Gå til innhold

NHD. Bipolar psykolog med selvmordstanker.

Anbefalte innlegg

Gjest Mina30
Skrevet

Jeg er nyutdannet psykolog. Tar ikke imot pasienter akkurat for tiden. Har bipolar 2 diagnose og bruker Lithium. Jeg har hovedsakelig blandede episoder og lange sykdomsperioder. Har vært helt frisk en lengre periode. Skal snart inn i behandlerrolle.

De siste ukene har jeg hatt symptomer på både depresjon og hypomani. Økt seksuell aktivitet og grensene for akseptabel seksuell atferd har flyttet seg. Dette kjenner jeg igjen fra tidligere episoder. Har økende grad av shopping på internett, men ikke store beløp. Har samtidig stadig mindre energi. Sover store deler av døgnet når jeg kan.

I går oppdaget jeg at jeg gikk og planla min egen begravelse. Det har sneket seg inn i tankene litt etter litt. Har begynt å gjøre forberedelser også, med å fordele eiendeler, rydding i bodene, fortelle de nærmeste hva de skal gjøre hvis jeg døde i en ulykke.

Jeg har hatt flere selvmordsforsøk tidligere og har lært hvordan jeg kan stoppe de tankene som fører frem til det. Jeg har derfor aktivt gått imot å planlegge metode. Føler likevel at noe har utkrystallisert seg.

Jeg trener 30 min hver dag. Jeg drar ut for å treffe andre mennesker. Drikker ikke alkohol. Forsøker å legge planer et stykke frem i tid. Lithiumkonsentrasjon på 0,7.

Ønsker ikke å komme inn i pasientrollen igjen, med innleggelser og dramatikk. Det er også problematisk med den rollen jeg har som behandler.

Fastlegen min kan mye mindre enn meg om min sykdom. Har veileder, men denne hjelper kun med faglige spørsmål.

Jeg er redd jeg kan komme til å begå selvmord hvis denne utviklingen fortsetter, og klarer ikke se hvordan jeg skal komme meg ut av det. Håper du kan komme med noen innspill.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet