Gå til innhold

Lamictal uten solbærsmak på blå resept - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest åppåned
Skrevet

Jeg tar Lamictal mot depresjon og synes smaken på disse dispergerbare tablettene er grusom. Det er sånn at jeg gruer meg til jeg skal ta dem og må ha både vann og noe annet å putte i munnen etterpå. Jeg har egentlig lyst til å slutte med dem for det er såpass ille.

Men jeg husker å ha hørt om at de finnes i vanlige tabletter også, men at disse ikke er på blå resept og at man må søke om å få dem på blå resept. Jeg finner den ikke i Felleskatalogen. Hva heter den?

Jeg har lyst til å søke om å få den på blå resept. Hvordan gjør man det? Er det bare lege som må søke eller skriver man en søknad selv også? Og hva skal til for å få søknaden gjennom?

Videoannonse
Annonse
Gjest blårussen
Skrevet

Husker jeg irriterte meg over det samme... Men synes det er rart du ikke får det på blå resept. Om diagnosen er depresjon.... så får jeg antidepressiva på blå resept. Gikk leeeenge på lamictal mot bipolar lidelse, og da også fikk jeg det på blå resept...

Spør legen din.....

Gjest åppåned
Skrevet

Husker jeg irriterte meg over det samme... Men synes det er rart du ikke får det på blå resept. Om diagnosen er depresjon.... så får jeg antidepressiva på blå resept. Gikk leeeenge på lamictal mot bipolar lidelse, og da også fikk jeg det på blå resept...

Spør legen din.....

Jeg får de vanlige dispergerbare pillene på blå resept. Men de som ikke har solbærsmak og smelter i munnen er visstnok på hvit resept. Det er et annet merke, men samme virkestoff så det er merkelig at de skiller på disse.

Skrevet

Hvorfor svelger du dem ikke?

''Du kan ta Lamictal dispergerbare/tyggetabletter ved å svelge de hele med litt vann, tygge de eller løse de i vann''

Gjest åppåned
Skrevet

Hvorfor svelger du dem ikke?

''Du kan ta Lamictal dispergerbare/tyggetabletter ved å svelge de hele med litt vann, tygge de eller løse de i vann''

Jeg gjør jo det. Men når de er dispergerbare så begynner de å smelte med en gang man tar dem inn i munnen og i hvert fall når man får vann inn i munnen. De smaker vondt langt ned i halsen.

Gjest blårussen
Skrevet

Jeg gjør jo det. Men når de er dispergerbare så begynner de å smelte med en gang man tar dem inn i munnen og i hvert fall når man får vann inn i munnen. De smaker vondt langt ned i halsen.

Du kunne vel hatt større problemer her i livet?

Ikke vondt ment. Men noe ubehag henner samen med det å være syk desverre...

Skrevet

Skjønner :) Ubehagelig sikkert, men ikke noe stort problem altså (holder på å trappe opp på Lamictal selv...)

Gjest åppåned
Skrevet

Du kunne vel hatt større problemer her i livet?

Ikke vondt ment. Men noe ubehag henner samen med det å være syk desverre...

Jeg kommer ikke til å saksøke Lamictalprodusentene pga. dette. Jeg prøver bare å få svar på om det er mulig å gjøre noe med det. Det medfører mye ubehag å være syk og man kan ikke bli kvitt alt, men noe er det mulig å gjøre noe med.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det verste er at GSK produserer både Lamictal oppløselige tabletter -og- Lamictal vanlige tabletter. Men kun de oppløselige er på blå resept. Jeg forsøkte å sende dem en mail en gang for å høre om hvorfor, og fikk bare noe svada-svar om at mange foretrakk oppløselige tabletter, ingen forklaring på hvorfor ikke vanlige tabletter kan gis på blå resept.

Jeg fikk legen til å søke for meg, om å få de vanlige på blå resept. Det fikk jeg avslag på, med begrunnelsen at "økende aversjon mot smaken gir ikke grunnlag for å få dekket tablettene på blå resept". Jeg kan ikke fatte at utgiftene skal bli så mye høyere med vanlige tabletter.

Legen kan skrive det ut på hvit resept, og da må du på apoteket og be dem bestille inn, for de selger jo nesten aldri dette, fordi det koster så mye.

Tviler på at du får dette dekket, men om du gjør det, så håper jeg du deler det med oss på DOL! (så får de som mener dette er et ikke-eksisterende problem heller overse tråden ;) )

Gjest vanskelig å få til.
Skrevet

Jeg prøvde å få psykiateren min til å bestille de uten smak/som ikke løser seg opp for å sjekke om det hjalp mot kvalmen og brekningene jeg får av lamictal, men det fantes visst ikke i sånne små tabl som man må trappe opp med uansett, så det ble aldri noe av. Klarer meg med litium istedet heldigvis.

Gjest blårussen
Skrevet

Jeg kommer ikke til å saksøke Lamictalprodusentene pga. dette. Jeg prøver bare å få svar på om det er mulig å gjøre noe med det. Det medfører mye ubehag å være syk og man kan ikke bli kvitt alt, men noe er det mulig å gjøre noe med.

Å jeg har remeron med appelsinsmak :-) Lurer på hvorfor de har valgt solbær til lamictal og appelsin på remeron...

Men det sklir nå ned med meg likevel.

