Gå til innhold

Sunn livsstil - delvis innskjerping

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg har vært redd for at en depresjon har vært i anmarsj, men har klart (i samarbeid med behandler) å sette inn tiltak som erfaringsmessig hjelper. Jeg får hyppigere samtaler og er bevisst på å (prøve å) gi meg selv positive opplevelser. Samtidig som treningen jeg har drevet med hjelper.

"Dessverre" har jeg blitt i bedre form, så jeg har vært nødt til å øke intensiteten for å oppnå den samme gode effekten på psyken. Jeg sykler uten problemer 45 minutter sammenhengende, har økt til fire minutter forholdsvis rolig og ett minutt hvor jeg tar i det jeg makter. "Rolig" tempo er raskere enn det jeg klarte i begynnelsen, så det er kanskje ikke så rart at den "psykiske effekten" av treningen avtok.

Også når det gjelder kostholdet har jeg klart å skjerpe inn litt. Jeg spiser mer regelmessig og oftere enn jeg har gjort de siste par ukene. Jeg bruker klokka for å holde rede på når det er på tide å spise, hvis ikke glemmer jeg/orker ikke å spise. Og jeg er nødt til å spise jevnt gjennom dagen, ellers spiser jeg uten stopp når kvelden kommer. Da kjennes det som jeg aldri blir mett. (Og på dagtid kan jeg godt gå uten mat til jeg blir svimmel og uvel.) Middagene er ikke blitt så mye bedre. Det er fortsatt for mye pølser og pizza, dels min egen feil, dels fordi jeg har spist hos andre. Noen forbedringer har jeg dog fått til. Jeg har gått over til kyllingpølser, som vel er sunnere? Og i stedet for å spise tre pølser, gjerne med sprøstekt løk, spiser jeg nå to uten og med rå grønnsaker ved siden av.

Videoannonse
Annonse
Gjest bipp..
Skrevet

Du er flink og har kommet godt i gang med den nye livsstilen din:) Man greier ikke rette opp alt på en gang, det er en prosess hvor man pusler en bit av gangen til man kommer i mål med alle bitene på plass.

Foreslår at neste skritt for deg blir å finne alternative løsninger på middagene dine. Pizza og pølse bør kun være lørdagskos. Men du behøver ikke greie alt på en gang. Bestem deg i første omgang for å ikke spise pizza eller pølser 3 dager i uka, så kan du øke etterhvert som du finner bedre løsninger.

Flott at du holder oss oppdatert:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...