Gå til innhold

Sitter her å griner over alt

Gjest hjelp meg med lyspunkt her plis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farmor og mamma er på sykehus etter akutte innleggelser, men det er gode håp for dem begge.

Søsteren min har mistet jobb og leiligheten sin.

Jeg har mistet jobben min på grunn av nedbemanning, hvor jeg trivdes veldig godt å følte meg trygg. Arbeidsplassen er en av de få plassene jeg greier å være sosial.

Min nærmeste venn er også akkurat utskrevet på sykehus, men ønsker å være alene å kjempe med sine to barn som er på kjøret med rus.

De jeg har hatt tettest kontakt med i hjelpeapparatet (2 stk) er begge sykemeldte. Psykologen sa for 2 mnd. siden at hun skulle ringe meg når hun kom hjem fra et kurs.

Jeg ble utsatt for et overgrep i påsken som jeg kjemper for å legge bak meg..

Jeg må betale telefonregningen min og avdrag på huset, og sitter da igjen med 3-400 kr som skal vare en måned. Det er 2 mnd. siden jeg søkte å arbeidsavklaringspenger, og ting tar tid med NAV.

Jeg delte tørt brød med kaninene, som jeg har fått med naboer, tiil frokost. Kokte ris og spagetti til middag til meg og hunden min. Tom for ketchup, men ikke penger til ny. Fikk 1000 kr i forrige uke som jeg ikke greide å disponere for to uker. 200 gikk til bensin for å komme seg på jobb i oppsigelsestiden, ga 100 kr i konfirmasjonsgave til en venninnes datter.

Var med legen i dag, og ene øret er fullt av eksem og klør som satan. Matolje har hjulpet tidligere, men tom for det også. Han foreslo eddik, men det har jeg helleri ikke. Å matolje kan en ikke akkurat skrive resept på. For å komme meg til legen måtte jeg ta med en bensinkanne som var ment til motorsagen, da jeg ikke var sikker påom bensinen på bilen rakk beegge veier.

Så er det været. Hvitt landskap og 3, mai.

Videoannonse
Annonse
Gjest uwoig
Skrevet

Her var det mye elendighet, ja. :/

Har ikke så mye trøst å komme med, men noen tips.

Hvis du er enslig og lever av sosialhjelp så skal du sitte igjen med ca 5000 kr når boutgiftene dine er betalt. Avdragene kan du kanskje høre med banken om du kan stoppe til du får bedre inntekt?

Har du søkt Husbankens bostøtte?

Det går an å ringe kreditorer og dele opp regninger...

Og blir du helt tom for penger så må du vurdere å søke nødhjelp. Kanskje søke om å få dekket noen medisinske utgifter også?

Håper søknaden din om aap blir ferdigbehandlet snart, da.

Gjest uwoig
Skrevet

Du kan be om å få feriepengene nå pga arbeidsforholdet som er avsluttet. Men det har du kanskje allerede gjort?

Skrevet

Her var det mye elendighet, ja. :/

Har ikke så mye trøst å komme med, men noen tips.

Hvis du er enslig og lever av sosialhjelp så skal du sitte igjen med ca 5000 kr når boutgiftene dine er betalt. Avdragene kan du kanskje høre med banken om du kan stoppe til du får bedre inntekt?

Har du søkt Husbankens bostøtte?

Det går an å ringe kreditorer og dele opp regninger...

Og blir du helt tom for penger så må du vurdere å søke nødhjelp. Kanskje søke om å få dekket noen medisinske utgifter også?

Håper søknaden din om aap blir ferdigbehandlet snart, da.

Huslånet ligger jeg allerede en måned på etterskudd med... Trolig blir neste 2 ukerslønning også slukt på grunn av dette.

Sitter langt ifra igjen med 5000 igjen etter boutgifter, iallefall ikke etter strømmen (som jeg også har inkassovarsel på).

Søkte bostøtte. Men saken min var så spesiell... fordi jeg har gått drastisk ned i inntekt fra trygd til deltidsarbeid. Skulle aldri begynt å arbeide... ser jeg nå. Lenge leve Norge. Men da jeg hadde så gode trygdeinntekter i 2009, fikk jeg avslag på bostøtte.

Jeg faller gjennom allle stoler. Har tre måneder oppsigelsestid, og vet ikke om jeg da kan be om feriepenger?

Gjest aftersun
Skrevet

Huslånet ligger jeg allerede en måned på etterskudd med... Trolig blir neste 2 ukerslønning også slukt på grunn av dette.

Sitter langt ifra igjen med 5000 igjen etter boutgifter, iallefall ikke etter strømmen (som jeg også har inkassovarsel på).

Søkte bostøtte. Men saken min var så spesiell... fordi jeg har gått drastisk ned i inntekt fra trygd til deltidsarbeid. Skulle aldri begynt å arbeide... ser jeg nå. Lenge leve Norge. Men da jeg hadde så gode trygdeinntekter i 2009, fikk jeg avslag på bostøtte.

Jeg faller gjennom allle stoler. Har tre måneder oppsigelsestid, og vet ikke om jeg da kan be om feriepenger?

Får du ikke lønn i oppsigelsestiden? Er ikke det normal praksis? Du skal jo ikke jobbe gratis i 3 mnd.

Da du begynte å jobbe kunne du ikke ha gått over på delvis uføretrygd (50%)? Da hadde du vel ikke tapt penger. Det kan du tenke på når du tar deg arbeid neste gang.

Ellers får du ha lykke til :) Er det ingen i din familie som kan hjelpe deg med litt penger til mat?

