Gå til innhold

Bipolar? Hva nå? To spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest Litt redd nå
Skrevet

Hei - først takk for et supert forum. Her har jeg lest masse, lært mye, men skrevet lite.

Bakgrunnen - kortversjon:

Jeg har slitt. Har ansvarsfull jobb - lederstilling. Jobben krevde etterhvert all min energi, orket ikke noe utenom. Slappet av med en øl om kvelden, problemer med konsentrasjonen - var helt på felgen - ville vel mistet jobben etterhvert om utviklingen hadde fortsatt. Prøvde AD - tre forskjellige med bare bivirkninger som resultat.

Etter bl.a å ha lest mye innpå her, ba jeg spesielt omå bli utredet for BP2. Psyk. mente jeg ikke hadde diagnosen. Depresjon så det forslo, men de oppstemte periodene - som jeg har hatt i mange år - var ikke langvarige nok og kraftige nok.

Ba likevel om å få prøve lammictal, og fikk en dramatisk bedring av livskvalitet. Jobben har gått som den skal, og jeg har tatt opp igjen hobbyer og fritidsaktiviteter. Jeg har blomstret. Helt utrolig!

SÅ:

Om NHD vil svare: Er det sannsynlig - ut fra sykdomsbildet og siden jeg reagerte slik på lammictal og - at jeg likevel er BP2? Spørsmålet er vel mest av egen nysgjerrighet, det viktigste er jo at jeg har fått det så mye bedre.

MEN - et mye viktigere spørsmål:

De siste to månedene har jeg opplevd en liten tilbakegang. Konsentrasjonsevnen er svekket, også evnen til å organisere hverdagen og huske ting. Jeg er anspent, og for første gang på svært lenge åpnet jeg forleden en øl for å slappe av om kvelden. Jobben går noenlunde, og jeg har det fortsatt svært bra i forhold til da alt var kaos. Men jeg ser faresignaler, og er så redd det skal utvikle seg videre i gal retning.

Hva gjør jeg nå?? Nytt forsøk med AD? (Tidligere prøvd fontex, effexor og aurorix). Har sett du ofte anbefaler Welbutrin - kan det ha noe for seg? Kan fastlegen skrive ut dette? Andre forslag?

Er mann, 51 år.

Glad for svar.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at du har en BP2.

Første steg nå må være å få målt serumkonsentrasjonen på Lamictal om dette ikke er gjort. Så må evt dosen justeres i tråd med svaret.

Om ikke det er nok, vil neste sted være å legge til Seroquel med en standarddose på 300 mg om kvelden.

Om du må bruke et antidepressum, mener jeg at Wellbutrin er et naturlig førstevalg.

Gjest Litt redd nå
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at du har en BP2.

Første steg nå må være å få målt serumkonsentrasjonen på Lamictal om dette ikke er gjort. Så må evt dosen justeres i tråd med svaret.

Om ikke det er nok, vil neste sted være å legge til Seroquel med en standarddose på 300 mg om kvelden.

Om du må bruke et antidepressum, mener jeg at Wellbutrin er et naturlig førstevalg.

Takk for raskt svar!

Jeg prøver med to spørsmål til:

Min psyk. har gitt meg truxal - 45 mg om kvelden for å sove - fungerer godt. Har dette noe å si i forhold til ditt forslag om å legge til seroquel?

Jeg bruker en (meget) høy dose av lammictal - 800 mg/døgn. Siste måling viste 17. Bør jeg øke ytterligere?

Skrevet

Takk for raskt svar!

Jeg prøver med to spørsmål til:

Min psyk. har gitt meg truxal - 45 mg om kvelden for å sove - fungerer godt. Har dette noe å si i forhold til ditt forslag om å legge til seroquel?

Jeg bruker en (meget) høy dose av lammictal - 800 mg/døgn. Siste måling viste 17. Bør jeg øke ytterligere?

Seroquel vil gi deg alt Truxal gir + mye positivt i tilegg.

Nivået bør ligge i området 15-30, så her er det klart mer å gå på.

Gjest Litt redd nå
Skrevet

Takk igjen!

Siste spørsmål: Er seroquel en av de med. man lett blir sulten av og legger på seg?

Gjest positiv bivirkning
Skrevet

"+ mye positivt i tilegg" som innvirkning på sexliv???

Skrevet

Takk igjen!

Siste spørsmål: Er seroquel en av de med. man lett blir sulten av og legger på seg?

Den er ikke spesialt ille, men noen får økt matlyst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...