Gå til innhold

Nhd: Cipralex vs Escitalopram - bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I en periode gikk jeg på 15mg Cipralex, men så begynte jeg endelig å føle meg veldig bra og prøvde å begynne å redusere dosen. Dette gikk veldig bra, reduserte først til 10mg over en 8-ukers periode, og ble stående på 5mg i 10 uker, frem til for 3 uker siden. Jeg gikk på en smell, og sammen med fastlegen bestemte vi at dosen skulle økes til 15mg med en gang igjen. Jeg begynte derfor å ta 15mg daglig, men gikk fort tom for tabletter, og dro til apotek for å hente ut mer. Da fikk jeg Escitalopram Ratiopharm isteden for Cipralex Lundbeck, og siden virkestoffet er det samme (escitalopram) godtok jeg dette. Går nå på 15mg Escitalopram Ratiopharm, og opplever det jeg tror er bivirkninger. Jeg er ør/svimmel, kvalm, hodepine, opplever ortostatisk hypotensjon og har diverse seksuelle plager. Kvalmen og svimmelheten kommer først og fremst når noe skjer i stort tempo rundt meg, men jeg har ingen angstsymptomer. En situasjon kan f.eks være at jeg blir bilsyk mens jeg selv kjører. Jeg kan ikke huske å ha hatt så sterke bivirkninger før, og lurer derfor på om man kan forvente at Escitalopram gir andre/sterkere bivirkninger enn Cipralex? Eller er bivirkningene et resultat av doseendringen for 3 uker siden? Opplevde så godt som ingen bivirkninger den første uka (med Cipralex), men disse kom snikende da jeg begynte på Escitalopram. Kan du forklare dette? Takk! :-)

PS. Legger til at et snev av min helseangst fortsatt sitter i, og at jeg derfor blir en smule urolig når jeg opplever symptomer.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På gruppenivå skal kopipreparater være like gode som orginalene. På individnivå vet vi at det ikke er slik. Dette er en god grunn til at legen her bør skrive "Ikke generisk bytte" på resepten.

Det er desverre alt for mange som ikke tar inn over seg at behandlingsdose og forebyggendedose er det samme. Hvor mye sykdom og lidelse kunne ikke vært unngått om fastlegene bedre hadde veiledet pasientene på varigheten av behandling.

Skrevet

På gruppenivå skal kopipreparater være like gode som orginalene. På individnivå vet vi at det ikke er slik. Dette er en god grunn til at legen her bør skrive "Ikke generisk bytte" på resepten.

Det er desverre alt for mange som ikke tar inn over seg at behandlingsdose og forebyggendedose er det samme. Hvor mye sykdom og lidelse kunne ikke vært unngått om fastlegene bedre hadde veiledet pasientene på varigheten av behandling.

Med dette mener du at dosen på et preventivt grunnlag ikke burde ha vært redusert, men heller opprettholdt som en vedlikeholdsdose?

Tar svaret ditt som at du bekrefter at dette er normale bivirkninger og bekymrer meg ikke mer for dette. Skal dra ned og få Cipralex tilbake i dag. Takk Nils Håvard, du har alltid svar! :)

Gjest mitt forslag
Skrevet

Med dette mener du at dosen på et preventivt grunnlag ikke burde ha vært redusert, men heller opprettholdt som en vedlikeholdsdose?

Tar svaret ditt som at du bekrefter at dette er normale bivirkninger og bekymrer meg ikke mer for dette. Skal dra ned og få Cipralex tilbake i dag. Takk Nils Håvard, du har alltid svar! :)

Sørg for at det er cipralex du får, ikke den andre, selv om det skulle innebære å betale litt i mellomlegg. Det høres ut som om det er den du bør bruke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sørg for at det er cipralex du får, ikke den andre, selv om det skulle innebære å betale litt i mellomlegg. Det høres ut som om det er den du bør bruke.

Om legen gjør de antegnelser jeg nevnte, skal ikke pasienten betale en høyere pris.

Gjest mitt forslag
Skrevet

Om legen gjør de antegnelser jeg nevnte, skal ikke pasienten betale en høyere pris.

Nei, det skal ikke være nødvendig. Men jeg antar at det er litt sent i denne omgang til å få legen til å skrive "Ikke generisk bytte", siden trådstarter skulle hente nye tabletter i dag. Og da ville jeg heller betalt mellomlegget til jeg fikk legen til å skrive en ny resept.

Skrevet

Nei, det skal ikke være nødvendig. Men jeg antar at det er litt sent i denne omgang til å få legen til å skrive "Ikke generisk bytte", siden trådstarter skulle hente nye tabletter i dag. Og da ville jeg heller betalt mellomlegget til jeg fikk legen til å skrive en ny resept.

Jeg dro ned til mitt apotek i dag, og de hadde en fantastisk service! De tok pakken med Escitalopram i retur, og jeg fikk tilbake pengene. Betalte kun et lite mellomlegg for å få utlevert Cipralex. Det var siste gangen på resepten min, og jeg skrev i den elektroniske reseptfornyingstjenesten at legen måtte anføre at generisk bytte ikke kunne foretas. Så nå ordner det seg! :-)

Rent impulsivt har vi bestemt oss for å hoppe på en tur til syden i morgen, så kl. 1850 i morgen kveld sitter vi på en Airbus på tur til Kreta :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...