre mht. lyder enn andre.

Etterhvert har det blitt slik at jeg liksom lytter etter lyder og når jeg hører noe begynner jeg å tenke veldig negativt og kjenner meg stresset. Tankene går ut på at jeg kommer til å bli syk av alt stresset og at livet mitt kommer til å bli ødelagt, at jeg blir fanget her med lydene, slike ting. (Kort fortalt). Gruer meg ofte til å komme hjem og sliter med å slappe av spesiellt om kvelden når jeg skal sove. Det sliter veldig på meg, føler meg ikke trygg, selv om det er stille akuratt da tenker jeg at det plutselig kan komme forstyrrende lyder.

Har pratet mange timer om det med psykologer uten at jeg har kommet noe nærmere en løsning. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det virker som om det bare utvider seg. Lurer på å flytte ut i skogen, men økonomien tillater ikke enebolig og jeg liker meg egentlig i byen. Er så lei å føle at jeg må flykte fra lydene.

Må legge til at å gå på diskotek og konserter der det virkelig er høy lyd ikke gjør meg noe da jeg jo er der frivillig og kan gå om jeg ikke liker det.

Håper noen har noen gode råd hvordan jeg kan gå fram for å takle det bedre eller finne folk som har mulighet til å hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg ikke noe spesielt greie på, men umiddelbart fikk jeg assosiasjoner til tinnitus, altså ikke at du har det, men at de treningsmetodene som fungerer for personer med tinnitus kanskje også kan fungere for deg? Uansett, lykke til med å finne løsningen!

Skrevet

''Etterhvert har det blitt slik at jeg liksom lytter etter lyder og når jeg hører noe begynner jeg å tenke veldig negativt og kjenner meg stresset. Tankene går ut på at jeg kommer til å bli syk av alt stresset og at livet mitt kommer til å bli ødelagt, at jeg blir fanget her med lydene, slike ting. (Kort fortalt). Gruer meg ofte til å komme hjem og sliter med å slappe av spesiellt om kvelden når jeg skal sove. Det sliter veldig på meg, føler meg ikke trygg, selv om det er stille akuratt da tenker jeg at det plutselig kan komme forstyrrende lyder.''

I utgangspunktet var kanskje problemet at du ble utsatt for for mye støy. Nå er vel problemet hvordan du tenker og forholder deg til lyder og støy.

Skal du forandre dette, må du begynne å tenke annerledes. Og du kan ikke vente med å tenke annerledes til du føler annerledes. Tankene gir mat til følelsene som bekrefter de uriktige og uhensiktsmessige tankene?

Distraher deg selv fra å lytte etter lydene.

''Tankene går ut på at jeg kommer til å bli syk av alt stresset og at livet mitt kommer til å bli ødelagt, at jeg blir fanget her med lydene, slike ting.''

Er dette sant? Har du et valg i forhold til dette? Finnes det en mer hensiktsmessig måte å tenke på?

Arrester tankene dine og stopp dem fra å løpe avgårde i katastroferettning.

Støtter Fillolins tips om å anvende noen av teknikkene som anbefales ved tinitus. I grove trekk går det ut på å lære seg å ignorere.

Du klarte å takle lyd og støy før. Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne klare det igjen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...