Gjest aftersun
Skrevet

Får du ikke lønn i oppsigelsestiden? Er ikke det normal praksis? Du skal jo ikke jobbe gratis i 3 mnd.

Da du begynte å jobbe kunne du ikke ha gått over på delvis uføretrygd (50%)? Da hadde du vel ikke tapt penger. Det kan du tenke på når du tar deg arbeid neste gang.

Ellers får du ha lykke til :) Er det ingen i din familie som kan hjelpe deg med litt penger til mat?

Det viktigste nå er vel at du tar tak i ting selv. Har du akutte pengeproblemer kan du gå ned på NAV og få et møte med en ansatt samme dag. Der kan du spørre om det er muligheter for forskuddsutbetaling hvis du får lite betaling nå pga saksbehandlingstid (vet ikke om dette er mulig). Legg fram din nåværende situasjon der du viser til inntekter og utgifter i mnd (ta med strøm etc). Spør dem hva de kan hjelpe deg med eller hva du kan gjøre selv.

Gjest Alle monner drar
Skrevet

Mye elendighet, og veldig vanskelig da å faktisk se og gjøre fornuftige ting, jeg vet.

Men, du må ta en telefon til sosialen og be om akuttbehandling. Samme med NAV. Du må prøve alle muligheter.

Se på tavla på kjøpsenteret ditt, er det noen som trenger småhjelp i hagen, måking, trebeskjæring etc som kan gi deg penger med en gang jobben er utført?

Kan du sette opp en lapp hvor du tilbyr slik forskjellig hjelp?

Ta på deg godt med klær og ta med hunden og plukk flasker. Det er helt utrolig mye penger i tomflasker. Da får du deg også en lang og god tur, litt frisk luft og litt avkobling for hjernen forhåpentligvis.

Liker du å tegne, male el? Har du håndarbeider du kan selge?

Gjest pocket72
Skrevet

Uff da, høres tøft ut...vil bare si at vedr. bostøtte. Du må søke på dagens inntekstgrunnlag, ikke år 2009. Legg ved oppsigelsen din, siste lønnslipp og dokumenter boutgiftene dine pluss boliglånet. Gjøre den før 12 mai, slik du får svar 10 juni. Har du barn under 10år, og ikke mottatt overgangsstønad tideliger, kan du søke dette om du ikke tjener over 250 000. Vedr. boliglån, ta kontakt med banken, søk avdragsfrihet. Prøv om du ikke kan så lagt det du skylder til hodestolen(betyr at lånet øker med tilsvarende det du skylder for den mnd du ikke har betalt, men du får ihvertfall mat på bordet. Vurder om bilen er verdt å ha, bilutgifter kan ta knekken på en hver økonomi. Du har rett på feriepengene dine, når arbeidsforholdet er avsluttet, men du må betale skatt, på den delen for år 2010(tror jeg). Ta kontakt med sosialkontoret før du ender i privat gjeld, dette dekkes ikke. Men de kan hjelpe deg med å få en nedbetalings ordning. Ta med stømregningen, dokumente med kontoutskrifter, boliglån ect. Forklar situasjon din og søk om å få dekke boutgifter/strøm og livsopphold..Kanskje de kan få fortgang i AAp søknaden din??..Lykke til...

Gjest hovedstolen
Skrevet

Uff da, høres tøft ut...vil bare si at vedr. bostøtte. Du må søke på dagens inntekstgrunnlag, ikke år 2009. Legg ved oppsigelsen din, siste lønnslipp og dokumenter boutgiftene dine pluss boliglånet. Gjøre den før 12 mai, slik du får svar 10 juni. Har du barn under 10år, og ikke mottatt overgangsstønad tideliger, kan du søke dette om du ikke tjener over 250 000. Vedr. boliglån, ta kontakt med banken, søk avdragsfrihet. Prøv om du ikke kan så lagt det du skylder til hodestolen(betyr at lånet øker med tilsvarende det du skylder for den mnd du ikke har betalt, men du får ihvertfall mat på bordet. Vurder om bilen er verdt å ha, bilutgifter kan ta knekken på en hver økonomi. Du har rett på feriepengene dine, når arbeidsforholdet er avsluttet, men du må betale skatt, på den delen for år 2010(tror jeg). Ta kontakt med sosialkontoret før du ender i privat gjeld, dette dekkes ikke. Men de kan hjelpe deg med å få en nedbetalings ordning. Ta med stømregningen, dokumente med kontoutskrifter, boliglån ect. Forklar situasjon din og søk om å få dekke boutgifter/strøm og livsopphold..Kanskje de kan få fortgang i AAp søknaden din??..Lykke til...

Hodestolen? Jeg tror korrekt betegnelse er

Gjest hjelp meg å se lyspunkter plis
Skrevet

Jeg la med dagens lønnsituasjon, skrev tydlig på at jeg hadde gått ned i inntekt. Likevel brukte de det forrige ligningsåret... Hadde ikke krefter til å klage....

Har en bil jeg betalte 7000 for. På så øde til at jeg er avhengig av den.... Går ikke buss her jeg bor.

Gjest hjelp meg å finne lyspunkt her plis
Skrevet

Jo, har lønn i oppsigelsestiden... Men det er ca. 7000 i mnd. And thats it. Lenge siden jeg søkte NAV. men det tar nå så forbanna lang tid. Jobbet 60 prosent i et halvt år, men fikk ikke noe tilskudd, bostøtte fra NAV. Så jeg måtte gå ned 10 prosent i stilling for å få trygderettigheter. Sykt. Å det skal liksom lønne seg å jobbe....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...