Gjest gakken den andre
Skrevet

Hei,

helt enig med deg at disse solbær disbergerbare tablettene er for j.....

Jeg har fått de uten smak og de løser seg heller ikke opp. Det er en befrielse! Hadde jeg ikke fått disse tabl. så hadde jeg slutta å ta Lamictal. Bare å trykke ut pilla fra brettet og kjenne lukta, fikk jeg spyfornemmelser av...

Apoteket bestiller de inn fra Sverige for deg. Du trenger at behandler fyller ut et skjema der det står at du trenger å få ikke disbergerbare tabl. Tok ikke lang tid før jeg fikk det innvilget. Du leverer så godkjennelsesskrivet til apoteket + med blå resept fra legen. Så vips får du medisiner du kan leve med :o)

Gjest fine irmeline
Skrevet

Når jeg tar mine piller fyller jeg først munnen med litt vann, slipper tre piller i munnen og svelger unna. Da kjenner jeg ingen smak. Kan dette hjelpe? Jeg antar det smaker mye verre om du tar pillene først og så vann etterpå. De smaker ikke godt, jeg er enig i det.

Gjest åppåned
Skrevet

Når jeg tar mine piller fyller jeg først munnen med litt vann, slipper tre piller i munnen og svelger unna. Da kjenner jeg ingen smak. Kan dette hjelpe? Jeg antar det smaker mye verre om du tar pillene først og så vann etterpå. De smaker ikke godt, jeg er enig i det.

Takk for tips! :) Skal prøve på det.

Gjest åppåned
Skrevet

Hei,

helt enig med deg at disse solbær disbergerbare tablettene er for j.....

Jeg har fått de uten smak og de løser seg heller ikke opp. Det er en befrielse! Hadde jeg ikke fått disse tabl. så hadde jeg slutta å ta Lamictal. Bare å trykke ut pilla fra brettet og kjenne lukta, fikk jeg spyfornemmelser av...

Apoteket bestiller de inn fra Sverige for deg. Du trenger at behandler fyller ut et skjema der det står at du trenger å få ikke disbergerbare tabl. Tok ikke lang tid før jeg fikk det innvilget. Du leverer så godkjennelsesskrivet til apoteket + med blå resept fra legen. Så vips får du medisiner du kan leve med :o)

Wow! Dette høres jo kjempeflott ut! :-)

Jeg skal ta opp dette med legen og se om jeg får til det samme! Takk for tips!

Gjest åppåned
Skrevet

Jeg prøvde å få psykiateren min til å bestille de uten smak/som ikke løser seg opp for å sjekke om det hjalp mot kvalmen og brekningene jeg får av lamictal, men det fantes visst ikke i sånne små tabl som man må trappe opp med uansett, så det ble aldri noe av. Klarer meg med litium istedet heldigvis.

Takk for svar :)

Det gjør ikke noe om de bare fnnes i store styrker for jeg har klart å trappe opp med de dispergerbare så det hadde vært flott om de fantes i store styrker også.

Gjest åppåned
Skrevet

Det verste er at GSK produserer både Lamictal oppløselige tabletter -og- Lamictal vanlige tabletter. Men kun de oppløselige er på blå resept. Jeg forsøkte å sende dem en mail en gang for å høre om hvorfor, og fikk bare noe svada-svar om at mange foretrakk oppløselige tabletter, ingen forklaring på hvorfor ikke vanlige tabletter kan gis på blå resept.

Jeg fikk legen til å søke for meg, om å få de vanlige på blå resept. Det fikk jeg avslag på, med begrunnelsen at "økende aversjon mot smaken gir ikke grunnlag for å få dekket tablettene på blå resept". Jeg kan ikke fatte at utgiftene skal bli så mye høyere med vanlige tabletter.

Legen kan skrive det ut på hvit resept, og da må du på apoteket og be dem bestille inn, for de selger jo nesten aldri dette, fordi det koster så mye.

Tviler på at du får dette dekket, men om du gjør det, så håper jeg du deler det med oss på DOL! (så får de som mener dette er et ikke-eksisterende problem heller overse tråden ;) )

Ja, det er helt merkelig når ingen liker den smaken...

Men jeg var inne på Felleskatalogen.no, men fant ikke noe annet enn de dispergerbare. Kanskje de har sluttet å skrive dem i Felleskatalogen fordi de aldri selges?

Gjest åppåned
Skrevet

Å jeg har remeron med appelsinsmak :-) Lurer på hvorfor de har valgt solbær til lamictal og appelsin på remeron...

Men det sklir nå ned med meg likevel.

Jeg har C-vitamin med appelsinsmak og den er kjempegod! :)

Men hvem liker ekstra fæl solbærsmak som smelter på tunga før man får svelget dem...? Hmmm...

Gjest trist jente
Skrevet

Og klarer man å svelge dem før de løser seg opp i munnen så løser de seg opp i halsen, langt nedover og den smaken går ikke bort med det første.

Gjest åppåned
Skrevet

Og klarer man å svelge dem før de løser seg opp i munnen så løser de seg opp i halsen, langt nedover og den smaken går ikke bort med det første.

Jeg vet... :-/ De løser seg veldig fort opp. Får merke at man har smakssanser ikke bare på tunga, men også langt nedi halsen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...