Gå til innhold

Vanlig depresjon vs bipolar depp

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hvordan kan en vite forskjell på disse to?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan en ikke sikkert vite.

Det finnes kun noen "soft signs".

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Det kan en ikke sikkert vite.

Det finnes kun noen "soft signs".

og di "soft things" er???

Gjest Svarttrost
Skrevet

og di "soft things" er???

lurer jeg også på..

Gjest lurer jeg på
Skrevet

lurer jeg også på..

et dårlig svar du fikk....

Gjest ngaigon
Skrevet

Den er særdeles troverdig!

Det er bra. Kjenner meg veldig godt igjen ihvertfall, spes. dette med søvn.

Gjest Nerda
Skrevet

lurer jeg også på..

Antagelig at depresjonene stadig vender tilbake, vanlige antidepressiva (ssri, snri) gir dårlig effekt, at man ikke finner en konkret grunn til hvorfor man blir deprimert - det blir bare sånn og det er vanskelig å begripe. Reagerer en med slike tilbakevendende depressive episoder på stemningsstabiliserende medisiner (eks Lamictal og Litium) - er det nesten å betrakte som en bipolar lidelse der (hypo)mani ikke har oppstått ennå. Det dreier seg da om bipolar ll, der det depressive er det mest uttalte.

Noe jeg går etter er det med hvor vidt en depressiv tilstand kan tilskrives noe helt konkret, så har det ikke noe med min bipolare lidelse å gjøre. Går jeg derimot rett i kjelleren når jeg er på toppen av verden og har det helt fint - da er det psykelig. Dette gjelder for meg.

Vanlig depresjon og psykelig depresjon... Det dreier seg jo mye om de samme tankemønstrene og symptomene. Overgangene er glidende rett og slett. Noen opplever kun en depresjon, mens de for andre vender tilbake (tilbakevendende depressiv lidelse). Et soft sign jeg tror man skal tenke på er om man kan se noe mønster i det om det er et tilbakevendende problem, og i tillegg hvor vidt medisinsk behandling og hvilken sådann virker.

Gjest Nerda
Skrevet

Antagelig at depresjonene stadig vender tilbake, vanlige antidepressiva (ssri, snri) gir dårlig effekt, at man ikke finner en konkret grunn til hvorfor man blir deprimert - det blir bare sånn og det er vanskelig å begripe. Reagerer en med slike tilbakevendende depressive episoder på stemningsstabiliserende medisiner (eks Lamictal og Litium) - er det nesten å betrakte som en bipolar lidelse der (hypo)mani ikke har oppstått ennå. Det dreier seg da om bipolar ll, der det depressive er det mest uttalte.

Noe jeg går etter er det med hvor vidt en depressiv tilstand kan tilskrives noe helt konkret, så har det ikke noe med min bipolare lidelse å gjøre. Går jeg derimot rett i kjelleren når jeg er på toppen av verden og har det helt fint - da er det psykelig. Dette gjelder for meg.

Vanlig depresjon og psykelig depresjon... Det dreier seg jo mye om de samme tankemønstrene og symptomene. Overgangene er glidende rett og slett. Noen opplever kun en depresjon, mens de for andre vender tilbake (tilbakevendende depressiv lidelse). Et soft sign jeg tror man skal tenke på er om man kan se noe mønster i det om det er et tilbakevendende problem, og i tillegg hvor vidt medisinsk behandling og hvilken sådann virker.

Det skulle stå at man har grunn til å mistenke bipolar lidelse dersom ikke tradisjonelle antidepressiva virker, men derimot stemningsstabiliserende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...