Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist gang glemte jeg meg og gjespet høyt mens jeg snakket. Merket det først etterpå. Synes det blir mye mumling og lange avhandlnger fra hans side. Kanskje vi har en kjedelig kjemi eller er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du gått flere år i "prateterapi" og stort sett uten å bli særlig bedre?

Gjest terapibehandling
Skrevet

hvorfor går man ikke mer aktivt inn for å fjerne såkalte pratebehandlere???

Skrevet

hvorfor går man ikke mer aktivt inn for å fjerne såkalte pratebehandlere???

1. Oppsigelsesvernet er enormt i Norge.

2. Hva skal en gjøre med dem?

3. Ingen orker å ta kampen.

Gjest terapibehandling
Skrevet

1. Oppsigelsesvernet er enormt i Norge.

2. Hva skal en gjøre med dem?

3. Ingen orker å ta kampen.

enkelt! lover for offentlig godkjent behandling

Gjest kjnjkh
Skrevet

enkelt! lover for offentlig godkjent behandling

Kan der utdype nærmere hva dere mener med "pratebehandling"? Mener dere at det kun skal være medisinering og terapi med klare oppgaver for pasienten utenfor terapirommet (kognitiv terapi el). Er enig i at langvarig terapi uten resultater kan være bortkastete ressurser. Men for enkelte kan "prateterapi" være til stor hjelp. For eksempel for mennesker som går gjennom en krise. For noen er det en mer helhetlig behandling med prateterapi som gir en større selvinnsikt og øker evnen til å hente fram sine egne ressurser. Mennesker er forskjellige og har ulike behov, også i forhold til livssituasjon. Noen evner i større grad å nyttiggjøre seg av prateterapi, og det kan for enkelte være feil med ren kognitiv terapi.

Gjest kjnjkh
Skrevet

Kan der utdype nærmere hva dere mener med "pratebehandling"? Mener dere at det kun skal være medisinering og terapi med klare oppgaver for pasienten utenfor terapirommet (kognitiv terapi el). Er enig i at langvarig terapi uten resultater kan være bortkastete ressurser. Men for enkelte kan "prateterapi" være til stor hjelp. For eksempel for mennesker som går gjennom en krise. For noen er det en mer helhetlig behandling med prateterapi som gir en større selvinnsikt og øker evnen til å hente fram sine egne ressurser. Mennesker er forskjellige og har ulike behov, også i forhold til livssituasjon. Noen evner i større grad å nyttiggjøre seg av prateterapi, og det kan for enkelte være feil med ren kognitiv terapi.

Dere har noen ganger så bastante oppfatninger ut fra forskning om effektiv terapi. Det er individer som behandles med ulike diagnoser og ulike behov på kort og lang sikt, og det er forskjell på "tung" psykiatri og mennesker som trenger behandling en periode. Men psykiatri skal vel være samfunnseffektiv og ikke individtilpasset i for stor grad.

Skrevet

Det kan virke som han gir deg en behandling som du ikke har behov for ? Hvorfor kan ikke du prate, så får han gjespe i tllfelle

Gjest evig solskinn
Skrevet

Min behandler sovnet i en time en gang. Ellers gjesper vi en del begge to uten at det betyr noe.

Skrevet

Min behandler sovnet i en time en gang. Ellers gjesper vi en del begge to uten at det betyr noe.

En psykolog jeg gikk til sovnet.

Skrevet

ja

Skrevet

Kan legge til at jeg går til han om kvelden. Men jeg kan bli trøtt av å høre på lange avhandlinger.

Skrevet

Det kan virke som han gir deg en behandling som du ikke har behov for ? Hvorfor kan ikke du prate, så får han gjespe i tllfelle

Det hender jeg avbryter han for jeg orker ikke å lytte så lenge også føler jeg at det spiser opp timen min.

Skrevet

Dere har noen ganger så bastante oppfatninger ut fra forskning om effektiv terapi. Det er individer som behandles med ulike diagnoser og ulike behov på kort og lang sikt, og det er forskjell på "tung" psykiatri og mennesker som trenger behandling en periode. Men psykiatri skal vel være samfunnseffektiv og ikke individtilpasset i for stor grad.

Hvorfor ikke individtilpasset? Psykiatrien er alt for mye styrt av å være samfunnsøkonomisk. Piller her og piller der.

Skrevet

Det hender jeg avbryter han for jeg orker ikke å lytte så lenge også føler jeg at det spiser opp timen min.

Det skjønner jeg godt. Jeg har selv følt det slik at jeg er til stede, først og fremst for psykologen sinn del. Fordi jeg har alltid villet beage mennesker rundt meg, men det var før. Jeg ville ikke bruke tid å penger på en slik måte lenger. Still spørsmål, og forlang et svar før du går videre.

Skrevet

Det skjønner jeg godt. Jeg har selv følt det slik at jeg er til stede, først og fremst for psykologen sinn del. Fordi jeg har alltid villet beage mennesker rundt meg, men det var før. Jeg ville ikke bruke tid å penger på en slik måte lenger. Still spørsmål, og forlang et svar før du går videre.

Jeg får ulne svar. Når jeg går ut derfra husker jeg ikke å ha fått noe svar.

Skrevet

Jeg får ulne svar. Når jeg går ut derfra husker jeg ikke å ha fått noe svar.

Det er bla dette jeg legger i "prateterapi". Det at det ikke er noen plan - ingen råd tråd - ingen forklaring/enighet om hvorfor er det nyttig å snakke om nettopp det vi snakker om. Det blir mer som et kaffeslaberas uten kaffe. "Prateterapi" har ingenting med lengden på terapien å gjøre.

Skrevet

Det er bla dette jeg legger i "prateterapi". Det at det ikke er noen plan - ingen råd tråd - ingen forklaring/enighet om hvorfor er det nyttig å snakke om nettopp det vi snakker om. Det blir mer som et kaffeslaberas uten kaffe. "Prateterapi" har ingenting med lengden på terapien å gjøre.

Jeg har med meg liste over ting jeg vil ta opp og ha svar på. Så det er vel det som er terapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...