Gå til innhold

Sover dårlig...mye angst

Gjest Temmelig sliten...vet ikke hva jeg bør gjøre...

Anbefalte innlegg

Gjest Temmelig sliten...vet ikke hva jeg bør gjøre...
Skrevet

Jeg er inni en periode hvor jeg sover dårlig...tross at for at jeg bruker Imovane innsovningstabletter...

Jeg ligger der helt knytt pga mye vonde tanker...men når endelig imovanen virker...sovner jeg...

Våkner så i tre-fire-tiden...og blir liggende med tankene...helt knytt...

Det har vært mye psykisk belastning både hjemme og på jobb i det siste...

Jeg har vært temmelig langt nede før pga psyken...så langt nede at jeg hadde selvmordstanker...men jeg er ikke så psyk at jeg er på det nivået nå...

Men jeg er temmelig sliten...og vet ikke hva jeg bør gjøre...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En prat med fastlegen anbefales. Kanskje du ville hatt nytte av Remeron som gir en bedre og lengre søvn.

Gjest Temmelig sliten...
Skrevet

En prat med fastlegen anbefales. Kanskje du ville hatt nytte av Remeron som gir en bedre og lengre søvn.

Jeg mener at andre sovetabletter ikke vil gjøre til at jeg blir kvitt angsten...

Det er angsten som gjør meg søvnløs...

Ok...jeg vil kanskje bli såpass neddopet at jeg ikke enser angsten med sterkere tabletter...men det er ikke riktig behandling...jeg må bli kvitt angsten for at en god nattesøvn kan komme...

Så hvordan blir en kvitt angst?

Hva er så angst?

Frykt...angst er frykt...

Hva er jeg redd for?

Jeg må ta tak i det jeg er redd for...se om frykten er reel...

Er min frykt reel?...Nei...

Hvordan blir jeg så kvitt ikke-reel frykt?

Gjest ngaigon
Skrevet

Jeg mener at andre sovetabletter ikke vil gjøre til at jeg blir kvitt angsten...

Ok...jeg vil kanskje bli såpass neddopet at jeg ikke enser angsten med sterkere tabletter...men det er ikke riktig behandling...jeg må bli kvitt angsten for at en god nattesøvn kan komme...

Hva er så angst?

Hva er jeg redd for?

Hvis det er noe spesielt du tenker på når du får angst? Så kan du identifisere denne tanken, gjerne skrive den ned. Tenk så at dette er bare tanker. En tanke er ikke farlig, den kan du bare la passere. Ved å ufarliggjøre tankene, vil du oppdage at angsten også blir mindre. Øv deg på dette :-)

Skrevet

Hva er så angst?

Hva er jeg redd for?

Vil også skryte av remeron. Det er tre ting på en gang : søvndyssende, antidepressiv effekt og angstedempende....

Skrevet

Hva er så angst?

Hva er jeg redd for?

Hei,

Mange gode spørsmål, iallefall for meg som har opplevd lignende tidligere. Du sier mange vonde tanker. Er det noe som har skjedd du tenker på, eller bare frykt/katastrofe på hva som kan skje?

I min depresjon fikk jeg mye katastrofe tanker og mye sterk angst. Min fastlege ga meg cipralex 10 mg som jeg brukte i ca. 15 måneder. Samtidig med dette trente jeg mye. Sakte men sikkert begynte jeg å se verden i farger igjen.

Jeg sov svært dårlig. Våknet tidlig, sovnet sent. Kroppen var i helspenn hele døgnet.

Det virket der og da som depresjonen og den voldsomme angsten varte i en evighet. Sett i ettertid er det en liten del av livet jeg hadde den depresjonen. MEN det virket som håpløst og tungt og umulig å komme ut av, men det gikk!!

Jeg var så langt nede at jeg på bunnen ikke klarte å gå på butikken eller gå ut av huset. Etter en uke i den forfatning tvingte jeg meg til å legge planer for neste dag og fullføre disse. Den første dagen skrev jeg:

1. kl. 0800 spise en skive brød

2. kl. 1200 Sende en e-post til en venn.

Uvirkelig, men så enkel var listen over hva som skulle gjøres, og det var såvidt jeg klarte det. etter et par uker klarte jeg å gå en tur på 2-3 km. Etter 4-6 uker sprang jeg 3-6 km hver dag. Hele tiden med kraftig angst og jeg var svimmel og i helspenn hele tiden. Nesten umerkbart begynte angsten veldig sakte å slippe tak, så sakte at du må stoppe opp for å kjenne at det går bedre.

For meg ble fysisk aktivitet en fantastisk akuttmedisin mot angsten og depresjonen. Jeg hadde alltid en opptur på en halv time til et par timer etter trening, før jeg "falt i dypet" igjen. Men denne korte smaken på lykke/normalfølelse viste meg at dette kunne bekjempes.

Jeg vet ikke din bakgrunn, eller mulighet til å drive f.eks fysisk aktivitet ved å løpe, men det finnes andre aktiviteter.

Det er viktig at du utfordrer deg selv, utfordrer depresjonen som nå har taket på deg og hjelper kroppen med å få den vekk. Jeg vet at det er beintøft for du ser ingen resultater umiddelbart, det er derfor du må kjempe for å komme i gang og sette deg små mål i starten

Gjest for mange
Skrevet

Vil også skryte av remeron. Det er tre ting på en gang : søvndyssende, antidepressiv effekt og angstedempende....

og vektøkende...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...